הנדל"ן המבוקש ביותר בימי הקורונה נמצא במחסור

משקיעי נדל"ן רוצים לקנות חנויות מזון וסופרמרקטים, אך עשויים להתקשות לשכנע את רשתות המזון למכור את הנכסים

תור לסופר בדיסלדורף, גרמניה / צילום: Shutterstock
תור לסופר בדיסלדורף, גרמניה / צילום: Shutterstock

זה נשמע דמיוני, אך חנויות לממכר מזון הפכו לנכסי החלומות - נדל"ן מבוקש שקשה להוציא מידי הבעלים. שינויים בכללי החשבונאות בעולם הם רק אחת מכמה סיבות לכך שמכירת נדל"ן הפכה ללא אטרקטיבית עבור סופרמרקטים ורשתות ענק קמעונאיות אחרות. באירופה, חנויות לממכר מזון היו בין העסקים הבודדים שהורשו להמשיך לעבוד במשך כל המגפה, והעסקים שגשגו. רשת סיינסבורי (Sainsbury) הבריטית דיווחה בשבוע שעבר שבמשך תשעה השבועות שהסתיימו ב-2 בינואר, המכירות שלה עלו ב-9.3%. בעקבות ההודעה זינקו מניות הרשת ב-4%. סופרמרקטים בבריטניה נהנו ממכירות שיא בעונת החגים, על פי נתונים מחברת נילסן.

העוצמה הזו זלגה לכיוון הנכסים של הרשתות, ושטחים ענקיים שיכולים לשמש כחנויות הפכו לנכס מבוקש. בעלי הנכסים של רשתות המזון לא התקשו לגבות את דמי השכירות, בניגוד לעסקים רבים אחרים. קרן הריט Supermarket Income גבתה 100% מדמי השכירות בשלושה החודשים שעד ספטמבר, לעומת 79% שגבתה Unibail-Rodamco-Westfield, החברה הגדולה ביותר באירופה המחזיקה נכסים בקניונים. מנייתה של הקרן נשארה יציבה פחות או יותר ב-12 החודשים האחרונים, ומחיר המניה של Unibail לעומת זאת, ירד לחצי.

 
  

התחרות הגוברת על רכישת נכסים המשמשים אכסניה לחנויות מזון כבר גורמת לעליית מחירים. התשואה על דמי שכירות בסופרים מובילים באירופה התכווצה ל-5.63% ברבעון השלישי של 2020 לעומת 5.67% בסוף 2019 (משום שמחיר נכס הבסיס עלה), לפי נתונים מחברת Savills. לעומת זאת, התשואה מדמי שכירות בקניונים עלתה באותה תקופה, בגלל החששות לתזרים המזומנים בעתיד.

רשתות ענק כמו Carrefour ו-Tesco הן בעלות נדל"ן בשווי מיליארדים. אך כיום מכירת הנכסים מפתה פחות ממה שהייתה בגל הגדול של העסקאות בראשית שנות ה-2000. בתקופה ההיא, מכירת חנות ושכירתה בחזרה הייתה דרך טובה שבה רשתות המזון יכלו לקבל מימון מבלי שזה להשפיע על המאזן שלהן. אבל כניסתו לתוקף של תקן הדיווח הכספי הבינלאומי ה-16 (IFRS 16) ב-2019 כוללים את חוזי השכירות במאזנים, וכך מגדילים את משקלם של הנכסים בדוחות הרווח וההפסד של חברות המזון.

חוץ מזה, הסופרמרקטים הענקיים באירופה אולי פחות זקוקים למזומנים כעת. שינויים בדמי השכירות של חנויות מסוג זה צמודים לעתים לאינפלציה, כך שרכישת נכס היא דרך טובה לשלוט על חלק מהעלויות. ב-Tesco רכשו לאחרונה כמה חנויות ושני מרכזי הפצה מהסיבה הזו בדיוק.

עם זאת, ייתכן שכמה נכסים בכל זאת ייכנסו לשוק. חברות שנכנסות מאוחר לאונליין יצטרכו מימון על מנת להשקיע בהקמת תשתיות אינטרנט, עכשיו כשאנשים רבים כל כך עברו לקניות מזון מרחוק.