צ'רלטון | בלעדי

צ'רלטון פועלת להקמת ערוץ טלוויזיה בינלאומי שישדר במזרח התיכון ובמפרץ

חברת שידורי הספורט שבבעלות אלי עזור ופיני זהבי פועלת בשותפות עם הבונדסליגה הגרמנית • היא מנסה להיכנס לוואקום שהותיר ערוץ הספורט הקטארי beIN ולנצל את ההסכמים הכלכליים שחתמה ממשלת ישראל עם בחריין ואיחוד האמירויות

משחק מהבונדסליגה. נותרו ללא גורם משדר באזור / צילום: Associated Press
משחק מהבונדסליגה. נותרו ללא גורם משדר באזור / צילום: Associated Press

בזמן שההסכם "ההיסטורי" על העברת 50% מבית"ר ירושלים לשייח' חאמד בין חליפה מאיחוד האמירויות תקוע, מתנהלות מזה מספר שבועות שיחות שמוגדרות בעלות "פוטנציאל כלכלי משמעותי מאוד" לשותפות בתחום הספורט שבה מעורבת חברת שידורי הספורט הישראלית צ'רלטון, להקמת ערוץ טלוויזיה בינלאומי שישדר במפרץ הפרסי ובמזרח התיכון.

מדובר בשותפות בין ליגת הכדורגל הגרמנית "הבונדסליגה", וצ'רלטון שבבעלות אלי עזור ופיני זהבי, ובניהולו של אדר זהבי, לטובת הקמת ערוץ שידור בינלאומי במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. על כוונת המיזם פורסם לראשונה ב"פייננשל טיימס".

מדוע דווקא את צ'רלטון? המהלך החל במסגרת הניסיונות של הבונדסליגה למכור את זכויות השידור של הליגה לשידור מחוץ לגרמניה, שספגו מכה קשה בעקבות ההחלטה של ענקית השידורים הקטארית BeIN Sports שלא לחדש את ההסכם עמה בתום עונת 2019/20. החלטה זו הותירה את הבונדסליגה ללא גורם משדר במזרח התיכון ובצפון אפריקה, והיא מכה קשה להסכמי הזכויות של הבונדסליגה בחו"ל. על פי הערכות, beIN שילמה לבונדסליגה 200 מיליון אירו למשך שנים בהסכם שהסתיים בקיץ האחרון, ובסך הכול הייתה אחראית לכמעט חמישית מהסכמי הזכויות של הבונדסליגה בחו"ל המוערכים ב-250 מיליון אירו בעונה.

היכרות רבת-שנים בין הצדדים

בבונדסליגה, שנמצאת בהליך מכירת הזכויות של הליגה לחו"ל, חברו לחברת צ'רלטון לשותפות, שבמסגרתה תיכנס צ'רלטון לנעליה של beIN ותהיה הגוף שמפיק ומנהל את השידורים שיועברו במזרח התיכון ובמדינות המפרץ. שיתוף-הפעולה בין צ'רלטון לבונדסליגה נובע מהיכרות רבת-שנים בין הצדדים - צ'רלטון משדרת את הבונדסליגה בישראל' והרעיון למיזם משותף נובע בין היתר מתוך יחסי עבודה טובים בין הצדדים והיכרות של הבונדסליגה ביכולות של צ'רלטון להפיק שידורים ברמה גבוהה, וnהמחשבה כי שת"פ עם גוף מקצועי בתחום שידורי הספורט כצ'רלטון יבטל את הצורך בהקמת פלטפורמת שידורים מאפס.

גורמים בבונדסליגה מאשרים לגלובס, כי ההסכם שחתמה ממשלת ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין הוא גורם מוביל בהחלטה לדחוף לשיתוף-פעולה עם צ'רלטון. גם גורמים בצ'רלטון אישרו לגלובס על קיומן של שיחות מול הבונדסליגה לגבי השת"פ, וכי מדובר בשותפות שנעשתה "ברוח התקופה של ההסכמים החדשים שנחתמו במפרץ". בין המדינות המדוברות שבהן יפעל הערוץ הוזכרה גם סעודיה.

השותפות בין צ'רלטון ובונדסליגה אמורה לאפשר פלטפורמת שידורים שנשענת על השיטה המסורתית "הרגילה", ובנוסף פלטפורמת שידורי טלוויזיה באינטרנט, ו-OTT. הרעיון הוא לאפשר שידורי במספר שפות, בין היתר עברית, ערבית ואנגלית.

