גייסה הון עבור מובילאיי לפני 20 שנה: שותפות המו"פ איי ארגנטו בדרך להנפיק בת"א

איי ארגנטו השקיעה בחברות תוכי מערכות, אייכה טכנולוגיות וצ'קראטק, העוסקת בתחום אגירת האנרגיה ומתכננת להנפיק בעצמה • לאחרונה הונפקו 5 שותפויות מו"פ בת"א, ועוד 3 הגישו טיוטות תשקיף

השקעה בהייטק/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השקעה בהייטק/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גוף נוסף מתחום הטכנולוגיה בדרך לבורסה בת"א: שותפות המו"פ איי ארגנטו הגישה טיוטת תשקיף לקראת גיוס משוער של כמה עשרות מיליוני שקלים  לצורך השקעה בחברות ופרויקטים בתחום המחקר והפיתוח. החתמים המלווים את ההנפקה הם אוריון ולאומי פרטנרס .

איי ארגנטו היא בעלת השליטה בשותף הכללי, והיא חברה בשליטת יפתח יעקב (51%) ושי הוד (49%). על-פי התשקיף, קבוצת ארגנטו החלה את דרכה ב-1995 כשעסקה בניהול עושר של יחידים, וב-1999 הובילה גיוס הון ראשון לחברת מובילאיי לפי שווי חברה של 5 מיליון דולר .

באופן כללי, בשותפות מכוונים להשקעות מו"פ בתחומי ה -IoT, עיר חכמה, אגירת אנרגיה חשמלית, סביבת העבודה העתידית , Industry 4.0 וכן חקלאות מדייקת וצבעים ביולוגיים .


צ'קראטק גייסה עד כה כ-20 מיליון דולר

עד כה השקיעה איי ארגנטו בחברות תוכי מערכות, אייכה טכנולוגיות וצ'קראטק. אייכה עוסקת בפיתוח טכנולוגיה לניהול מערכות תשתית, תוכי עוסקת במו"פ של טכנולוגיות דיגיטליות לסביבת עבודה מתקדמת וצ'קראטק עוסקת בתחום אגירת האנרגיה באמצעות טכנולוגיה לאגירת אנרגיה חשמלית באמצעים קינטיים .

צ'קראטק מתמקדת בהטענת כלי רכב חשמליים בהטענה מהירה, ולפי נתוני חברת המחקר IVC היא גייסה עד כה 19.6 מיליון דולר בשלושה סבבי גיוס, כשסבב הגיוס האחרון בוצע ב-2019 לפי שווי של 12 מיליון דולר. איי ארג'נטו השקיעה בצ'קראטק לראשונה בסבב הגיוס השני ב-2017 ולפי התשקיף היא השקיעה בה מאז 6.1 מיליון דולר, בתמורה לכ-18.5% מהון המניות של צ'קראטק .

לאחרונה פורסם שגם צ'קראטק עצמה שוקלת להנפיק בבורסה בתל אביב. לפי התשקיף של איי ארגנטו, הערכת שווי שהזמינה נקבה בשווי של 51 מיליון דולר לצ'קראטק, של 50 מיליון דולר לאייכה ושל 9.9 מיליון דולר לתוכי .

כספי ההנפקה, בניכוי עמלות ליועצי ההנפקה, מיועדים להתחלק בצורה זו: כ-2.2 מיליון דולר יושקעו בתוכי מערכות, כ-6 מיליון דולר למימוש אופציות באייכה, ו-5 מיליון דולר נוספים לאייכה - מותנה בהצטרפות משקיעים נוספים לסיבוב השקעה גדול יותר, לפי שווי מינימלי של 75 מיליון דולר בדילול מלא; לאחר מהלך זה תחזיק השותפות עד 35.8% ממניות אייכה . 

התשקיף מפרט כי השותפות תשלם לבעלי השליטה בשותף הכללי "דמי יוזמה" בשיעור משתנה של 20% או 30% מהתמורה נטו בגין כל אירוע מימוש.

ההשקעות - באישור רשות החדשנות בלבד

בפברואר 2019 הודיעה הבורסה על כוונתה לאפשר רישום למסחר של שותפות מוגבלת שתחום פעילותה הינו מחקר ופיתוח, כחלק ממאמצי הבורסה להרחיב את מגוון המוצרים להשקעה בדגש על נושאי חדשנות וטכנולוגיה, וכדבריה - לאפשר לציבור הרחב ליהנות מהצלחת הטכנולוגיה הישראלית באמצעות הבורסה .

בבורסה ציינו אז כי שותפות מוגבלת היא המבנה המתאים לאור הסיכונים הגבוהים הקיימים בתחום המו"פ (בהם תקופה ארוכה מאוד ממועד ההשקעה ועד למועד בו הפרויקט מניב הכנסות, סיכון גבוה ועוד) .

הבורסה הציעה כי שותפות מו"פ תוכל להירשם לבורסה רק אם תשקיע אך ורק בפרויקטים שקיבלו את אישור רשות החדשנות, ותתחייב כי היקף ההשקעה בכל פרויקט בו תשקיע לא יעלה על 40% מסך נכסיה במועד ההשקעה לראשונה בפרויקט .

במאי 2019 אישרה רשות ניירות ערך את האפשרות של גיוס הון לשותפויות מו"פ, וציינה כי ההחלטה התקבלה "תוך הכרה בפוטנציאל הגלום בתחום ולאור המאפיינים הדומים לענפי הגז והנפט, שהנגשתם לשוק ההון אפשרה השגת מימון למציאת תגליות משמעותיות בתחום האנרגיה".

במסגרת גל ההנפקות הנוכחי בבורסה, הונפקו לאחרונה 5 שותפויות מו"פ שגייסו יחד סכום מצטבר של 230 מיליון שקל. מדובר במילניום פוד טק, יוניקורן, אלמדה ונצ'ורס, סמארט אגרו ואינפיניטי I.I.M ( שהצטרפה לבורסה רק בשבוע שעבר כשגייסה 40 מיליון שקל ).

עוד שתי שותפויות שהגישו לאחרונה טיוטות תשקיף לקראת גיוס הן ישראל פינטק שבראשה עומד היו"ר אריק פינטו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, ורימונים אגרוטק, שבראשה היו"ר דרור נגל שהיה מנכ"ל אזורים ובין מייסדיה שרון דביר, יזם בתחום האגרוטק ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה Roots שנסחרת באוסטרליה. במקביל להנפקות שותפויות המו"פ הונפקו במהלך 2020 בבורסה המקומית 18 חברות הייטק חדשות .

איי ארגנטו

עיסוק: שותפות מו"פ

חברות פורטפוליו: צ'קראטק העוסקת באגירת אנרגיה ומתמקדת בשוק הרכב החשמלי, אייכה המפתחת טכנולוגיה לניהול מערכות תשתית ותוכי מערכות שמפתחת טכנולוגיות לסביבת עבודה מתקדמת

אפיקי השקעה: IoT, עיר חכמה, אגירת אנרגיה חשמלית, סביבת העבודה העתידית , Industry 4.0, חקלאות מדייקת וצבעים ביולוגיים .

בעלת השליטה בשותף הכללי: איי ארגנטו בע"מ, חברה בשליטת יפתח יעקב (יו"ר) ושי הוד (מנכ"ל)