טראמפ חותם על חבילת הסיוע לקורונה ומונע סגירה של הממשלה

נשיא ארה"ב חתם על הצעת החוק לאחר שלחץ על מחוקקים להגדיל את סכום הסיוע הישיר הניתן לאמריקאים • חבילת הסיוע העצומה כוללת תקציב של 1.4 טריליון דולר שיכול לממן את פעולות הממשלה עד ספטמבר

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על חבילת סיוע נרחבת לקורונה ביום ראשון בערב, ובכך סיים עימות עם הקונגרס וסלל את הדרך לרווחה כלכלית עבור מיליוני אמריקאים, כאשר המגפה שוב גואה ברחבי המדינה.

בשבוע שעבר התנגד טראמפ לחבילת הסיוע, לאחר שכבר עברה בקונגרס בתמיכה דו־מפלגתית גורפת, ואמר כי מחוקקים צריכים להגדיל את סכום הסיוע הניתן באופן מיידי לאמריקאים ל־2,000 דולר, הרבה מעל 600 דולר שיינתנו באופן ישיר למבוגרים וילדים ולאנשים אחרים שהכנסתם השנתית פחות מ־75 אלף דולר, על-פי החבילה כפי שעברה בקונגרס.

טראמפ חתם על החוק בלחץ מחוקקים משתי המפלגות. בהודעה שהוציא, טראמפ קרא לקונגרס להסיר מהחוק מה שהוא הגדיר כבזבוז מיותר, ואמר כי ישלח למחוקקים רשימה של סעיפים שרצה למחוק - דמוקרטים אמרו כי יתנגדו לכך.

הנשיא אמר גם כי הוא מצפה מהקונגרס להצביע על חוק נפרד שיגדיל את הסיוע הישיר ל־2,000 דולר. בבית הנבחרים התכוננו להצביע על הצעת חוק כזו כבר ביום שני. טראמפ אמר כי הסנאט "יתחיל בתהליך" להצביע על חקיקה שתגדיל את סכום הסיוע הישיר, וגם יפעל לביטול סעיף 230 של "חוק ההגינות בתקשורת" ויחקור חשדות לזיופים בבחירות.

"מגיע עוד הרבה כסף", אמר טראמפ. "לא אפסיק לעולם במאבק שלי למען העם האמריקאי!"

דובר של מנהיג הרוב בסנאט, מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי), סירב להגיב כאשר נשאל לגבי החוקים שטראמפ אמר שיעלו לדיון בסנאט. הסנאט צפוי להתכנס שוב ביום שלישי לאחר חופשת חג המולד, ומקונל צפוי לשאת דברים אז.

"אני מודה לנשיא שחתם על חבילת הסיוע הזו והפך אותה לחוק, ביחד עם חקיקה למימון במשך שנה שלמה", כתב מקונל בהודעה. "מנהיגותו מנעה סגירה של הממשלה בזמן שמדינתנו לא יכולה להרשות לדבר כזה לקרות", הוסיף.

הנשיא טען כי ענקיות התקשורת החברתית, כמו פייסבוק וטוויטר, חוסות בצילו של סעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת על-מנת לדכא קולות שמרניים בפלטפורמות שלהן. בחברות דוחים את ההאשמות, אם כי לפוסטים ולציוצים של טראמפ מתלווה לעתים קרובות אזהרות אמינות כאשר הוא מעלה תכנים המטילים ספק בתוצאות הבחירות.

בנוסף, טראמפ הכריז כי הבחירות ב־2020 היו מלאות זיופים, אך עד כה תומכיו לא הציגו הוכחות לכך, והתובע הכללי וויליאם בר אמר כי משרד המשפטים לא הצליח לחשוף זיופים בקנה-מידה שיכולה להיות לו השפעה על תוצאות ההצבעה. 

