תווי קנייה | בלעדי

משרד הפנים משהה את ההתקשרות עם שופרסל במכרז לאספקת תווי מזון

שופרסל זכתה במכרז לאספקת תווי מזון לנזקקים בהיקף של 700 מיליון שקל • אך משרד הפנים השהה את ההתקשרות, לאחר שפתחון לב טענה כי שופרסל מצויה בניגוד עניינים, וכי זכייתה במכרז "תעצים את כוחה המונופוליסטי" • שופרסל: "גאה על יכולתה להעניק שירות חשוב"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

פתחון לב פנתה היום (ב') למשרד הפנים בבקשה לקבוע כי היא הזוכה במכרז לאספקת תווי מזון לנזקקים בהיקף של 700 מיליון שקל לאחר ששופרסל נבחרה כזוכה במכרז. כך נודע לגלובס. בעקבות הפנייה, המשרד החליט להשהות את ההתקשרות עם שופרסל עד לקבלת התייחסותה וקבלת החלטה בפניית פתחון לב. 

בפנייתה למשרד הפנים, טוענת פתחון לב טענות קשות נגד הבחירה בשופרסל ומבקשת לפסול את זכייתה. לטענתה, "שופרסל היא גוף עסקי מונופוליסטי בעל אינטרסים עסקיים אישיים מובהקים במכרז שרווחיה מסתכמים במאות מיליוני שקלים" וזכייתה במכרז בסכום כה גבוה תעצים את כוחה המונופוליסטי ולכן ראוי לבזר את השירות לשני ספקים כפי שמלכתחילה נקבע שראוי בתנאי המכרז.

פתחון לב טוענת, בין היתר, כי ראוי לבחור בה בשל היותה "ארגון ללא כוונות רווח, המנוהל באמצעות ועד מנהל, הפועל בהתנדבות מלאה ומתוך אידיאולוגיה משותפת לשבירת מעגל העוני הבין דורי בישראל ומסייע למעל כ-160 אלף נפשות מדי שנה".

אלי כהן, מנכ״ל פתחון לב / צילום: ארכיון פתחון לב
 אלי כהן, מנכ״ל פתחון לב / צילום: ארכיון פתחון לב

שופרסל נבחרה כזוכה יחידה

במסגרת המכרז התקבלו הצעות מארבעה גופים לאספקת תווי מזון הכוללים הנחה על מוצרים בהיקף של 700 מיליון שקל - שופרסל, פתחון לב, עמותת אשל ירושלים וחברת מגהר. בתנאי המכרז צוין כי משרד הפנים מעוניין לבחור שני זוכים בהתאם לשני אזורי מכירה שנקבעו - הראשון - דרום הארץ, ירושלים, יו"ש ומחוז מרכז, והשני - צפון הארץ ותל אביב.

עוד נקבע כי משרד הפנים רשאי לבחור זוכה יחיד אם הפרש הניקוד בין המקום הראשון והשני עולה על 5%. לאור חריג זה, נבחרה שופרסל כזוכה יחידה ולא נבחרו שני זוכים שיחלקו בסכום המכרז הגבוה.

ביולי האחרון אישרה הכנסת במסגרת התוכנית הכלכלית 700 מיליון שקל לדרישת שר הפנים אריה דרעי לטובת נזקקים להגברת הביטחון התזונתי. במסגרת ההחלטה הכסף יועד לעבור באמצעות הרשויות המקומיות ולא באמצעות משרד העבודה והרווחה. במכרז נקבע כי ניתן יהיה לרכוש כל מוצר בנקודת המכירה למעט טבק, מוצרי חשמל ואלכוהול.

על הקריטריונים שיזכו את הציבור בתלושים נשמעה ביקורת רבה בחודשים האחרונים בין היתר בוועדת הפנים בכנסת מאחר ולא הוגדרו קריטריונים ברורים מראש. הטענה היא שקביעת זכאות בהתאם לשיעור ההנחה בארנונה אינו הקריטריון המתאים לסייע לאוכלוסייה נזקקת. זאת כי הוא נתון לשיקול דעת כל רשות והוא מכוון לציבור מרובה ילדים ולא בהכרח לכל מי שזקוק לעזרת המדינה במזון.

