בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט דילגה על המוטציה: אחרי ירידות חדות בפתיחה, הנאסד"ק סיים את המסחר בעליות

הודעת הפד על אישור שניתן לבנקים לרכישה חוזרת של מניות (Buy Back) הקפיצה את הסקטור • חששות מהמוטציה הפילו את בורסות אירופה, הדאקס צלל בכ-3% • רויטרס: אפל בוחנת פיתוח רכב אוטונומי • טסלה צנחה ב-6.5% ביומה הראשון ב-S&P 500

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 
 

23:00

הירידות החדות שנרשמו מוקדם יותר נמחקו והמדדים המובילים ננעלו סביב רמות הפתיחה. מניות הבנקים בלטו בעליות לאחר מבחני הלחץ של הפד בשבוע שעבר שהביא להחלטה של הפד על אישור רכישת מניות חוזרת (Buy Back) של מניותיהם בסכום הנאמד ב11 מיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון של 2021.

יום שהתחיל כאמור בירידות חדות בצל החשש מהתפשטות המוטציה לנגיף הקורונה, הסתיים באופן פחות דרמטי מהצפוי. מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.1% אחרי ירידה של 2.5% במהלך יום המסחר, מדד S&P 500 השיל 0.4% והנאסד"ק איבד 0.1%.

אפל סגרה את היום בעלייה של 1.2% על רקע דיווח ברויטרס לפיו החברה בוחנת פיתוח רכב אוטונומי. טסלה סגרה את יומה הראשון במדד ה-S&P500 בירידה של 6.5%. מנגד המתחרה הסינית NIO  המשיכה לטפס.

21:30

החוזים העתידים על הנפט (WTI) ירדו ב-2.7% לרמה של 47.7 דולר לחבית, וזאת בצל החשש מהגבלות על רקע חשש מהתפרצות המוטציה לנגיף הקורונה.

המניות הישראליות פייבר , לייבפרסון , קורנית דיגיטל  וסולאראדג'  בולטות בעליות חדות ומטפסות לשיאים חדשים.

20:00

לאחר העליות החדות שנרשמו בשוקי המניות בארה"ב בחודש נובמבר, ולאחר שנקבעו שיאים בשבוע שעבר על רקע הגעת החיסונים לשוק, הדיווחים על מוטציה לנגיף הקורונה הכבידו על שוקי המניות ביום המסחר הראשון לשבוע זה ולקראת סיום השנה, אם כי בשעה זו המדדים בניו יורק צמצמו את הירידות ונושקים לטריטוריה הירוקה.

מניות הבנקים בוול סטריט מזנקות בחדות על רקע ההודעה של הפד כי יסיר את ההגבלה ויאפשר לבנקים רכישה עצמית של מניות. גולדמן זאקס מזנקת ב-7%, מורגן סטנלי מטפסת ב-5.7%, ג'י.פי מורגן, שכבר הודיעה על תוכנית רכישה חוזרת בהיקף של 30 מיליארד דולר, מטפסת ב-4.7%.

האיחוד אירופי אישר הערב את השימוש בחיסון לקורונה של חברות ביונטק-פייזר, לאחר שסוכנות התרופות האירופית (EMA) המליצה מוקדם יותר על המהלך. הצעד סולל את הדרך להתחלתם של מבצעי חיסון ברחבי אירופה.

19:00

בורסות אירופה ננעלו ביום הראשון למסחר השבוע בירידות חדות על רקע החשש ממוטציה של נגיף הקורונה, כאשר עוד ועוד מדינות חוסמות את השמים לטיסות מאנגליה.

מדד הדאקס הגרמני איבד 2.9%, הקאק הצרפתי ירד בשיעור דומה, הפוטסי הבריטי ירד ב-2.5%.

בוול סטריט התמתנו הירידות החדות. מדד הנאסד"ק מאבד כעת 0.9%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.44% ומדד S&P 500 נופל ב-1%.