תקציב של 1.4 טריליון דולר

חבילת הסיוע לסוף השנה עליה חתם טראמפ היא עצומה. יש בה תקציב של 1.4 טריליון דולר שיכול לממן את פעולות הממשלה עד ספטמבר. טראמפ טען כי סכומים גדולים מתוך זה ירדו לטמיון למטרות סיוע מחוץ לארה"ב.

הנשיא אמר כי הוא עשוי ליישם את חוק ההחרמה משנת 1974 על-מנת להקפיא את המימון באופן זמני. על-פי החוק, טראמפ יכול לשלוח למחוקקים הצעה לדחות חלק מהתקציבים, מה שמקפיא את אותם תקציבים לתקופה של 45 יום, הנספרים באופן הלוקח בחשבון מתי הקונגרס נמצא במושב פעיל, כך מסרו בשירות מחקר הקונגרס (Congressional Research Service). שעון 45 הימים יתחיל לתקתק רק כאשר הקונגרס יתכנס שוב, ב־3 לינואר.

לא סביר לצפות שטראמפ ישתמש בחוק על-מנת לעכב את התקציבים, בייחוד מפני שהנשיא הנבחר ביידן יושבע בקרוב. יועץ בכיר מהמפלגה הדמוקרטית אמר כי בית הנבחרים יתעלם מבקשותיו של טראמפ להקפאת הכספים.

החלטתו של הנשיא לחתום על חבילת הסיוע מביאה אל קיצם ימים של חוסר ודאות ובלבול בוושינגטון, כאשר מגפת הקורונה ממשיכה להשתולל בארה"ב, ומומחים מודאגים מכך שכמות האשפוזים בחלקים רבים מהמדינה תעלה. יותר מ־332 אלף אמריקאים מתו בארה"ב כתוצאה מהנגיף, כך לפי נתונים שנאספו על-ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

הדמוקרטים תמכו בקריאתו של טראמפ להגדיל את הסיוע הישיר. בבית הנבחרים ניסו להעביר הצעת חוק ביום חמישי בהצבעה תמימת-דעים, וכאשר זה לא הצליח, קבעו הצבעה על ההצעה ליום שני. לא ברור מתי הסנאט ימשיך בתהליך.

"כעת, על הנשיא להפציר ברפובליקאים בקונגרס להפסיק לבלום יוזמות ולהצטרף אליו ולדמוקרטים בתמיכה בחקיקה עצמאית שתגדיל את סכום הסיוע הישיר ל־2,000 דולר, ואת זה נביא להצבעה מחר", אמרה דוברת בית הנבחרים, ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה), בהודעה רשמית. "כל רפובליקאי שיצביע נגד הצעת החוק הזו, מצביע הצבעה שמכחישה את הקשיים הכלכליים שמשפחות סובלות מהם ומונע מהם סיוע חיוני".

בימים האחרונים כמה מחוקקים רפובליקאים, כולל לינדזי גרהאם (דרום קרוליינה) ומנהיג המיעוט בבית הנבחרים קווין מקארתי (קליפורניה), פנו אל טראמפ ודחקו בו לחתום על חבילת הסיוע.

שתי תוכניות סיוע למובטלים הקשורות למגפה אשר פקעו מתוקף השבוע עם קץ השנה האזרחית יתחילו מחדש, לאחר שטראמפ חתם על החוק, אך מומחים אומרים כי התשלומים דרכן יגיעו באיחור. התוכנית הראשונה נתנה דמי אבטלה לעובדי קבלן ועובדים זמניים ואחרים שלא עמדו בקריטריונים לדמי אבטלה רגילים. התוכנית השנייה נתנה תשלום בגובה עוד כ־13 שבועות לאנשים שהסתמכו על תוכניות סיוע אחרות אשר במסגרתן קיבלו את כל הסיוע שיכלו לקבל.

בתחילת דצמבר, כ־14 מיליון איש קיבלו סיוע דרך תוכניות הסיוע למגפה האלה, כך לפי משרד התעסוקה, המייצג כמעט שלושה רבעים מהאנשים המקבלים דמי אבטלה.

