בזק והבנקים צבעו את תל אביב באדום; בזק איבדה 10%, ביקום צללה 17%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.9%, ת"א 125 נחלש ב-0.7% ומדד ת"א 90 נסוג 0.4% • משרד התקשורת יפחית את תעריפי הטלפוניה המפוקחים של בזק בטענה לרווחיות עודפת; רוסאריו: "פגיעה של 300 מיליון שקל ב-EBITDA היא סבירה פחות או יותר"

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל בירידות, בהשפעת החלטות של גופי רגולציה: הודעת משרד התקשורת על הפחתת תעריפים בבזק ודיווחים כי בנק ישראל מגבש הוזלה בעמלת פירעון מוקדם במשכנתאות.

מדד ת"א 35 ירד ב-0.9%, ת"א 125 נחלש ב-0.7% ומדד ת"א 90 נסוג 0.4%. מבין המדדים הענפיים היחיד שסיים את יום המסחר בירוק היה מדד ביטוח, שהתקדם ב-0.1%. מדד הבנקים איבד 1.2%, מדד נפט וגז ירד ב-1.7%, מדד פיננסים נחלש ב-0.6% ומדד נדל"ן נסוג 0.5%.

15:35

הירידות מעמיקות והמדדים המובילים מאבדים כ-1%. הבנקים מאבדים גובה ומדד בנקים יורד ב-1.4%.

הדולר נחלש ב-0.06% ושערו היציג נקבע על 3.255 שקלים.

14:00

בזק וביקום מובילות את הירידות בבורסה ומאבדות 13% ו-20% בהתאמה בהמשך להחלטת משרד התקשורת להפחית את תעריפי הטלפוניה רגע לפני עזיבת השר יועז הנדל את התפקיד.

המדדים המובילים מאבדים בין 0.3% ל-0.8%, ובשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות של 0.5%.

ההסתדרות הודיעה על סכסוך עבודה בחברת קמהדע.

12:30

מסכים אדומים בבורסה בתל אביב בצל הירידה החדה במניית בזק שצוללת ב-14% בהמשך להחלטת שר התקשורת יועז הנדל לקצץ בתעריפי הטלפוניה המפוקחים

לדברי ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר, ירידת המניה היום מגלמת פגיעה של כמעט 1.5 מיליארד בשווי החברה. "החברה נסחרה עד היום בבוקר במכפיל 5 על ה-EBITDA (תחזית החברה היתה ל-EBITDA של 3.6 מיליארד שקל). אם מפעילים את אותו מכפיל עכשיו, נגזר EBITDA של 3.3 מיליארד שקל, כך שהשוק מגלם פגיעה של כ-300 מיליון שקל ב-EBITDA כתוצאה מההחלטה. אנו חושבים כי אם ההחלטה של השר היוצא עוברת במלואה, הרי שפגיעה של 300 מיליון שקל ב-EBITDA היא סבירה פחות או יותר, אולי קצת מחמירה. למעשה מחיר המניה כרגע, מגלם את מלוא הפגיעה פחות או יותר".

11:00

באטמ הודיעה כי חברת אדור בה היא משקיעה קיבלה השקעה של 10 מיליון דולר במסגרת סבב גיוס מבאטמ וכל שותפיה באדור. אדור מפתחת את NATlab, פתרון המבוסס על ביולוגיה מולקולרית המאפשר אבחון מהיר לזיהומים ממקור חיידקי, נגיפי ופטרייתי ועוד באמצעות דגימת DNA או RNA.

מחזור המסחר בשוק המניות בשעה זו מסתכם ב-280 מיליון שקל בלבד.

טוגדר  העוסקת בתחום הקנאביס קיבלה אישור IMC GDP לבית המסחר שלה שצפוי לאפשר לה להפעיל את בית המסחר ולהתחיל להפיץ את מוצריה המוגמרים לבתי המרקחת בארץ בצורה ישירה.

10:10

המסחר בבורסה נפתח בטריטוריה האדומה לאחר עיכוב ("פתיחה אנגלית") בשל תנודה חריגה של מניית בזק שצונחת ב-10% במחזור הגבוה בשוק לאחר הדיווח על האפשרות להפחתת תעריפי הטלפוניה, בהתאם להנחיית משרד התקשורת.

מדד ת"א 3 מאבד 0.44%, ת"א 90 משיל 0.3%, מדד ת"א בנייה מוסיף 0.3% לערכו.

רציו פטרוליום מזנקת ב-16% לאחר שדיווחה על תגלית בקידוח Tanager-1. לפי הדיווח, התגלית הינה בשכבת ה-Maastrichtian ומבוססת על חוות דעת שהתקבלה מ-NSAI (מעריך חיצוני בלתי תלוי) והינה לפי כללי ה-PRMS.

