רכב חדש | פיצ'ר

מהונדה ועד סוזוקי: יצרניות הרכב היפניות מסתערות על כל הקטגוריות

במהלך 2021 צפויים לנחות בישראל שורה של דגמים חדשים מתוצרת יפנית • כל מה שצריך לדעת 

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית בשל מגפת הקורונה. כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף. אלו הם הדגמים הבולטים מתוצרת יפנית. 

מאאודי ועד קיה: לכל הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

הונדה: HR-V היברידי

עדיין לא ברור איך ייראה העתיד האירופי של הונדה בעידן הפוסט-ברקזיט, במיוחד לאחר החלטת החברה להפסיק לשווק מנועי בנזין ודיזל מקובלים באירופה החל מסוף 2022 וסימני השאלה סביב המשך הייצור בבריטניה ובטורקיה. לפיכך, עדיין לא ברור האם הסיביק החדשה שהוצגה כאב טיפוס בסוף 2020 תגיע אלינו.

הונדה C-RV הייבריד: כבר נמכר ביפן ומלזיה / צילום: יח"צ
 הונדה C-RV הייבריד: כבר נמכר ביפן ומלזיה / צילום: יח"צ

בסבירות גבוהה תגיע אלינו הגרסה ההיברידית של הג'יפון H-RV, שתוצג במחצית הראשונה של השנה באירופה עם מערכת הנעה מקבילה לזו של הג'אז. ייתכן גם שהחשמלית העירונית הקטנה E תספיק לעשות עלייה ותתגבר את ההיצע של החברה בישראל.

טויוטה: מערך שלם של קרוס־אוברים

טויוטה פותחת את השנה עם ההיילנדר החדש, שמציב את המותג בפלח הקרוסאובר ההיברידי עם שבעה מקומות ישיבה. זהו רכב באורך כ-5 מ' שתוכנן עבור השוק האמריקאי ויש לו שלוש שורות מושבים ונפח מטען של 456 ליטר, גם כאשר כל המושבים מאוכלסים. הרכב ינחת כאן ברבעון הראשון עם מנוע בנזין 2.4 ליטר, שמשולב עם שני מנועים חשמליים ומייצר הספק משולב של 244 כ"ס. הוא מצויד כסטנדרט בהנעה כפולה ומגיע עם חבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת אבזור עשיר נוסח ארה"ב.

סדרת הראב4 המצליחה תקבל תגבור מגרסת פלאג-אין חדשה, שמצוידת בשני מנועיים חשמליים, סוללה נטענת גדולה ומנוע בנזין עם הספק משולב של 306 כ"ס. המערכת מאפשרת נסיעה על חשמל בלבד לטווח של עד כ-65 ק"מ. יהיה מעניין לראות מה יהיה מחיר הגרסה הזו לכשתגיע במחצית השנייה של השנה.

טויוטה ראב 4 / צילום: יח"צ
 טויוטה ראב 4 / צילום: יח"צ

הרכב החשוב ביותר של טויוטה כרגע עבור השוק הישראלי הוא דגם הפנאי-הקומפקטי הראשון של החברה, יאריס קרוס, שמיועד להתחרות בסיאט ארונה, יונדאי קונה ועוד רבים וטובים באחד הפלחים הצפופים ביותר בשוק הרכב הישראלי. ממדיו של הרכב ממקמים אותו בלב הפלח עם אורך של 4.18 מ', כ-24 ס"מ יותר מהיאריס האצ'בק הרגילה, והוא גם רחב ממנה ב-2 ס"מ וגבוה ממנה ב-9 ס"מ.

בניגוד ליאריס, הרכב יוצע עם הנעה היברידית בלבד, כאשר חלק מהגרסאות יהיו עם הנעה קדמית וחלקן עם הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית. ההנעה ההיברידית זהה לזו של היאריס וכוללת מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ומנוע חשמלי. השאלה כמובן תהיה המחיר - האם טויוטה תצליח להשתחל לרצועה הסופר-מבוקשת שמתחת ל-120 אלף שקל או שתכוון לעבר טווח של 125-135 אלף שקל.

מאוחר יותר צפוי להצטרף למבחר באירופה עוד דגם אסטרטגי של טויוטה, "קורולה קרוס", שיוצב לצד ה-CH-R הוותיק ומתחת לראב4 כדגם יותר "משפחתי", עם מרחב פנים ותא מטען (487 ליטר) גדולים משמעותית מאלה של האח האופנתי. בסיס הגלגלים יעמוד על 2.64 מ' ועיצוב הפנים מבוסס באופן הדוק על קורולה סדאן. גם מערכת ההנעה לקוחה מהקורולה הייבריד עם הספק משולב של 122 כ"ס. נכון לרגע זה, ספק אם הדגם הזה יספיק לעשות עלייה ארצה עוד ב-2021 אבל הכל פתוח.