"התנהלות שופרסל פגעה בשוויון שבין ההצעות"

במסגרת פנייתה של פתחון לב למשרד הפנים, באמצעות עו"ד יניב מטלס, נטען גם כי שופרסל מצויה בניגוד עניינים מובנה - המציעות נדרשו להציע מספר נקודות מכירה גבוה ככל שניתן בפריסה ארצית. פתחון לב טוענת כי בתור רשת קמעונאית אין לשופרסל עניין לקדם נקודות מכירה המתחרות בסניפיה. נטען כי היא בעלת אינטרס עסקי מובהק ולא יהיה איזון בין נקודות המכירה המופעלות ע"י שופרסל עצמה לבין אחרות וכי שופרסל אינה אדישה לשאלת נקודת המכירה שבה מתבצעת העסק. ככל שנקודות המכירה יהיו בסניפי הרשת, היא תהנה מספיגה מופחתת של התוספת אותו נדרשה להציע. זאת, לטענת פתחון לב באופן היוצר ניגוד עניינים.

עוד נטען כי ניגוד העניינים קיים מאחר וזכייתה במכרז וחלוקת התווים תאפשר לה להביא לסניפיה לקוחות שעד עתה לא ביצעו רכישות, להגדיל את לקוחותיה ולהניב רווחים מכך. זאת מאחר והמכרז כולל חובה של הגוף הזוכה לשווק את הפרויקט ולדאוג למימוש התווים.

אלי סתווי, מעמותת פורום מזון ומכולות לביטחון תזונתי בישראל, אמר לגלובס כי "פלח השוק של המשפחות הנזקקות קונה בחנויות הקטנות בשל חוסר בניידות ולעיתים בכרטיס אשראי והרצון לשלם בהקפה".

לדבריו "העברת תקציב של כמעט מיליארד שקל לרשת שיווק כזאת או אחרת מתערבת בדרך עקיפה או ישירה בנקודת האיזון של ענף המזון העלולה לגרום לנזק אדיר לקמעונאים הקטנים המתבססים על ציבור האוכלוסייה החלשה. יש חשש שאם רשת חזקה תשווק את התלושים, הצרכנים ימשכו לקנות ברשת כדי לעשות קנייה מרוכזת, כך שהמכולות יאבדו לקוחות".

טענה מרכזית נוספת של פתחון לב מתייחסת לניקוד הגבוה שקיבלה שופרסל בשל מספר נקודות המכירה הגבוה שהציגה ברחבי הארץ - 1,627 מהם 309 סניפי שופרסל זאת לעומת 779 נקודות שהציעה פתחון לב. לטענת פתחון לב, שופרסל נקטה בטקטיקה פסולה בכך שהציעה נקודות מכירה למרות, שעל פי בדיקה שערכה פתחון לב, היא לא קיבלה את הסכמתם של כל נקודות המכירה כפי שנדרשו המציעים לעשות בטרם הגשת ההצעה למכרז. פתחון לב טוענת כי אין שוויון בין שופרסל ליתר המציעים שנדרשו לקבל את הסכמת נקודות המכירה ולהבטיח את כיבוד התו על ידי בית העסק.

"התנהלות שופרסל פגעה בשוויון שבין ההצעות. לא ייתכן מקום שבו מציע אחד פועל בהתאם להוראות המכרז, שוקד ועומל על מנת להבטיח כי הצעתו במכרז תהא לעילא ולעילא ומציע אחר מגיש הצעתו כלאחר יד, ללא כל בחינה מוקדמת", נכתב בפניה למשרד הפנים.

ממשרד הפנים נמסר: "פנייתו של ארגון פתחון לב התקבלה הבוקר במשרד הפנים והטענות העולות יבחנו לעומקן. המכרז שפרסם המשרד לצורך איתור חברה מנהלת, נעשה בליווי משפטי ובחינת המועמדים בוצעה באופן מקצועי וללא משוא פנים וחברת שופרסל היא שזכתה במכרז.

כרטיסי המזון יוענקו למשפחות מוחלשות שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה לרכישת מזון ומוצרים חיוניים. מדובר במקבלי הנחה משמעותית בתשלום הארנונה על פי טבלת מבחן ההכנסה ואזרחים ותיקים מקבלי קצבה וגמלת הבטחת הכנסה. מימוש הכרטיסים יתבצע בנקודות מכירה הפזורות ברשויות במקומיות ברחבי הארץ, וזאת במטרה לאפשר פריסה גיאוגרפית רחבה ככל הניתן. נקודות המכירה כוללות גם עסקים קטנים, מכולות ונקודות מכירה שאינן חלק מרשת קמעונאית גדולה".

משופרסל נמסר: "שופרסל היא קבוצת הקמעונאות המובילה בישראל, בפריסה ארצית והיא גאה על יכולתה להעניק שירות חשוב זה לזכאים בהתאם להוראות המכרז ברשויות המקומיות ברחבי הארץ. לא במקרה מצא משרד הפנים את הצעתה של שופרסל כמתאימה ביותר מבין כל ההצעות שהוגשו".