מדיוונד, החברה המוחזקת של כת"ב, הודיעה היום כי חתמה על הסכם שיווק והפצה עם תאגיד הענק האמירתי Ghassan Aboud Group למסחור תרופת הנקסובריד לטיפול בכוויות חמורות באיחוד האמירויות הערביות.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בעיכוב ("פתיחה אנגלית") בשל תנודה חריגה של מניית בזק למטה. זאת בהמשך לדיווח כי משרד התקשורת החליט להפחית את תעריפי הטלפוניה של בזק, לאחר שהגיע למסקנה כי בבזק ישנה רווחיות עודפת הנובעת ממחירים גבוהים בטלפוניה המפוקחים.

 5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בת"א

1. לקראת הפתיחה בת"א: ראלי סוף שנה בעיצומו

המסחר בבורסה בתל אביב ייפתח בסימן העליות שנרשמו מתחילת שבוע המסחר על רקע האופטימיות נוכח התחלת חיסון האוכלוסיה לקורונה בבריטניה, ארה"ב ובקרוב בישראל. אמש בניו יורק יום המסחר שהתנהל ברובו בעליות של כ-1%, הסתיים במגמה מעורבת. המניות הדואליות צפויות להכביד ולגרוע 0.4% מת"א 35. מניות הפארמה הדואליות טבע ופריגו חוזרות עם פערים שליליים של 1.7%-1.5% בהתאמה. 

2. סקטור הנדל"ן בעלייה על רקע החלטת בנק ישראל

מניות הנדל"ן, החברות הקבלניות והבנייה בבורסה בתל אביב ימשיכו לרכז עניין לאחר עליות חדות שנרשמו אתמול לאחר שהפיקוח על הבנקים העביר למערכת הבנקאית טיוטת חוזר על פיה הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתה יינתן בריבית קבועה. אתמול בעליות בלט מדד ת"א בנייה עם עליה של 6.3%.

3. שוקי חו"ל: ראלי סוף שנה יימשך? 

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים כעת בעליות קלות. באסיה המדדים המובילים נסוגים בצל הנעילה המעורבת בוול סטריט אמש. הבורסה בהונג קונג יורדת ב-0.8%, שנחאי ב-0.3%. הזהב מטפס ב-0.6% לרמה של 1,842.9 דולר לאונקייה. הנפט מאבד 0.6% לרמה של 46.7 דולר לחבית WTI. אתמול אופ"ק חתך את תחזית הביקוש לנפט.

4. עכשיו זה סופי: חבר האלקטורים אישר את ניצחון ג'ו ביידן כנשיא ארה"ב

למרות החשש מפני אלקטורים סוררים שיצביעו בניגוד להצבעת הרוב במדינותיהם ובכך יעניקו את הניצחון לדונלד טראמפ, ההצבעה התקיימה כסדרה ומועמד המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, אושר כנשיא ארה"ב. זו אינה המשוכה האחרונה בדרך לבית הלבן של ביידן. על פי ההליך החוקתי, ההצבעות יועברו לקונגרס, שם הם ייספרו באופן פורמלי ב־6 בינואר תחת ניהולו של סגן הנשיא, מייק פנס.

5. הערב: מדד המחירים לצרכן במשק

הערב יפורסם מדד המחירים לצרכן שעשוי להיות שלילי. מנגד, מחירי הדירות צפויים להמשיך לעלות. לדברי עפר קליין מהראל: "המומנטום החזק בשוק הדיור למגורים ממשיך להאיץ, כך על פי נתוני מכירות דירות חדשות באוקטובר שעלו ב-5 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות) והם גבוהים ב-43% בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה. הריבית הנמוכה על משכנתאות והעובדה שבמשבר הנוכחי הפגיעה לא הייתה אחידה בכל משקי הבית היו בין הגורמים שתרמו לכך. בנוסף, יש לציין את הסיוע של האוצר עם הורדת מס הרכישה על דירה נוספת והסיוע של בנק ישראל בדחיית המשכנתאות בנוסף לדיווחים על כך שבנק ישראל שוקל לבטל את תקרת המשכנתא שניתן לקחת בריבית משתנה. גורמים אלו ממשיכים לתמוך בעלייה במחירי הדירות".

"אנו מצפים לראות היום בערב (שלישי) המשך עלייה במחירי הדירות, במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן שלהערכתנו ירד בין 0.2 ל-0.3%, בעיקר בשל ירידה במחיר הדלק והשכירות", כתב קליין.

* בריטניה בודקת אם מוטציה אחראית להתפשטות מהירה בדרום-אנגליה

רשויות הבריאות בבריטניה איתרו בשבועות האחרונים מוטציה של נגיף ה-SARS-CoV-2 הגורם למחלת הקורונה, ועד כה רשמו כ-1,000 מקרים, רובם בדרום-אנגליה, כך עידכן אמש שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק. השר ומומחים מדעיים מטעם הממשלה אמרו כי אין הוכחות שהמוטציה שהתגלתה מסוכנת יותר או גורמת למחלה קשה יותר מאשר הנגיף המוכר. עם זאת, רשויות הבריאות בודקות אם המוטציה החדשה אחראית להתפשטות מהירה יחסית של מחלת הקורונה בדרום אנגליה.