התוכנית אמנם מדברת על שיתוף-פעולה שנולד לתת מענה ראשית לתחום הכדורגל. אולם הנחה של פלטפורמה לשידורי ספורט אמורה באופן טבעי לאפשר שידורים מענפים וליגות אחרות, ככול שזכויות כאלו יירכשו. במילים אחרות, צ'רלטון מכוונת לערוץ המשדר תכני ספורט, זאת בנוסף לשידורי הבונדסליגה.

צ'רלטון שבבעלות אלי עזור ופיני זהבי פועלת בישראל על פי מודל של ערוצי פרימיום בתשלום, בין אם תמורת תשלום חודשי קבוע ובין כרכישת שידורי ספורט פר-יום. החברה מפעילה בישראל ארבעה ערוצי ספורט - ספורט 1, ספורט 2, ספורט 3, ספורט 4 - בשלוש פלטפורמות שידור: הוט, yes וסלקום TV.

מבחינת צ'רלטון הקמת ערוץ שידורים בינלאומי, עם גוף כמו הבונדסליגה, עשויה להוות באופן טבעי קפיצת מדרגה גדולה, תדמיתית וכלכלית.

שני העוגנים המרכזיים של צ'רלטון נכון להיום הם שידורי ליגת העל בישראלית בכדורגל ושידורי הפרמיירליג האנגלית. בהקשר של הליגה הישראלית נמצאת היום צ'רלטון בשנה האחרונה של החוזה החמש-שנתי עם מינהלת הליגה בכדורגל, במסגרתו היא משלמת סכום של כ-126 מיליון שקל בעונה עבור שידורי הליגה (חלק מהסכום היא "החזירה" בזכות מכירת חלק מהמשחקים לערוץ הספורט).

הערוץ הפיראטי הוליד הזדמנות

איך נוצרה ההזדמנות לכניסת גורמים חדשים לשוק שידורי הספורט במפרץ ובמזרח התיכון? beIN הקטארית הפכה בעשור האחרון לגורם מרכזי בשוק שידורי הספורט במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. כחלק מהמגמה להיות מעורבת יותר ויותר בספורט העולמי, הפעילה ממשלת קטאר באמצעות זרוע שידורי הספורט שלה beIN (ששייכת לתאגיד הקטארי אל-ג'זירה) רכישה מאסיבית של זכויות שידור מכל הבא ליד - מליגת האלופות, הפרמיירליג האנגלית, הבונדסליגה הגרמנית, ליגה איטלקית, NBA, מרוצי פורמולה ועוד. מה שהחל בהתמקדות ברכישת זכויות שידור בצרפת, המשיך בכל אירופה ומשם עד לאסיה ולאוסטרליה, כמובן תוך שליטה במזרח התיכון, במדינות המפרץ ובצפון אפריקה.

בעקבות החרם הערבי של 2017 על קטאר מצדן של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים, החל לפעול בסביבת המפרץ ערוץ ספורט פיראטי חדש בשם beoutQ. הערוץ נועד לתת מענה למיליונים רבים בעולם הערבי שנהגו לצפות בשידורי הספורט של הערוץ הקטארי.

beoutQ פעל תחילה באופן פיראטי פשוט: הוא לקח את שידורי הספורט שעליהם שילם beIN מיליארדי דולרים, הניח את הלוגו בפינת המסך על הלוגו של הערוץ הקטארי, ושידר אותם ברחבי העולם הערבי באמצעות לוויין.

ב-beIN זעמו, וטענו כלפי מחזיקי הזכויות (הליגות השונות), כי ככול שלא יימצא פיתרון משפטי שיגן עליהם מהפירטיות של הערוץ הסעודי - הם יאלצו לסגת משידורי ספורט ויותירו את הליגות ללא כספי הזכויות שהזרימו.

במהלך הקיץ, כשהחליטו שלא לחדש את ההסכם עם הבונדסליגה, מסר מנהל שידורי הספורט של beIN, ריצ'רד ורואו, הודעה רשמית לתקשורת שבה נימק את ההחלטה: "התוכנית העסקית שלנו ברורה - אנו נגיש הצעות לרכישת זכויות שידור שיש בהן הגיון כלכלי. במזרח התיכון ובצפון אפריקה, כפי שהזהרנו במשך שנים, השידורים הפיראטיים הרסו את השוק ולכן קיבלנו את ההחלטה שלא לחדש את הזכויות על הבונדסליגה באזורים אלו".

מה הסיכויים לכך שהשותפות החדשה שנרקמת אצל צ'רלטון תוביל להקמת ערוץ בינלאומי חדש? מצד אחד, מדובר באזור עצום עם אפשרות לפעילות של ערוצים זה לצד זה. מצד שני, גם לפוליטיקה ולשינויים שמתרחשים באזור יש השפעה. הנה, רק בשבוע שעבר התחלף הדם הרע בין הסעודים לקטארים בהסכם פיוס.