"הלב תפס מקום בקדמת הבמה ככוח המוביל בניהול"

ד"ר שלומית קמינקא, מנכ"לית עמותת משאבי אנוש ישראל, סימנה בכנס "מצוינות 2020 - משאבי אנוש" את הכוח הדומיננטי בניהול בעידן החדש • אנחנו מביאים כאן את דבריה • ניהול וקריירה, מדור חדש

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה

 "כששאלו את [יצחק] אדיג'ס, המומחה בתחום הניהול, מה מצפה לנו בעתיד? הוא פרש לפנינו את ההתפתחות ההיסטורית תוך הבנה שלכל תקופה יש המנהיג הדומיננטי שלה. בתקופות קודמות, הכוח היה דומיננטי (החזק שורד). לאחר מכן היו אלה הצייד הטוב, החקלאי המצטיין, וכיום שולט המוח, הידע. בעתיד, לדעתו המנהיג הדומיננטי שלנו יהיה הלב, הוא זה שישליט תרבות של אמון וכבוד הדדי. לעבוד עם הלב, לנהל עם הלב. האם זו ריאקציה לעידן המוח? ואולי השילוב המתבקש?

"בעיניי, העתיד כבר כאן. בתקופה הזאת נוכחנו שאין תחליף לניהול עם לב, זה הגנרטור לכל העשייה שלנו. לעבוד עם לב. זה נשמע כל כך מובן ואפילו בסיסי, אבל זה לא היה כך לפני יותר מעשור. בקילומטרז' שעשיתי בעולם העבודה, הלב תמיד היה קיים אבל הוא לא היה דומיננטי בתרבות הניהול. לימדו אותי לדבר עם נתונים, עם עובדות, לבסס החלטות על חשיבה וניתוח. אבל 'לב?', רגשות מקומם בבית ולא בעולם העבודה.

"לפני שנים אחדות קרה לנו, בעולם משאבי האנוש, דבר מופלא - הלב תפס מקום בקדמת הבמה . 'להקשיב ללב', נעשה מושג שכיח. לעבוד עם לב, לנהל עם לב - אלה מושגים שהפכו והופכים לנכסי התרבות ולכלי ניהול מרכזיים. גם כשיש ניתוח עובדות מעולה, אפשר עדיין להרגיש את הבעיה, ולהרגיש את הפתרון המתאים, וכמו שאמר ברסין, Soft Skills הופכים להיות ה-Power Skills שלנו.

"אנשים הם אנשים הם אנשים, ולאנשים יש לב, ומבחינה זו חזרנו לבייסיק, לייחוד שלנו. אין זה מפליא שהתחלנו להשתמש יותר במונח People, אנשים, והמונח 'אמפתיה', שכל כולו רגשות, נעשה מושג מוביל.

"הקשבתי לאחרונה לחוקרי מוח שניסו להסביר את המקום של הרגשות במוח, את הקשר בין קוגניציה לרגש. למדתי מהם, שרגשות מעצבים את דפוסי החשיבה שלנו. רגש מעורר קשב ומיקוד, ועל כן, כפי שכולנו יודעים, אנחנו תמיד נזכור את מה שריגש אותנו. זה המנוע להפעלה".