להתראות ליברה, שלום דיאם: למטבע הדיגיטלי של פייסבוק יש שם חדש

הארגון המשותף שמובילה פייסבוק אימץ שם חדש לפרויקט ולמטבע הדיגיטלי שלו, לקראת השקת המטבע הצפויה בתחילת 2021 • דיאם הודיע אתמול גם על שורה של מינויים בכירים בהנהלתו

המטבע הדיגיטלי של פייסבוק. השם ישתנה / צילום: רויטרס, ERIN SCOTT
המטבע הדיגיטלי של פייסבוק. השם ישתנה / צילום: רויטרס, ERIN SCOTT

ארגון ליברה (Libra), שמפתח מטבע דיגיטלי חדש בהובלת ענקית הטכנולוגיה האמריקאית פייסבוק, הודיע אתמול (ג') כי הוא מאמץ לעצמו שם חדש, "דיאם" (Diem). בכך מציין הארגון התחלה חדשה לפרויקט המטבע הדיגיטלי לקראת השקת המטבע הצפויה בתחילת שנת 2021. על-פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, גם המטבע הדיגיטלי של הארגון ישנה את שמו מ"ליברה" ל"דיאם".

השם החדש, "דיאם" - פירושו בלטינית "יום". לדברי הארגון, השם החדש "מבטא את את התפתחות הבגרות והעצמאות של הפרויקט", כאשר פרויקט דיאם (לשעבר ליברה) פועל לקבלת הסכמה רגולטורית להשקת המטבע הדיגיטלי שלו.

כבר לאחר השקתו, ביוני 2019, פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה עורר מחלוקת, ונמתחה עליו ביקורת חריפה מצד רגולטורים ופוליטיקאים ברחבי העולם. המבקרים הביעו דאגה מפני הסיכונים במטבע דיגיטלי למערכת הפיננסית, ובהם סיכוני הלבנות הון ופגיעה במעמדם של מטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים) כמו הדולר האמריקאי.

ארגון דיאם (לשעבר ליברה) מונה כיום 27 שותפים, יחד עם פייסבוק, ובהם חברות כמו ספוטיפיי, אובר, אנדריסן הורוביץ, Coinbase, Xapo, Shopify, Lyft, Slow ventures, Checkout.com, Blockchain capital וחברות נוספות. מטרת הארגון המשותף היא לפתח מערכת תשלומים דיגיטלית בטוחה ואמינה עבור צרכנים ועסקים ברחבי העולם.

ייתכן כי המטבע יושק כבר בינואר הקרוב

על-פי דיווח בחודש שעבר בעיתון "פיננשל טיימס" הבריטי, השקת המטבע הדיגיטלי דיאם (לשעבר ליברה) צפויה כבר בינואר הקרוב, אבל במתכונת מצומצמת יחסית להשקה שתוכננה במקור.

בניגוד למטבעות קריפטו כמו ביטקוין, שערכם נקבע בשווקים בלתי מפוקחים ונוטה לתנודתיות גבוהה ולספקולציות רבות, המטבע דיאם יהיה מגובה במטבע ריבוני (מטבע פיאט). המשמעות היא שמטבעות דיאם יהיו צמודים בערכם לדולר או לאירו, למשל.

על-פי הודעתו הרשמית של ארגון דיאם (לשעבר ליברה) אתמול, הארגון צירף לשורותיו באחרונה כמה מנהלים בכירים שיחזקו את המבנה הארגוני שלו. המינויים החדשים כוללים את דהילה מלכי, מנהל הטכנולוגיה הראשי של דיאם; כריסטי קלארק, ראש הסגל; סטיב באנל, מנהל משפטי ראשי; וקיראן ראג', סגן נשיא צמיחה וחדשנות.

במאי השנה, כפי שדיווחנו בגלובס, פייסבוק מיתגה מחדש את חברת הארנק הדיגיטלי שלה, שאמור לתמוך במטבע דיאם, ושינתה את שם החברה מ"קליברה" (Calibra) ל"נובי" (Novi). אפליקציית הארנק של נובי מיועדת לאפשר למשתמשים לשלוח מטבעות דיגיטליים כמו דיאם זה לזה באמצעות אפליקציות מסנג'ר או אפליקציית וואטסאפ של פייסבוק.