מראדונה ייזכר כאחד הגדולים, וגם כמי ששינה את השוק הדרום אמריקאי

מראדונה הוא אייקון נצחי, והכוכבות שלו הפכה את דרום אמריקה למקום שמספק שחקנים לאירופה בכסף גדול

דייגו ארמנדו מראדונה. קריירה רצופה הצלחות ושערוריות
צילום: רויטרס
דייגו ארמנדו מראדונה. קריירה רצופה הצלחות ושערוריות צילום: רויטרס

בעידן ההישגי של ימינו לא בטוח שדייגו מראדונה, שהלך אתמול לעולמו, היה הופך למה שהוא הפך בשנות השמונים. זו הייתה תקופה אחרת שבה המונדיאל היה הדבר הגדול שקובע מי כוכב ומי לא, וההצלחה עם נבחרת ארגנטינה ב-1986 במונדיאל במקסיקו הפכה את מראדונה לאייקון נצחי. גם בזכות הכדורגל הבלתי נשכח שלו כמובן, הריקוד הלא יאמן על המגרש, שהתרחש בתוך ואקום יחסי של כוכבי-על שבין פלה וקרויף ובין כוכבי הדור הגדול הבא.

המונדיאל ההוא והשערוריות הגדולות שליוו את מראדונה לצד רגעי גאונות שגם הגדולים בשחקנים התקשו לשחזר אותם, השכיחו כמעט לחלוטין את הצד ההישגי שלו ברמת הקבוצות. אם שמים בצד את התקופה שלו בארגנטינה, הרי שהקריירה האירופית של מראדונה הסתכמה בשתי אליפויות בלבד עם נאפולי. למה היה הופכים ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו עם שתי אליפויות בקריירה?

לברצלונה הוא הגיע ככוכב גדול אבל לא הצליח בשנתיים שלו שם להוציא את הקבוצה מיובש של כמעט עשור ללא אליפות. בנאפולי היו אלו השנים הראשונות הגדולות אבל מהר מאוד הן התחלפו בשערוריות וסמים. זה היה עידן אחר שבו הכול נגמר מהר ומותיר חותם עצום על ההיסטוריה - בגיל 31 אחרי קריירה יחסית קצרה בטופ מראדונה כבר לא היה משמעותי מבחינת הכדורגל שהוא שיחק. קשה לראות היום מצב שכדורגלן ישרוד 6-7 שנים בלבד בטופ העולמי וייזכר לדורי דורות כפי שהיה מראדונה.

איך הוא שינה את עולם הכדורגל? הייתה לו השפעה אדירה על הכלכלה של המשחק ועל שוק ההעברות. הכוכבות שלו הפכה את דרום אמריקה למקום שמספק שחקנים לאירופה בכסף גדול. ברצלונה רכשה אותו מבוקה ג'וניורס עבור סכום שיא של 5 מיליון ליש"ט, וגם ההעברה שלו שנתיים אחר כך לנאפולי הייתה בסכום שיא (6.9 מיליון ליש"ט).