"המומחים הזרים חזרו הביתה, ואנחנו נאלצנו לסיים את הפרויקט לבד"

ערן כהן, מנכ"ל בומברדייה, החברה שמרכיבה קטרים וקרונות לרכבת ישראל, מסביר איך עומדים בלו"ז בתנאים בלתי אפשריים, ובהסתמכות על כוח מקומי בלבד

ערן כהן, מנכ"ל בומברדייה ישראל / צילום: רן יחזקאל
ערן כהן, מנכ"ל בומברדייה ישראל / צילום: רן יחזקאל

ערן כהן, מנכ"ל בומברדייה ישראל, איך עוברים עליכם הימים האלה?
"הקורונה תפסה אותנו בתזמון קריטי. בומברדייה הוא תאגיד קנדי שמייצר רכבות ומטוסים - חברה שמעסיקה מעל 40,000 עובדים ב־63 מפעלי ייצור והנדסה ברחבי העולם. בארץ הוא ספק הציוד המרכזי של רכבת ישראל. ערב הקורונה היינו בדיוק בשלב שלפני אספקת קרונות דאבל־דק לרכבת ישראל, אספקת הקטרים החשמליים והמשך עבודות ההסבה של קרונות מדיזל לחשמל.

"המודל של החברה הוא שילוב של עובדים מומחים מחו"ל עם כוח עבודה מקומי, כשהדגש הוא על הכשרה ופיתוח יכולות מקומיות, עד שנהיה עצמאיים לגמרי, לקראת 2024. עד אז המומחים מחו"ל גרים בארץ ומדריכים אותנו. אלה מומחים בינלאומיים, חלקם דור שני ושלישי במשפחות של מומחים לרכבות. אבל פתאום פורצת הקורונה, וכל המומחים עולים על מטוסים וחוזרים לארצות שלהם.

נו, אז מה עושים עכשיו?
"הפרויקט היה מוכן ב־70% ועכשיו היה צריך לבצע לבד את ה־30% הנותרים. החלטנו שיש לנו הזדמנות לבדוק את היכולות שלנו, ולראות אם צברנו מספיק ידע כדי לצאת לעצמאות מוקדם משחשבנו. כמובן שהמשכנו להיעזר במומחים ופיתחנו מודל של תמיכה מרחוק, אבל "תפרנו" את מצבת כוח האדם לפי הכישורים שיש לנו כאן, ועם הרבה "הצרחה" ועזרה הדדית בין המתקנים שלנו בקישון בצפון ובדימונה בדרום". 

לא פחדתם?
"ברור שפחדנו. רכבת זה דבר מורכב - בקרון יש כ-15 אלף חלקים, ויש בזה המון הייטק. זה לא מסיקי הדוודים של פעם. הרכבת צריכה לעבור את כל המבחנים - נסיעה, בלימה, מערכות תקשורת - הכול צריך לעמוד במבחן התוצאה.

יש לנו הרבה כבוד למומחים. הם כוח. הם אמנים. הם צמחו לתוך זה, ומכירים רכבות כמו שאף אחד לא מכיר. הם יודעים לזהות בעיה ולפתור אותה תוך כדי הטסט. אי אפשר לקחת מהם את זה. אבל בזמן משבר אתה מגלה שאתה יכול לעשות יותר ממה שחשבת.
כמובן שקיבלנו המון תמיכה ועזרה מחו"ל, אבל הקדמנו את היציאה לעצמאות. הצלחנו לסיים את הרכבות ולמסור אותן בזמן לרכבת ישראל, אחרי שהן עברו בהצלחה את כל הבדיקות. עכשיו הקרונות האלה כבר נוסעים על הפסים".

השראה 1
"מורטן מנדל, יזם ופילנטרופ יהודי אמריקאי שבנה במו ידיו אימפריה כלכלית, והוא מודל של ניהול ומנהיגות. ממליץ על ספרו "הסוד טמון באנשים", על אמונתו בכוחם של אנשים מצוינים ובשאיפתו לסייע להם למצות את מיטבם. הכול מתחיל ונגמר באנשים".

השראה 2
"גולש הגלים קלי סלייטר, אלוף העולם בגלישת גלים 11 פעם. אני גולש מגיל 13, ויודע שהמשמעות של זה היא התמדה, עבודה קשה, סיבולת, נחישות, תכנון, הכרת היריב ובעיקר החלטה לא לוותר, בדיוק כמו ניהול".