סין לכדה 4.2 מיליארד דולר במטבעות קריפטו במאבק נגד הונאת פלוס-טוקן

לפי פסק דין של בית משפט סיני שנחשף השבוע, פלטפורמת מסחר הקריפטו המזויפת פיתתה יותר מ-2.6 מיליון משקיעים • פלוס-טוקן גנבה מהם את מטבעות הקריפטו שהפקידו בידיה, בשווי שנאמד כיום ביותר מ-11 מיליארד דולר

גניבת מטבעות דיגיטליים / איור: שאטרסטוק
גניבת מטבעות דיגיטליים / איור: שאטרסטוק

מטבעות קריפטו בשווי כולל של יותר מ-4.2 מיליארד דולר נתפסו על ידי המשטרה בסין במהלך מבצע האכיפה הרחב נגד PlusToken - מיזם שנחשב לאחת מהונאות הפונזי הגדולות בתולדות סין. היקפו של מבצע האכיפה נגד פלוס-טוקן נחשף לראשונה ביום חמישי האחרון, עם פרסומו של גזר דין שהתקבל בבית משפט בסין ב-19 בנובמבר ודווח ביום שישי באתר האמריקאי "The Block".

על פי בית המשפט, מטבעות הקריפטו שנלכדו על ידי הרשויות מידי שבעה מהאנשים שהורשעו במעורבות בהונאת פלוס-טוקן, כללו בסך הכל 194,775 ביטקוין (BTC), כ-833 אלף מטבעות את'ריום (ETH), כ-1.4 מיליון לייטקוין (LTC), כ-27.6 מיליון מטבעות EOS, כ-74 אלף מטבעות Dash, כ-487 מיליון מטבעות ריפל (XRP), כ-6 מיליארד מטבעות Doge, כ-79 אלף מטבעות ביטקוין קאש (BCH) וכ-214 אלף מטבעות תת'ר (USDT).

ומה תעשה סין עם ההון שלכדה במטבעות קריפטו? על פי פסק הדין, "המטבעות הדיגיטליים שנתפסו יועבדו על פי החוקים, והתמורה והרווחים יופקדו לאוצר הלאומי". עם זאת, בית המשפט לא פירט כיצד "יעובד" הון עצום כזה במטבעות קריפטו.

ביטקוין, המטבע הגדול בשווי בשוק הקריפטו, נסחר כיום במחיר ממוצע של כ-17 אלף דולר אחרי ירידה של כ-7% בשבוע האחרון, על פי נתוני אתר "CoinMarketCap". השוק מסכם שבוע מסעיר למדי, לאחר שביום רביעי הגיע מחיר הביטקוין עד לרמה של כ-19,350 דולר - מרחק נגיעה משיא של כל הזמנים שלו. למחרת, ביום חמישי, נחתך מחיר הביטקוין בכ-3,000 דולר. ועדיין, במחירו הנוכחי גבוה הביטקוין בכ-123% משהיה בתחילת השנה.

15 איש הורשעו עד כה בפרשה

על פי בית המשפט הסיני, שהכרעתו בתיק זה התקבלה ב-22 בספטמבר, מיזם ההונאה פלוס-טוקן השיק במאי 2018 קמפיין פרסום לפלטפורמה למסחר ארביטראז' במטבעות קריפטו, שבפועל כלל לא הייתה קיימת. פלוס-טוקן הבטיח כי מי שישקיע בפלטפורמה שלו יזכה בתשואות יומיות אטרקטיביות, אבל כתנאי הצטרפות להשקעה דרש להפקיד אצלו תחילה מטבעות קריפטו בשווי של 500 דולר לפחות.

בסך הכל, לדברי בית המשפט, מאפריל 2018 ועד ליוני 2019 הצליחה הפלטפורמה המזויפת של פלוס-טוקן לפתות יותר מ-2.6 מיליון משקיעים - ובפועל, גנבה מהם את מטבעות הקריפטו שהפקידו בידיה, בשווי של מיליארדי דולרים. לאורך התקופה הזאת שאבה התרמית הזאת מידי המשקיעים יותר מ-314 אלף ביטקוין (BTC), יותר מ-117 אלף מטבעות ביטקוין קאש (BCH), יותר מ-96 אלף מטבעות Dash, כ-11 מיליארד מטבעות Doge, כ-1.8 מיליון מטבעות לייטקוין (LTC), כ-9 מיליון מטבעות את'ריום (ETH), כ-51 מיליון מטבעות EOS ו-928 מיליון מטבעות ריפל (XRP).

על פי פסק הדין, בחישוב על פי המחירים הנמוכים ביותר של כל מטבעות הקריפטו באותה תקופה, שוויים הכולל של מטבעות הקריפטו שנגנבו על ידי פלוס-טוקן הסתכם ב-14.8 מיליארד יואן לפחות - כלומר, לפחות 2.2 מיליארד דולר. במחיריהם הנוכחיים של מטבעות הקריפטו האלה, הם שווים יותר מ-11 מיליארד דולר.

בסך הכל הורשעו עד כה בסין 15 איש בקשר עם הונאת פלוס-טוקן - ועל אלה נגזרו עונשי מאסר של בין שנתיים ל-11 שנים, עם קנסות בסכומים שנעים בין 100 אלף דולר למיליון דולר. מעבר למטבעות הקריפטו שנתפסו על ידי הרשויות בסין מהמעורבים בהונאת פלוס-טוקן, ציין בית המשפט כי אחד המורשעים בפרשה הצליח להלבין מטבעות קריפטו בשווי של 22 מיליון דולר, שאותם המיר ליואן סיני. המשטרה הסינית הצליחה לאתר נכסים בשווי 19 מיליון דולר שנרכשו באמצעות ההון המולבן על ידי כמה מהמורשעים בפרשה ובני משפחותיהם.