בחירות | דעה

חוק הבחירות מפלה אנשים עם מוגבלות וקשישים שזקוקים למטפלים סיעודיים

חוק הבחירות לא מבדיל בין עובדים אזרחים לבין עובדים שאינם אזרחי ישראל, ולכן מעניק יום חופש לכולם • התוצאה: אנשים המטופלים ע"י אנשי סיעוד שאינם ישראלים, נדרשים לשלם למטפלים שלהם כפול עבור יום זה, למרות שהם כלל אינם זכאים להצביע

עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס
עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס

לפי חוק הבחירות לכנסת, וחוק הרשויות המקומיות (בחירות), ימי הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות הם ימי שבתון שאין בהם חובה לעבוד ולא מנוכה בגינם יום חופש, למעט חריגים שהחוק מפרט.

יום השבתון נועד לתמרץ ולדרבן את אזרחי ישראל על מנת שיוכלו לממש את זכותם האזרחית ולהצביע.

החוק לא מבחין בין סוגים שונים של עובדים או מעסיקים, ולכן הזכות לשבתון ולתשלום עבור יום ההיעדרות בשל השבתון היא של כל עובד, גם אם אין לו זכות לבחור.

אזרחים שהם גם אנשים עם מוגבלות, כמו חולים וקשישים שנעזרים בעובדים שאינם אזרחי ישראל, נאלצים לשלם ביום השבתון לעובד שהם מעסיקים - גם אם אינו אזרח המדינה, תשלום שכר יומי כפול: 200% (!).

הם נפגעים פעם נוספת כשלמעשה אין להם את העזרה לה הם נזקקים על מנת לממש את זכותם האזרחית.

האמת היא שאין דבר עצוב יותר מחוקים שמייצרים תופעה הפוכה ממטרתם. אבל כאשר חוק שנועד לחזק את הדמוקרטיה ולעודד את הזכות הבסיסית, להצביע בבחירות, בעצם עושה את הפעולה ההפוכה - זה כבר מקומם.

המטרה של החוק היא לעודד, לתמרץ ולדרבן את אזרחי ישראל הזכאים לממש את זכותם האזרחית ולהצביע, וכך גם להגדיל את אחוזי ההצבעה - ולהסיר חסמים שמונעים מהאזרחים לצאת ולהצביע.

אז באופן אבסורדי ומקומם - דווקא החוק הזה גורם לכך שאנשים עם מוגבלות וקשישים רבים לא יוצאים להצביע בבחירות! וזה תקף במיוחד במשבר הקורונה, כשהאנשים הללו, שרובם בקבוצת סיכון, לא יכולים לצאת לבדם מהבית.

חלם כבר אמרנו?

כאמור, החוק לא מבדיל בין אזרחי ישראל, בעלי זכות הצבעה, לבין עובדים זרים שאינם אזרחי ישראל ואין להם זכות הצבעה ואין להם כל קשר לבחירות. כך, נוצר מצב שהזכות לשבתון ותשלום עבור יום ההיעדרות בשל השבתון והבחירות - ניתנת לכל עובד, גם אם אין לו זכות לבחור.

כן, כן. במדינת חלם שלנו גם עובדים זרים שאין להם אזרחות ולא זכות הצבעה - מקבלים יום חופש ביום הבחירות, או תשלום כפול עבור עבודה ביום זה...

הקשישים והאנשים עם מוגבלות, בהם העובדים הללו מטפלים, בדרך כלל גם משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות כלכלית. מכיוון שאין להם אפשרות לשלם שכר כפול לעובדים הסיעודיים שלהם - ברוב המקרים הם משחררים את העובדים האלה ליום חופש בבחירות. למי יש כסף לשלם לעובד סיעודי כפול?!

והנה האבסורד: אנשים עם מוגבלות וקשישים - לא יוצאים להצביע, כי אין להם את היכולת לממן את השכר הכפול של העובדים הסיעודיים שלהם, שאינם אזרחי ישראל ואין להם זכות בחירה. ולמעשה, אין מי שייקח אותם לקלפיות. חלם, כבר אמרנו?!

אגב, בישראל חיים לפי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יותר ממיליון אנשים עם מוגבלות תפקודית חמורה (815 אלף מעל גיל 20 ו-235 אלף ילדים בחינוך המיוחד).

בנוסף, 52% מהאזרחים והאזרחיות בני 75 ומעלה הם והן עם מוגבלות חמורה.

כלומר, מדובר בכמות גדולה מאוד של אזרחים ואזרחיות.

אחרי שהעלינו את הנושא, ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הגיש תיקון לחוק, לפיו עובד שהוא איננו אזרח ישראל לא יהיה זכאי לתשלום בעד יום השבתון, שמטרתו מימוש זכות אזרחית. סוף סוף קצת הגיון.

לקראת הבחירות הקודמות, ביוזמת ח"כ עודד פורר, הוחרגו העובדים הזרים מהזכאות ליום שבתון ביום הבחירות, אבל זה לא תקף לבחירות הקרובות.

חובה למנוע מצב שבו החלשים ביותר בחברה שלנו לא יזכו לממש את זכות ההצבעה שלהם ושלהן בגלל חוק רשלני? 

הכותב הוא מייסד דף הפייסבוק והלינקדין סיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה ואבא לילדה עם צרכים מיוחדים