מאמצי האכיפה גברו, אך מספר ההרוגים השנה באתרי הבנייה גבוה

דוח שפרסם מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה לשנת 2020 מצביע על עלייה משמעותית בפעילות האכיפה באתרי הבנייה ובמקומות עבודה בכלל • בשטח נרשמה ירידה מסוימת במספר התאונות הקטלניות, אלא שהמספר עדיין גבוה מ-30 מתים

מיצג לזכר עובדי בניין שנהרג / צילום: שלומי יוסף
מיצג לזכר עובדי בניין שנהרג / צילום: שלומי יוסף

עלייה של 121% בצווי בטיחות שהוטלו על קבלנים ב-2020, מספר שיא של 2,977 אתרי בנייה שנסגרו בשנה האחרונה, ועלייה של 47% בביקורי פקחים באתרי הבנייה בשנה החולפת. אלה הם חלק מהנתונים שכלולים בדוח שפרסם מינהל הבטיחות בזרוע העבודה שבמשרד העבודה והרווחה, לסיכום פעילותו לשנת 2020. לצד פעילויות האכיפה המוגברות אמנם נרשמה ירידה בכמות התאונות הקטלניות באתרי הבנייה, אלא שמספר ההרוגים מוסיף להיות גבוה. לפי נתוני מינהל הבטיחות ב-2020 נהרגו 31 עובדים באתרי בנייה. יצוין כי לפי מעקב גלובס בנושא שמתבצע מאז 2016, מספר ההרוגים ב-2020 היה גבוה יותר ועמד על 35 עובדים. ההבדל טמון בשיטת הסיווג השונה.

בדוח נכתב בין היתר כי בנוסף לפעולות הפיקוח, פעל מינהל הבטיחות במספר תחומים ובהם שיפור השירות עבור ציבור בעלי התפקידים בתחומי הבטיחות. "המינהל פעל לפיתוחם של 12 שירותים מקוונים לדיווח על פעולות ומינויים ישירות מול מינהל הבטיחות, כגון דיווח על תאונות עבודה, דיווח על פעולות בנייה ומינוי מנהל עבודה, דיווח על ביצוע ימי השתלמות". כן נכתב כי "לפני מספר חודשים הושלם קורס חוקרי בטיחות", וכי קורס נוסף נמצא בעיצומו בימים אלה. כן נכתב כי אנשי המינהל מקיימים ממשק שוטף וקבוע עם רשם הקבלנים שבמשרד השיכון - פעילות שלא הייתה קיימת בעבר. בנוסף נכתב כי עובדי המינהל שמו דגש בשנה החולפת על תחום המחצבות וזאת, "עקב ריבוי אירועי בטיחות". כן נכתב כי בשנת 2020 אושרו המינויים של 1,292 ממונים על בטיחות בענפי הבינוי והתעשייה". בדוח יש גם התייחסות לעשרות מבצעי אכיפה שנערכו השנה, לא מעט ביוזמתו של מנהל המינהל, חזי שוורצמן. כך למשל בינואר נערך מבצע באתרי בנייה באשדוד, שבמסגרתו נעשו בוצעו פעולות פיקוח ב-28 אתרי בנייה בעיר. רק בשלושה אתרים לא נמצאו ליקויי בנייה. בחודש שעבר נערך מבצע ארצי במסגרתו נערכו ביקורי פיקוח ב-330 אתרים. במהלך המבצע הוטלו 96 צווי הפסקת עבודה, 122 צווי בטיחות ו-46 עיצומים כספיים בשל עבירות בטיחות".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, מסר כי, "אני שמח שהמאמץ הנחוש והעקבי שלנו מתחיל לשאת פרי ולראשונה אנו רואים ירידה דרמטית במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות קטלניות בכלל ובתחום הבניין בפרט. מספרי ביקורי הפיקוח וצווי הסגירה הם חסרי תקדים ומשקפים את גישתי הבלתי מתפשרת לרשלנות שעלולה לפגוע בחיי אדם. חשוב לי להדגיש כי המעסיקים הם שותפים שלנו ובחלק מהענפים, כמו הבניין, מקודמים מהלכים משותפים שנועדו לצמצם את התופעה הקשה. תודתי הרבה לעובדי מינהל הבטיחות שמסירותם ומקצועיותם מהווים קו ההגנה הראשון לשמירה על שלומם של העובדים באשר הם"

ראש מינהל הבטיחות, חזי שוורצמן, מסר: "אני מברך על פועלם המסור של עובדי המינהל לקידום בטיחות עובדים במשק הישראלי, אין ספק שיש תוצאות לעבודה קשה; פעילותנו בשטח תרמה למניעת תאונות ולהשגת הרתעה רבה בכלל ענפי התעסוקה בישראל . לפנינו אתגרים נוספים ואני קורא לכלל המעסיקים לשים את הבטיחות כערך עליון בכל תהליכי העבודה כדי לשמור על חיי אדם".

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה ואחד הפעילים הבולטים במאבק בתאונות עבודה, ראובן בן שמעון , מסר בהמשך לפרסום כי, "הלחץ הציבורי הביא להגדלת האכיפה מצד משרד העבודה וירידה יחסית בכמות תאונת העבודה הקטלניות ועל כך אנו מברכים , יחד עם זאת הדרך עוד ארוכה ואנו מצפים להמשך אכיפה והגשת כתבי אישום פלילים בגין הפרות בטיחות וגרימת מוות של עובדים ופועלים. יש לשנות ולקדם את החקיקה והטיל אחריות פלילית על יזמים וקבלנים שמעורבים בתאונות קטלניות ולמנוע מקבלנים שמעורבים באופן סידרתי בתאונות עבודה ובהפרות בטיחות מהתמודדות במכרזים ממשלתיים".