חברת אוביד של ג'רמי לוין נכשלה בניסוי שלב 3 בתסמונת אנגלמן

החברה ממשיכה לפתח את המוצר להתוויות נוספות • לוין: "אני עושה את זה לזכרו של דוד שלי, שהיה בעל מגבלה ונאלץ להישאר בדרום אפריקה כשברחנו ממנה"

ג'רמי לוין, יו"ר BIO / צילום: Reuters, Nir Elias
ג'רמי לוין, יו"ר BIO / צילום: Reuters, Nir Elias

חברת אוביד האמריקאית המנוהלת על ידי מנכ"ל טבע לשעבר ד"ר ג'רמי לוין, לא הצליחה בניסוי שלב III שלה בטיפול בתסמונת אנגלמן, תסמונת מוחית נדירה בילדים. בעקבות ההודעה צללה מניית החברה 60% ביומיים, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 170 מיליון דולר. בעקבות תוצאות הניסוי החברה הפסיקה את פעילותה בתחום האנגלמן, אשר בוצעה בחלקה בשיתוף פעולה עם ד"ר גלי היימר מבית החולים תל השומר. לחברה מוצרים נוספים בשלבים מוקדמים יותר, לתסמונות נוירולוגיות נדירות אחרות בילדים.

בשיחה עם "גלובס" אמר לוין כי למרות שהניסוי לא הצליח, החברה פתחה דלת לחברות אחרות שעוסקות במחלת אנגלמן, כאשר גיבשה יחד עם ה- FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, פרוטוקולי ניסויים מתאימים למחלה ובעיקר את המשתנה שיש למדוד בניסויים במחלה זו. "היום 14 חברות אחרות עורכות ניסויים בהתוויה של אנגלמן, כי נפרצה הדרך לבחור את היעד ואת הפרוטוקול", הוא אומר. "וישנן 100 מחלות אחרות נוירו התפתחותיות, שיכולות גם הן ליהנות מתשומת הלב לתחום הזה".

אוביד תמשיך כאמור לפתח מוצרים אחרים שברשותה, כאשר התרופות המובילות מיועדות לתסמונת דרווה ולתסמונת לנוקס גסטו, שני סוגים נדירים של אפילפסיה בילדים. התרופות למחלות הללו מפותחות במשותף עם טקדה ומאחורות להיכנס לניסויים קליניים מתקדמים במחצית הראשונה של השנה.

התוצאות הללו מגיעות לאחר שב-2018 החברה פרסמה תוצאות שנויות במחלוקת מניסוי שלב II שערכה, אשר לא עמדו ביעד העיקרי. השוק פירש אותם באופן שלילי. אוביד הציגה את התוצאות ל-FDA, והראתה בהן הצלחה ביעד משני, וה-FDA הסכימה כי החברה תיכנס לניסוי שלב III כאשר הנתון שבו הושגה תוצאה חיובית בניסוי של II, יהיה היעד העיקרי של הניסוי החדש. אולם, בניסוי שלב III יעד זה לא הושג.

לוין לא מתכנן לוותר על המשך הדרך של חברת הנוירולוגיה אוביד, שהיא עבורו פרוייקט חיים, הוא מספר: "כשהייתי ילד בדרום אפריקה, לדוד שלי, שהתגורר איתנו, הייתה לקות קוגניטיבית. הוא לא היה יכול לדבר, לשמוע, הוא התקשה ללכת. כאשר היינו צריכים לברוח מדרום אפריקה (בגלל רדיפות פוליטיות נגד אביו של לוין - ג.ו.), נאלצנו להשאיר אותו מאחור, בטיפול של מוסד. חזרנו כמה פעמים לבקר אותו, אבל אי אפשר להוציא אותו מהמדינה. לאנשים כאלה קשה מאוד לקבל טיפול רפואי טוב, כי הם לא מצליחים להסביר מה קורה להם, ובסופו של דבר הוא נפטר מכיב קיבה. הבטחתי לעצמי שאם אוכל לעשות שינוי בחיים של אנשים עם בעיות דומות, אעשה זאת.

אגב כך הוא מספר כי בעלי הלקויות הנוירולוגיות הם אחת מקבוצות הסיכון המושפעות ביותר מקורונה, בין אם יש ובין אם אין להם גורמי סיכון גופניים אחרים. הם נדבקים בקלות במוסדות, ואינם מצליחים לקבל את תשומת הלב לטיפול רפואי מיטיב, עד שנהיה מאוחר מידי.

"כבר כשהייתי סמנכ"ל הפיתוח העסקי בבריסטול מיירס סקוויב, ראיתי שלצד האימונותרפיה בסרטן, גם תחום הנוירולוגיה עובר מהפיכה". ההימור על תחום האימונותרפיה צלח ובריסטול השיקה את המוצר הראשון בקטגוריה שעשתה מהפיכה בעולם הסרטן ובעולם התרופות בכלל. לעומת זאת החברה לא קיבלה את דעתו של לוין כי יש להתמקד בנוירולוגיה. כשלוין הגיע לטבע, הוא סימן את תחומי הסרטן והאימונותרפיה כתחומי הליבה עבור החטיבה החדשנית של החברה, תוך ויתור על מגוון מוצרים ותחומים אחרים. ההימור הזה הצליח, עם המוצרים למיגרנה ולהפרעות תנועה, אבל אלה לא היו המוצרים עליהם חלק לוין, להפרעות נוירולוגיות מולדות של ילדים, מחלות נדירות כמו אנגלמן ותסמונת רט, אך גם נפוצות כמו אוטיזם.

לוין מספר כי: "אלי הורביץ גיבש בטבע קבוצה מוזיקלית של ילדים בשם 'שמחת הילד'. הם כולם היו נכים, כמו דוד שלי. כשטבע העזיבה אותי, הם נפטרו מכל זה. הם לא הלכו אחרי המדע, והם נפטרו מהמוזיקה". נציין כי לוין הביע תרעומת גם בעיתון זה בעניין סגירת פרויקט "שמחת הילד" כבר באותו הזמן שבו הדברים התרחשו ("אלה הדברים שהיו הנשמה של החברה"), אך הוא כבר לא היה בטבע וטענותיו לא התקבלו. באותו הזמן החליט לוין להקים את אוביד, כאשר בתחילת הדרך מימן אותה מכיסו יחד עם משפחתו.