ג'נרל אלקטריק תפטר עובדים נוספים מחטיבת התעופה שלה

הבוס החדש של מחלקת ייצור מנועי המטוסים בחברה אומר כי נפח הטיסות המסחריות בעתיד יקטן אפילו לאחר מציאת חיסון לקורונה

ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס, Stephane Mahe
ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס, Stephane Mahe

חברת ג'נרל אלקטריק הזהירה את עובדיה כי צפויים קיצוצים נוספים בכוח-האדם שלה, עקב ההשפעה של מגפת הקורונה על נפח הטיסות מסחריות, אפילו כאשר על קו האופק כבר רואים את החיסון נגד הנגיף.

במסר וידאו פנימי שהופץ שבוע לפני חג ההודיה האמריקאי, אמר המנהל החדש של חטיבת התעופה, ג'ון סלטרי, כי התנאים לביצוע עסקים אינם קלים, וכי היחידה תצטרך להתכווץ ב־18 החודשים הקרובים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

אנשים יאבדו את מקום העבודה, אמר סלטרי, אך הקיצוצים יהיו יותר ממוקדים מאשר בשני סבבי פיטורים מוקדם יותר השנה, שבסופם פוטרו כ־25% מ־52 אלף העובדים בחטיבה. סלטרי לא אמר בסרטון, שנצפה על-ידי ה"וול סטריט ג'ורנל", כמה אנשים יפוטרו הפעם.

"ההכנסות העסקיות ותחזיות הרווח לא רק לשנה זו אלא גם לשנה הבאה ולשנה שאחריה הן נמוכות באופן משמעותי ממה שבתחילה תקצבנו או ציפינו לו", אמר סלטרי ממשרדי החברה באוהיו. סלטרי, שהיה קודם לכן מנהל בחברת ייצור המטוסים הברזילאית אמבראר (Embraer SA), התחיל לנהל את חטיבת מנועי המטוסים של ג'נרל אלקטריק בספטמבר.

"בסך-הכול, במיוחד בחטיבה המסחרית שלנו, נהפוך לעסק קטן יותר, ומבנה העלות שלנו פשוט חייב להיות מותאם לכך", אמר סלטרי לעובדים. הוא הוסיף כי פרטים נוספים יימסרו בתחילת השנה הבאה.

דוברת של החברה סירבה לומר כמה משרות יקוצצו. "אנחנו ממשיכים לנטר מקרוב את תנאי השוק ובוחנים מגוון אפשרויות על-מנת לשנות את קנה-המידה של העסק שלנו כך שיתאים למציאות של ההבראה של תעשיית חברות התעופה בכל העולם", אמרה.

לחטיבת התעופה של ג'נרל אלקטריק היו מכירות בגובה 32 מיליארד דולר בשנה שעברה, אך מגפת הקורונה והקרקוע לטווח ארוך של מטוס "מקס" של חברת בואינג, שטס בעזרת מנועים המיוצרים בשיתוף ג'נרל אלקטריק, פגעו במכירות. ההכנסות נפלו ב־32% בתשעה החודשים הראשונים של 2020.

מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, לארי קאלפ, אמר כי החטיבה מתמודדת עם התאוששות שתיקח כמה שנים, אך הסבב החדש של הפיטורים מדגים שהדרך להבראה עוד ארוכה בחלקים של הכלכלה בהם אובדן מקומות העבודה עוד לא הסתיים.

"ההבטחה שיהיה חיסון לקורונה בהחלט מביאה תקווה, אבל הוא לא מגיע מהר כפי שהיינו רוצים", סלטרי אמר בסרטון.

הרווחים של ג'נרל אלקטריק צנחו בשנים האחרונות, לאחר בעיות ביחידת השירותים הפיננסיים של החברה ועסקי אספקת החשמל, הליבה של עסקיה, וזה הביא לאוברול במבנה הניהולי, התאגידי ומבנה חבר המנהלים שלה. קאלפ הצטרף לחבר המנהלים בתחילת 2019 והפך למנכ"ל מאוחר יותר באותה שנה. החברה קיצצה את הדיבידנד שלה לסכום סמלי של פני בודד למניה, מכרה עסקים גדולים כמו תחבורה ונפט, כמו גם חלק גדול מחטיבת שירותי הבריאות שלה.

משקיעים היו מעודדים מתוצאות הרבעון השלישי שהציגה ג'נרל אלקטריק בחודש שעבר. התוצאות הראו עוד רבעון של התכווצות ברווחים אך אובדן קטן יותר מהתחזיות ותזרים מזומנים חיובי מהביצועים התעשייתיים של החברה.

מניות ג'נרל אלקטריק  עלו בחודש שעבר ב־32% ל־10.07 דולר למניה, מחיר שלא הגיעו אליו מאז מרץ. מדד S&P 500 עלה ב־3.2% בתקופה זו. לאחר מכירת נכסים ביצעה ג'נרל אלקטריק את הרכישה הראשונה שלה מזה שנים, כאשר חטיבת שירותי הבריאות של החברה רכשה בשבוע שעבר חברה המתמחה בטכנולוגיה לאבחון רפואי. סכום הרכישה לא פורסם.

סלטרי אמר לעובדים כי הקיצוצים שיהיו בחטיבת התעופה יספקו לחברה מבנה עלות טוב יותר על-מנת לעזור לה להבריא בטווח הארוך. "כשנצא מהסערה בצידה השני, נהיה מוכנים להתמודד עם העליות בביקוש שיקרו", אמר בסרטון.

חטיבת התעופה של ג'נרל אלקטריק, שמושבה בסינסינטי, מחזיקה בתי חרושת גדולים בלין, מסצ'וסטס, אשוויל, צפון קרוליינה ולפאייט, אינדיאנה. היא מייצרת את מנועי מטוס "מקס" בשיתוף עם חברת ספרן הצרפתית (Safran SA). מנהלת הטיסות הפדרלית לאחרונה אישרה למטוסים מדגם מקס לחזור לשירות בטיסות נוסעים.