על-פי הצעת החוק החדשה, מספר השבועות המקסימלי בהם מותר לבקש מהמדינה דמי אבטלה עלה ל־50. כמו כן, ישנה סובסידיה של 100 דולר לשבוע לעובדים שיש להם גם עבודה כשכירים וגם עבודה כעוסקים, אך דמי האבטלה שלהם לא כוללים פיצוי על הכנסתם כעוסקים עצמאים.

סיוע נוסף למובטלים במסגרת החבילה בסכום של 300 דולר לשבוע מגיע למחצית מהסכום של 600 דולר לשבוע שאושר במסגרת תוכנית הסיוע באפריל, אשר תוקפה פקע בקיץ.

במסגרת חבילת הסיוע הוארך עד סוף ינואר 2021 איסור פדרלי על פינוי בכוח של דיירים, וניתן סיוע בגובה 25 מיליארד דולר לדיירים שנמצאו בפיגור בתשלומי דמי השכירות שלהם. כמו כן כוללת החבילה מיליארדי דולרים לסיוע לחברות תעופה, עסקים קטנים, אולמות בידור וחוות, כמו גם כסף המוקצה לרכישת והפצת חיסוני קורונה לאמריקאים.

הנשיא הציג התנגדויות לגובה ההוצאות בחבילה, שעלותה 1.4 טריליון דולר, והיא כוללת תקציב ממשלתי עד ספטמבר. הוא הצביע בייחוד על התקציבים לסיוע חוץ. בין 5,593 עמודי הצעת החוק, ישנם גם סעיפים הנוגעים לתוכניות ממשלה אמריקאיות לסיוע למדינות זרות.

החוק כולל 55.5 מיליארד דולר להוצאות הממשלה מחוץ לגבולות ארה"ב, כולל למלחמה בטרור, סכום הגבוה מהסכום של שנה שעברה ב־820 מיליון דולר, וגבוה ב־10.8 מיליארד דולר מהסכום שטראמפ ביקש להקצות לטובת הנושא.

סכום של כ־26.5 מיליארד דולר יופנה לטובת סיוע בפיתוח במדינות זרות, תוכניות בריאות עולמיות וסיוע הומניטרי. הסכום גבוה ב־527 מיליון דולר מהסכום שהוקצב לנושאים אלה בשנה שעברה. הרבה מהמימון נועד למלא מחויבויות דו־צדדיות שיש לארה"ב עם מדינות שונות. חלק ניכר מהסיוע התבקש על-ידי ממשל טראמפ בתקציב הנשיא.

החלטתו של טראמפ מגיעה גם בעת בה מחוקקים מתמודדים עם הווטו שהטיל על הצעת חוק נפרדת לתקציב ביטחון בגובה 740.5 מיליארד דולר, אשר הנשיא ביקר בגלל סעיפים שנגעו לשינוי שמות בסיסים צבאיים ושינויים בכמויות החיילים שארה"ב מחזיקה מחוץ לגבולותיה, כמו גם היעדר סעיפים שנגעו לחסינות פלטפורמות אינטרנטיות לגבי התוכן המועלה אליהן.

ביום שני צפוי בית הנבחרים להצביע על עקיפת הווטו הנשיאותי שהוטל על תקציב הביטחון. אם בית הנבחרים יצביע בעד, כצפוי, הסנאט מתכונן להתכנס שוב ביום חמישי כדי להצביע על הנושא, מה שעשוי להיות הפעם הראשונה שהקונגרס מבטל וטו של הנשיא בתקופת טראמפ.

"זו הצעת חוק מעולה, היא יוצאת נגד רוסיה וסין ועושה הרבה לחזק את הגנות הסייבר שלנו, שכפי שראינו הן פגיעות ביותר", אמר הנציג אדם קינצינגר (רפובליקאי מאילינוי) בראיון לרשת CNN ביום ראשון. "לשמור על הווטו שהטיל הנשיא אחרי שכבר הצבענו בעד הצעת החוק, את זה אני לא מצליח להבין".