האם זה זמן טוב לשינויים בקריירה?

לערוך שינויים בקריירה בימי קורונה ובימי משבר בכלל – האם זה כדאי או שמא רעיון מטורף?

בחירות קריירה / איור: Shutterstock
בחירות קריירה / איור: Shutterstock

בעתות משבר טבעי לערוך חשבון נפש על משמעות החיים ועל היותם חולפים במהרה. טבעי להרהר במקומנו - לאן הגענו, מה עשינו עד כה, איך אנחנו מרגישים לגבי זה? האם אנחנו חשים שאנחנו מממשים את עצמנו, ומה תחושותינו ורצונותינו באשר להמשך?

מצבים משבריים יכולים להיות מקור למוטיבציה גדולה מאוד לערוך שינוי בקריירה, אך לצאת לקריירה חדשה זה לא תהליך פשוט שההחלטה לגביו יכולה להתקבל ברגע. ישנם גורמים רבים שיש להביא בחשבון.

ראשית, מי שיש לו כרגע עבודה יציבה - עדיף שלא יתפטר בשביל לממש אי אלו פנטזיות. שנית, אם זה לא המצב, ואם אתם בכל זאת לא מסוגלים להפסיק להשתעשע ברעיון, כדאי שתבדקו עם עצמכם כמה דברים חשובים.

מה מצבכם הכלכלי?

כשאדם בוחר לעשות שינוי בקריירה, הוא צריך להיות בטוח שיש לו היכולת הכלכלית לעשות זאת. אולי ירוויח פחות בזמן תהליך החלפת המקצוע, אולי לא ירוויח כלל. על אחת כמה וכמה בימי משבר כלכלי - אולי יתקשה למצוא עבודה, או יתקשה למצוא עבודה מכניסה כמתחיל בתחומו החדש. אם מדובר בעסק חדש שהוא עצמו מקים - אולי יצטרך לשאת בעלויות ההקמה. בימים אלה ייתכן אף שזמן קצר לאחר שעובד יגויס הוא יוּצא לחל"ת (כולל כל השינויים האחרים שהתקופה הנוכחית עשויה לזמן לעבודה ולתפקיד שאליו התקבל).

במיוחד כעת, אם מחליטים לערוך שינוי, חשוב לבדוק את התקציב, לבחון היכן אפשר לקצץ בהוצאות ולגבש תוכנית כלכלית לגיבוי במקרה שהמהלך לא יצלח פרקטית ופיננסית בסופו של דבר.

האם אתם רוצים שינוי מתוך ייאוש?

דווקא בגלל החיים כפי שהם נראים כעת, בצל מגפה ואי-ודאות, כשרמות המתח בשיאן, עלולות להתקבל החלטות נמהרות יותר מאשר בימים כתיקונם. חשוב לוודא כי הרצון לשנות קריירה אינו נשען על רגשות בלבד, בדגש על רגשות של ייאוש, פחד או רצון לברוח מהמצב הנוכחי בכל דרך אפשרית.

כדי להימנע מפזיזות ועשייה מבוססת-רגש, חשוב להסתכל על הדברים מפרספקטיבה של זמן ומרחק. לנסות לחשוב אחורנית - איך הרגשתי בעבודה הנוכחית שלי לפני שנה, כשעדיין לא ידעתי מה זה קורונה? האם גם אז חשתי תסכולים דומים לאלה שאני חווה כיום? האם היו לי סיבות רציונליות לעזוב את עבודתי או את התחום שבו אני פועל?

ואם היו לי סיבות, והן אותן סיבות כעת - מהן הסיבות הללו? מדוע אני רוצה שינוי? האם זה רק כדי לספק מענה לרגשותיי, או שיש בצעד כזה תועלת להמשך חיי, עם או בלי הקורונה?

מה המטרה שלכם?

אם אכן נמצאות סיבות רציונליות לרצון בשינוי, כדאי לכתוב אותן, תוך התמקדות על המטרה של המהלך הזה בהמשך. למשל - רצון לממש כישורים מסוימים שאינם באים לכדי יישום כיום, כיכולת מנהיגותית למשל; רצון לעסוק במשימות מסוג שאינו נגיש לעובד בעבודתו היום; רצון לפעול בשטח של התחום המסוים, ולא עוד "מאחורי הקלעים" שלו.

לאחר מכן, כדאי לכתוב מהם התחומים או התפקידים הספציפיים שיכולים להיענות על הפרמטרים הללו, לנסות לצמצם את האופציות ולכוון לשם.

מה צפוי לקרות?

כל זאת, כמובן, לא לפני שבודקים מהם הסיכויים להתקבל למשרות שכאלה; לא לפני שבודקים מה צריך לעשות כדי להיות כשיר לעבודה במשרות כאלה; לא לפני שבטוחים שזה אכן אפשרי מבחינה תקציבית; לא לפני שיודעים בוודאות שהדבר ריאלי מבחינת המצב של השוק כעת ובתחזיות לעתיד.

באשר לתחזיות שוק - קריטי למדי להביא בחשבון את הסיכונים הרלוונטיים לענפים שונים - חלקם יציבים יותר וחלקם פחות או כלל לא.

האם יש לכם אלטרנטיבות?

מומלץ לא לשרטט מסלול אחד, אלא לבחור כמה יעדים אפשריים שיהוו תוכנית ב', למקרה שמשהו לא יתנהל כמתוכנן.

איש אינו מבטיח שתהליך שינוי בקריירה יהיה ליניארי, גם בימי שגרה. מדובר במסע של ממש, שלא תמיד מאורגן על פי הסדר שתכנן הצועד בו, ולכן חשוב לוודא שמתחילים בו רק כשיש חלופות אפשריות.

האם אתם מעשירים את עצמכם בידע ובמיומנויות?

מי שרוצה להמציא את עצמו מחדש, וחשיבה רציונלית מלמדת אותו שהוא עדיין אינו כשיר ובשל כדי לצאת לדרך חדשה בפועל, יכול להתחיל לפעול בהדרגה כדי לסלול את הדרך לכך בהמשך: לטפח ידע, מיומנויות, משאבים וקשרים רלוונטיים.

ללמוד, להתנסות במשרות נוספות חלקיות, להתנסות דרך התנדבות, להתנסות דרך תמיכה רעיונית בסטארט-אפים. כך יכול אדם "לבדוק את השטח", וללמוד על עצמו תוך כדי תנועה - במה הוא שוחה בקלות רבה יותר, מה באמת מהנה או מעניין אותו יותר, והאם, לאור זאת, באמת רצוי לו להתקדם לעבר שינוי כזה? כמובן, בדרך זו הוא גם רוכש ניסיון, קשרים ומוניטין, שיכולים לסייע לו ביישום היעד.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה ומחברת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר"