בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן: הזהב יסבול במשך שנים בגלל ביטקוין

בבנק מעריכים כי הזרימה של כספי משקיעים מזהב לביטקוין צפויה להימשך בטווח הארוך • זרוע הקריפטו של בית ההשקעות האמריקאי פידליטי השיקה מיזם שיאפשר למשקיעים מוסדיים להפקיד ביטקוין כבטוחה כנגד הלוואות במזומנים

זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עלייתם של מטבעות הקריפטו בקרב המיינסטרים של השווקים הפיננסיים באה על חשבון הזהב - כך סבורים האסטרטגים של בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי פי מורגן צ'ייס, על פי דיווח באתר בלומברג. לדברי ניקולאוס פניג'ירצוגולו, אסטרטג כמותי של הבנק, במהלך אוקטובר האחרון זרמו כספי המשקיעים אל קרנות ביטקוין ומחוץ לזהב - מגמה שצפויה להימשך בטווח הארוך, להערכתו, ככל שיותר משקיעים מוסדיים יפנו אל אפיק מטבעות הקריפטו.

ג'יי פי מורגן הוא אחד הבנקים הבולטים בוול סטריט שצופים שינוי מהותי בשוקי הזהב והקריפטו, ככל שהמטבעות הדיגיטליים יהפכו לאפיק השקעה פופולרי יותר. המגמה הזאת עשויה ליצור בעיה בשנים הקרובות עבור המשקיעים "השוריים" בשוקי המתכות היקרות, אם משקיעים אכן יעבירו למטבעות קריפטו חלק מההון שלהם המוקצה כיום לזהב. על פי האסטרטגים של הבנק, "אימוץ הביטקוין על ידי משקיעים מוסדיים רק התחיל, בעוד שאימוץ הזהב על ידם מתקדם מאוד".

אל קרן Grayscale Bitcoin Trust (סימול: GBTC) האמריקאית, שצוברת פופולריות בקרב משקיעים מוסדיים ונסחרת מעבר לדלפק בארה"ב, זרמו מאז אוקטובר כמעט 2 מיליארד דולר. לשם השוואה, מקרנות סל המגובות בזהב (ובהן, למשל, תעודת הסל SPDR Gold Trust) זרמו החוצה באותה תקופה כ-7 מיליארד דולר, לפי נתוני ג'יי פי מורגן.

פידליטי משיק הלוואות למשקיעי ביטקוין

חישובים שערך הבנק מראים כי ביטקוין מהווה כיום רק 0.18% מהנכסים המנוהלים על ידי גופי פמילי אופיס בארה"ב, בהשוואה ל-3.3% שמהוות קרנות סל (ETF) המספקות חשיפה לזהב. המשמעות של מעבר מהשקעה בזהב להשקעה בביטקוין היא העברה של מזומנים בהיקף של מיליארדי דולרים.

לדברי האסטרטגים של ג'יי פי מורגן, "אם תזה זו תוכח כנכונה לטווח הארוך, מחיר הזהב יסבול מרוח נגדית מבנית במהלך השנים הבאות". עם זאת, בטווח הקצר, לדבריהם, יש סיכוי טוב כי מחירי הביטקוין גבוהים מדי וכי הזהב צפוי להתאושש. הבנק מוסיף כי נרשמה ירידה באיתותי המומנטום עבור ביטקוין, וזה עשוי לגרום למכירתו על ידי משקיעים שסוחרים על פי מגמות מחיר.

ביום שלישי שעבר, עם תחילת דצמבר, עלה מחיר הביטקוין עד לכ-19,845 דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז 17 בדצמבר 2017, המועד שבו זינק לשיא כל הזמנים, 20,089 דולר. ואולם, מתחילת החודש ועד היום, בתוך 9 ימים, איבד מחיר הביטקוין מעט מגובהו - והערב הוא נסחר ברמה של 18,350 דולר. ועדיין, מחירו הדולרי של הביטקוין גבוה בכ-150% משהיה בתחילת השנה.

על פי דיווח נוסף בבלומברג, Fidelity Digital Assets, זרוע הקריפטו של בית ההשקעות האמריקאי פידליטי, הודיעה היום כי תאפשר למשקיעים מוסדיים להפקיד ביטקוין כבטוחה כנגד הלוואות במזומנים, במסגרת מיזם משותף עם סטארט-אפ הבלוקצ'יין BlockFi. לדברי מנכ"ל החברה, האפשרות הזאת מיועדת למשקיעי ביטקוין שמעוניינים להפוך את נכסי הקריפטו שלהם למזומנים בלי למכור אותם - והלקוחות הפוטנציאליים הם קרנות גידור, כורי ביטקוין וגופי מסחר מעבר לדלפק.