מאזדה: סדרה 6 חדשה על האש

הקרוס-אובר החשמלי הקומפקטי MX-30, שבעבר נמכר באירופה עשוי להגיע אלינו ב-2021, אם כי הוא יצטרך להתמודד עם כלים בעלי סוללה וטווח גדולים יותר משמעותית.

מאזדה MX-30: החשמלית הראשונה של מאזדה / צילום: יח"צ
 מאזדה MX-30: החשמלית הראשונה של מאזדה / צילום: יח"צ

מאזדה שוקדת כיום על פיתוח דור חדש לגמרי של המאזדה 6 הוותיקה מאוד. על פי המידע הראשוני, המכונית החדשה תתבסס על פלטפורמה חדשה עם הנעה אחורית ותתמודד בשוק הפרימיום מול לקסוס ושות' עם היצע שיכלול מנוע טורי של 6 צילינדרים וגרסאות פלאג-אין. סבירות נמוכה שהיא תספיק להגיע ב-2021, ובינתיים מסתפק המותג בהרחבת מגוון הגרסאות של הדגמים הקיימים.

מיצובישי: דור חדש לאאוטלנדר

מיצובישי הודיעה ב-2020 על כוונתה לצאת מהשוק האירופי, אולם בישראל היא תמשיך לגלות נוכחות. הנציג החדש והאסטרטגי שלה יהיה הדור החדש של האאוטלנדר, רב המכר שלה בישראל. הוא יציג עיצוב מוחצן, רבוע ונועז מהדור הנוכחי, ומתחתיו הפלטפורמה המשפחתית של רנו-ניסאן-מיצובישי, שמשרתת בין השאר את ניסאן X-TRAIL.

מיצובישי אקליפס קרוס יקבל עדכון תקופתי / צילום: יח"צ
 מיצובישי אקליפס קרוס יקבל עדכון תקופתי / צילום: יח"צ

הרכב ישמור על הנעת הפלאג-אין המתוחכמת שלו על בסיס מנוע 2.4 ליטר, אולם יש סימני שאלה לגבי שאר היצע המנועים. אפשר להניח שגרסאות הבסיס יצוידו במנוע ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין של האקליפס-קרוס, שמשודך לתיבה רציפה. תא הנוסעים עתיד לקפוץ בכמה דורות עם מערך מקיף של מסכי LCD ועזרי בטיחות עדכניים.

לקסוס: נועזת ואקזוטיקה ספורטיבית

הדגם החשוב ביותר של לקסוס ל-2021 הוא הדור החדש של הקומפקט-ספורט-סאלון IS שנחשפה ב-2020. המכונית ניצבת על פלטפורמת הנעה אחורית חדשה ומציגה עיצוב פרובוקטיבי וחסר פשרות עם שלל תפיחות, קימורים וכונסי אוויר. הגרסה הספורטיבית שלו מאמצת את הגישה של AMG ושות' ומציעה חבילה דינמית שכוללת מתלים נשלטים אלקטרונית, חישוקים מיוחדים, דיפרנציאל מוגבל החלקה ועוד.

לקסוס IS  2021: עיצוב  ללא פשרות / צילום: יח"צ
 לקסוס IS 2021: עיצוב ללא פשרות / צילום: יח"צ

כל הגרסאות מצוידות בתא נוסעים, ששואב את השראתו מסדרת ה-LF עם לוח מחוונים אלקטרו-מכני, מסך מולטימדיה ענק ועוד. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו עם 241 כ"ס שמשודכת לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. בחלק מהשווקים גם מוצע מנוע V6 עם 260 או 311 כ"ס ועם הנעה אחורית או כפולה.

באגף האקזוטי, נחתה בינואר בישראל גרסת הקונברטיבל של מכונית הספורט LC500. המכונית הדו-מושבית מצוידת בגג בד נפתח חשמלית והיא מוצעת עם מנוע V8 בנפח 5 ליטר, שמייצר 471 כ"ס ומניע את כל הגלגלים בסיוע תיבה אוטומטית בת 10 מהירויות.

ניסאן: אלטרנטיבה לטסלה?

