מודרנה: החיסון שלנו מגן נגד הקורונה הבריטית והדרום אפריקאית

ההגנה נגד הווריאנט הדרום אפריקאי נמוכה מאשר מול ויראנטים קודמים • מודרנה תצא גם לניסוי קליני לבדוק את ההגנה של החיסון שלה נגד הווריאנטים החדשים

ניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP
ניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP

חברת התרופות והחיסונים מודרנה הודיעה כי בדקה את יעילות החיסון שלה נגד וירוסי הקורונה עם מוטציות במיקום 501 ("בריטית") ו-484 ("דרום אפריקאית"), ומצאה אותו יעיל נגד וריאנטים אלה.

יש לציין כי החיסון היה פחות יעיל נגד הווריאנט הדרום אפריקאי מאשר נגד הווריאנט ה"סיני" המוכר לנו מתחילת המגיפה והווריאנט ה"בריטי", אולם עדיין נראה חזק מספיק כדי לנטרל גם את הווירוס מהסוג הזה. 

הבדיקה בוצעה במעבדה על-ידי נטילת דגימה מדם מתחסנים והפגשתו עם הווירוס עם המוטציה החדשה. לאחר המפגש נבדקה מידת ההיקשרות של הנוגדנים שיצר החיסון בדם המתחסנים לווירוס באתרים המשמעותיים לקישור שלו לתאים האנושיים.

"אפקט הנוגדנים המנטרל של החיסון חלש פי שישה מול הווריאנט שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה, בהשוואה לווריאנטים קודמים, אך הוא נותר על רמות גבוהות יותר מאלה הנחשבות כמגנות", נאמר בהודעת החברה.

מודרנה מסרה כי כדי לנקוט משנה זהירות, היא מתכננת כמה ניסויים קליניים כדי לבחון האם מתן מנת חיסון נוספת יכול להגדיל עוד יותר את ההגנה מפני הווירוס עם המוטציה החדשה. כמו כן מקדמת החברה מוצר חדש שיהיה ייעודי לחיסון נגד הווריאנט הדרום אפריקאי.