גם מזרחי טפחות יוצא משווייץ: מוכר את הבנק בשווייץ להיפוסוויס בכ-160 מיליון שקל

העסקה צפויה להניב למזרחי טפחות רווח הון של כ-20 מיליון שקל • הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי כבר יצאו משוויץ, כשהיפוסוויס רכש בעבר את התיקים של שניים מהם

משה לארי / צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות
משה לארי / צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות

הבנקים הישראליים משלימים את היציאה משווייץ: כמעט שנתיים לאחר שבנק מזרחי טפחות הגיע להבנות עם הרשויות בארה"ב בדבר גובה הקנס שהושת עליו בגין חלקו בפרשת הסיוע להעלמות מסים ללקוחותיו האמריקאים, ושהסתכם בכ-195 מיליון דולר, מודיע היום הבנק שבניהולו של משה לארי כי חתם על הסכם למכירת הבנק השוויצי שלו לבנק הפרטי Hyposwiss .

על פי הודעת הבנק השלישי בגודלו במשק, התמורה הצפויה בעסקה עומדת על כ-45 מיליון פרנקים שוויצרים, כ-160 מיליון שקל. השלמת העסקה תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים בשווייץ, כאשר היקף העסקה הסופי תלוי בנכסי הבנק במועד ההשלמה. על פי הערכות ההון העצמי של הבנק השוויצרי עומד על 36 מיליון פרנק שוויצרי (כ-130 מיליון שקל), כך שהבנק צפוי לרשום רווח הון שנאמד בקצת יותר מ-20 מיליון שקל כתוצאה מהמהלך, לאחר הוצאות.

המהלך נעשה כחלק מהיציאה של הבנקאית הישראלית הישירה בשווייץ לצד צמצום בפעילות הישירה באמצעית בנקים מקומיים בעוד מדינות בעולם. זה קרה בצל התפיסה שהרגולציה המחמירה פוגעת בכדאיות של החזקת הבנקים בחו"ל. כמו כן, היציאה של מזרחי טפחות משווייץ באה לאחר שבנק הפועלים ובנק לאומי כבר הודיעו על מהלך לסגירת הפעילות שלהם בשווייץ בעקבות פרשיות הסיוע להעלמות המסים ללקוחות אמריקאיים. כמו כן, גם דיסקונט והבינלאומי יצאו לפני כחמש שנים מהפעילות בשווייץ, כבר לפני כחמש שנים.

אצל מזרחי טפחות, הפועלים ולאומי זה קרה במידה רבה בעקבות החקירה שניהל משרד המשפטים בארה"ב נגד שלושת הבנקים, בחשד שסייעו ללקוחותיהם להעלים מס מהרשויות האמריקאיות. שלושת הבנקים הישראלים נקנסו בקנסות כבדים בעקבות חלקם בפרשה, שאף הסעירה את כל עולם הבנקאות השוויצרית, ועל מנת לסיים אותן. עוד נציין כי היפוסוויס כבר רכש את התיקים בשווייץ של הבנקים הפועלים ודיסקונט, לפני כשנתיים ולפני כחמש שנים, בהתאמה. בניגוד לשני המקרים הללו, מזרחי טפחות מוכר עתה את מניות הבנק עצמו ולא רק את הפעילות.

עוד נציין כי אצל מזרחי טפחות הבנק בשווייץ כמעט לא הוזכר בחקירה ולאמריקאים לא היתה דרישה לגבי המשך פעילותו, דבר שבא לידי ביטוי גם בכך שבמקרה של מזרחי טפחות שווייץ הבנק כולו נמכר להיפוסוויס, דבר שמלמד כי המכירה אינה תולדה של החקירה בארה"ב.

מזרחי טפחות  נסחר במחיר מניה שמשקף לו שווי חברה של כ-20.1 מיליארד  שקל. הבנק הודיע כי הוא בוחן את מכירת הבנק כבר במסגרת הדוחות הכספיים שלו לרבעון השלישי ב-2020. אז כתב הבנק כי זה נעשה "כחלק מבחינת הפריסה הבינלאומית הכוללת של הבנק", כאשר בגלובס פירטנו כי בעקבות המהלך שאז היה צפוי ושעתה נחתם (הגם שטרם הושלם) בו החל הבנק, ולאחר שב-2019 הוא סגר את נציגויותיו בגרמניה ובמקסיקו,  תתרכז הפעילות הבינלאומית של הקבוצה בשני הסניפים שלו בלונדון ובלוס אנג'לס, שיתמקדו בפעילות אשראי עסקי, וזאת בסינרגיה גבוהה עם מטה החטיבה העסקית בישראל. בישראל פועלים מספר סניפים של הבנק לפעילות פרטית ללקוחות חוץ שגם נותנת מענה ללקוחות תושבי חוץ.

ככל הידוע מזרחי טפחות שווייץ מתמחה בבנקאות פרטית - ניהול עושר פיננסי ותיקי השקעות ללקוחות ישראליים ולקוחות יהודיים מרחבי העולם, כאשר מצוין בנוסף כי פעילות האשראי הכמעט יחידה שלו, בהיקף צנוע יחסית, היתה הלוואות לדיור ליהודים שביקשו לרכוש דירה בישראל.

מבחינת היפוסוויס, שבשליטת משפחת לאווי,  ושהסניף הראשי שלו נמצא בז'נבה,  מדובר בחיזוק הקשר עם לקוחות יהודים וישראלים, נוסף על נציגות שיש לו בהרצליה. בהקשר זה מצוין כי משום שמזרחי טפחות שווייץ ממוקם בציריך, הדבר יסייע להיפוסוויס להרחיב את פעילותה. עוד נמסר כי בכוונת היפוסוויס "להשאיר בתפקידה את הנהלת הבנק הנרכש".

לדברי אבי סלמה, מנהל הנציגות הישראלית של היפוסוויס, "רכישת מזרחי טפחות שוויץ היא אבן דרך משמעותית עבורנו והמשך ישיר לאסטרטגיית המיזוגים, הרכישות וההתרחבות בשוק הישראלי".