17:40

ירידות בשווקים בצל החדד ממוטציה של נגיף הקורונה. באירופה הדאקס הגרמני צונח ביותר מ-3%, מדד הפחד, האומד את האופציות הגלומות על מדד S&P 500 ומשקף את התנודתיות בשווקים, מזנק בכ-30%, ומחיר הנפט צונח ביותר מ-3%

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות חדות בצל החשש מהתפתחות של מוטציה לוירוס הקורונה. מדד הנאסד"ק מאבד 1%, S&P 500 יורד ב-1.2% ומדד דאו ג'ונס משיל 0.4%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-31%.

שר האוצר סטיבן מנוצ'ין אמר היום לרשת CNBC כי חבילת הסיוע שאושרה ביממה החולפת כוללת סיוע בשכירויות וכי הצ'ק בגוה 600 דולר לאזרחים יגיע בשבוע הבא.

טסלה יורדת ביומה הראשון במדד S&P 500. יצרנית הרכבים החשמליים צפויה להתמקם מבחינת שווי שוק מאחורי אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפאבית ופייסבוק.

סוכנות התרופות האירופית ממליצה לאשר את החיסון של ביונטק-פייזר, בהתאם לציפיות.

ג'י.פי מורגן הודיע על רכישה חוזרת של מניות בהיקף של 30 מיליארד דולר, וזאת בהמשך להודעת הפד כי יתיר לבנקים לחזור ולבצע רכישות עצמיות של מניות ברבעון הראשון של 2021.

אפל סגרה את חנויותיה בקליפורניה בצל התפשטות נגיף הקורונה. מאותה סיבה, אמזון סגה מחסן בניו ג'רזי.

14:00

ירידות של 2.2%-2.8% בבורסות אירופה כעת, על רקע חששות הסוחרים מההשפעות השליליות של מוטציית הקורונה החדשה שהתגלתה בבריטניה. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של כ-1.8%-1.2%.

עוד ברקע למסחר, ראשי הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס האמריקאי הסכימו על חבילת סיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי, שתכלול בין השאר סיוע ישיר לאזרחים לצד הזרמת מימון שתמנע השבתה של הממשל. במהלך היום תתקיים הצבעה בבית הנבחרים בוושינגטון לאישור ההצעה.

מניית טסלה  צונחת בכ-5% במסחר המוקדם. המניה תתחיל להיסחר היום במדד S&P 500 והיא תהיה החברה הגדולה ביותר לפי שווי שוק, שאי פעם הצטרפה ל-S&P, שהוא מדד המניות שהכי עוקבים אחריו בעולם. הכללתה של טסלה תביא עשרות קרנות מדד העוקבות אחרי ה-S&P לבקש לרכוש עשרות מיליארדי דולרים במניות במחירי הסגירה של יום שישי, במטרה להיצמד למדד קרוב ככל האפשר. בגלל גודל החברה ותנודתיות המניות שלה, הוספת טסלה עשויה ליצור בשוק גלי הדף משני  שלא את כולם ניתן לחזות, אומרים סוחרים. 

מניית קמהדע צורפה למדד מניות הביוטכנולגיה של נאסד"ק ותיסחר במסגרת המדד החל מהיום. 

12:05

הירידות בבורסות אירופה מחריפות. מדדי המניות המובילים צונחים כעת ב-1.9%-2.9%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של כ-0.6%-0.1%. 

בשוק המטבעות מתחזק הדולר ב-2.2% מול הליש"ט לרמה של 1.322 דולרים לליש"ט ומול האירו בכ-0.8% לרמה של כ-1.216 דולרים לאירו. 

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי ברמה הגלובלית, לצד המשך ביצועים חזקים למניות הטכנולוגיה, התוכנה וחברות הממוקדות בכלכלה ירוקה, החדשות על החיסון עשויות להביא לסגירת פערים של סקטורים שהפגינו ביצועי חסר בתקופה האחרונה. "להערכתנו, השלכות הקורונה והכניסה הצפויה של ביידן לתפקיד בינואר 2021, השנה הקרובה תהיה בסימן עלייה משמעותית בהשקעות מוסדיים וגופים גדולים בחו"ל במניות ESG , תוך הבנה שחברות שעושות ומתנהלות טוב, גם המניות שלהן עושות טוב. ההבנה הזו התחדדה במהלך הקורונה, יחד עם ההבנה ש- ESG זה ממש לא רק אנרגיה ירוקה". 