ניסאן הייתה יצרנית הרכב הראשונה, והיחידה, שמכרה בעשור החולף בעולם מכונית חשמלית עממית ונגישה בכמויות משמעותיות - ה-LEAF. אבל השנה היא תשיק חשמלית יקרה ויוקרתית יותר, החשמלית "ARIYA" בתצורת קרוס-אובר. עם אורך של 4.6 מ' הארייה תהיה קצת יותר גדולה מהניסאן קשקאי, ותשלב את הניסיון הרב של ניסאן בתחום ההנעה והסוללות. הרכב יוצע בשוק האירופי עם בחירה בין שתי סוללות (63 קילוואט או 87 קילוואט), שתי מערכות הנעה - קדמית או כפולה - וחמש רמות הספק בין 218 ל-394 כ"ס. טווח הנסיעה ינוע בין כ-360 ק"מ לכ-500 ק"מ על פי תקן WLTP המחמיר. הגרסה הבסיסית תזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות וגרסת העל תעשה את זה ב-5.1 שניות בלבד.

ניסאן ארייה: חשמלית, יוקרתית ויקרה / צילום: יח"צ
 ניסאן ארייה: חשמלית, יוקרתית ויקרה / צילום: יח"צ

תא הנוסעים מפואר ומתוחכם עם מערך רוחבי של מסכי LCD מרצדים, והרכב יציע מרווח פנים מהטובים בקבוצה. ניסאן מציבה על הכוונת את טסלה Y, ולפיכך אפשר לצפות למחיר התחלתי של מעל 35 אלף אירו לפני מסים באירופה. הרכב יושק סדרתית בספטמבר והביקוש לו בעולם צפוי להיות ער מאוד, ולפיכך לא בטוח אם יספיק לעשות עלייה עוד השנה.

הדור החדש לגמרי של הקשקאי הפופולרי יוצג ב-2021 על הפלטפורמה המודולרית החדשה של קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי, שתשמש גם את האאוטלנדר. הפלטפורמה החדשה תהיה קלה יותר בכ-60 קילו מהנוכחית בזכות שימוש נרחב ברכיבי אלומיניום ותציע שדרוג משמעותי במרווח הרגליים והראש. תא המטען יאכלס 504 ליטר, שיפור של 74 ליטר לעומת הדגם היוצא, ומערך הפיקוד יהיה על טהרת הצגים הדיגיטליים. היצע המנועים באירופה יכלול הנעה היברידית "קלה", והנעה היברידית נטענת.

באגף האמריקאי, שמספק לישראל את "סנטרה" ואת "מקסימה" הושק הדור החדש של המשפחתית VERSA עם עיצוב מתקדם ואטרקטיבי ותא נוסעים מדור חדש. זו עשויה להיות מתחרה זולה ואגרסיבית בפלח הציים.

סובארו: אאוטבק מחודשת

החברה היפנית הפתיעה בסוף השנה כששלפה מהשרוול את ה-SUV פול-סייז הענק EVOLTIS שתוכנן עבור השוק האמריקאי. ב-2021 היא חוזרת למקורות עם הדור החדש של האאוטבק, שעבר ריענון חיצוני קל יחסית, אך זכה לתא נוסעים חדש לחלוטין עם מסך מולטימדיה אנכי ושלל מערכות בטיחות מתקדמות. המנועים כוללים את ה"בוקסר" המוכר של סובארו בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 182 כ"ס ואת ה-2.4 ליטר טורבו, עם 260 כ"ס שמניע גם את ה-EVOLTIS.

סובארו אאוטבק 2021: יותר אופי / צילום: יח"צ
 סובארו אאוטבק 2021: יותר אופי / צילום: יח"צ

סוזוקי: חידושים באדיבות טויוטה

סוזוקי כבר הספיקה להשיק בישראל את הגרסאות ההיברידיות הקלות של הסוויפט והאיגניס, ושני החידושים העיקריים שלה באירופה ל-2021 הם למעשה גרסאות "הנדסת מותג" על בסיס דגמים של טויוטה, שגם מיוצרים על ידי טויוטה. הראשון, שנושא את השם SWACE הוא למעשה קורולה סטיישן הייבריד לכל דבר, למעט הסמלים של סוזוקי וגריל מעט שונה. השני, שקרוי ACROSS, הוא הנדסת מותג של הטויוטה ראב4 בגרסת הפלאג-אין הייבריד שלו. עדיין לא ברור אם הדגמים הללו יגיעו גם אלינו.

סוזוקי ACROSS: גרסה ממותגת של טויוטה ראב4 / צילום: יח"צ
 סוזוקי ACROSS: גרסה ממותגת של טויוטה ראב4 / צילום: יח"צ