10:30

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך ירידות חדות של עד 2.2% במדדי המניות המובילים. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של כ-0.6%-0.3%. 

מניות התעופה הותיירות מובילות את הירידות. 

בשוק המטבעות מתחזק הדולר ב-1.8% מול הליש"ט לרמה של 1.327 דולרים לליש"ט ומול האירו בכ-0.5% לרמה של כ-1.22 דולרים לאירו. 

הבידוד של בריטניה מחריף בשל חשש בעולם מהתפשטות של מוטציית נגיף הקורונה שהתגלתה במדינה, ושלפי הרשויות הבריטיות עשויה להיות מדבקת יותר. גם גרמניה הצטרפה אתמול (א') לשורת המדינות שאסרו על תנועת מטוסי נוסעים מהממלכה המאוחדת ליבשת. נוסעי טיסה מלונדון שנחתו אמש בהאנובר עברו בדיקות PCR לגילוי הנגיף ויצטרכו לשהות במתחם מאולתר בשדה התעופה עד לתוצאות היום.

מספר המדינות באיחוד האירופי שאוסרות על טיסות מבריטניה באופן מיידי התרחב בשעות האחרונות, וכולל את דנמרק, איטליה, שוויץ, פורטוגל, בלגיה, אוסטריה, בולגריה, פינלנד, רומניה, שבדיה, קרואטיה, הולנד, אסטוניה, ליטא ולטביה. ברחבי העולם, אפילו איראן, מוקד התפרצות קורונה משמעותי בשנה האחרונה, הודיעה כי תעצור לשבועיים את כל הטיסות מבריטניה. טורקיה ומרוקו פירסמו הודעות דומות.

08:00

יום המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ניכרת יציבות.

בתחום המאקרו, בסין החליט היום הבנק המרכזי על הותרת שיעור הריבית ללא שינוי.

המשקיעים בעולם ימשיכו לעקוב היום ובימים הקרובים אחרי הדיווחים בנוגע להתפשטות הקורונה על רקע גילוי מוטציות חדשות של הווירוס. זאת, לצד המשך מבצע החיסונים בארץ, בבריטניה ובארה"ב. אתמול הודיעו מדינות רבות באירופה על איסור נחיתת טיסות מבריטניה, בעקבות המוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהופיעה בדרום-אנגליה בשבועות האחרונים. זאת, בניסיון למנוע מהמוטציה החדשה, שלדברי ראש הממשלה הבריטי עשויה להיות מדבקת יותר ב"עד ב-70%", להתפשט ברחבי אירופה.

בשוק המטבעות מתחזק הדולר ב-1.25% מול הליש"ט לרמה של 1.335 דולרים לליש"ט ומול האירו בכ-0.5% לרמה של כ-1.22 דולרים לאירו. 

הזהב ממשיך בהתאוששות, עם רוח גבית מהעלייה במפלס החששות ממוטציות של הקורונה, ורושם הבוקר עלייה של כ-1% לרמה של 1,907 דולר לאונקיה. הנפט מסוג ברנט מנגד נסחר בירידה של כ-3% לרמה של 50.7 דולר לחבית. 

עוד ברקע למסחר, ראשי הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס האמריקאי הסכימו על חבילת סיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי, שתכלול בין השאר סיוע ישיר לאזרחים לצד הזרמת מימון שתמנע השבתה של הממשל. במהלך היום תתקיים הצבעה בבית הנבחרים בוושינגטון לאישור ההצעה.

הביטקוין נסחר הבוקר ברמה של 23,900 דולר. במוצאי שבת זינק מחיר הביטקוין לרמתו הגבוהה בכל הזמנים, 24,086 דולר. השיא החדש נקבע יומיים בלבד לאחר שמחירו של מטבע הקריפטו המוביל חצה את רף ה-23 אלף דולר לראשונה אי פעם - שלוש שנים בדיוק לאחר שקבע את שיא כל הזמנים הקודם שלו, בדצמבר 2017. אתמול בבוקר נסחר הביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר ממוצע של 23,600 דולר, לאחר זינוק של יותר מ-20% בשבוע בלבד. מתחילת השנה משלים הביטקוין עלייה פנומנלית של יותר מ-200%.