הפדרל ריזרב: רמת העסקים ברוב החברות הקטנות בארה"ב נמוכה מלפני המגפה

סקר של כ־10,000 עסקים קטנים בארה"ב מגלה שרבים מהם מסתמכים על סיוע ממשלתי כדי לשרוד

חנות שנסגרה במנהטן בשל מגפת הקורונה / צילום: Reuters, Carlo Allegr
חנות שנסגרה במנהטן בשל מגפת הקורונה / צילום: Reuters, Carlo Allegr

העסקים הקטנים בארה"ב עדיין לחוצים עקב ההפרעות שגרמה מגפת הקורונה ורבים אומרים שהמשך הסיוע הממשלתי חיוני לשרידותם, כך התגלה בדוח חדש של 12 הבנקים האזוריים של הפדרל ריזרב, שיצא אתמול (ד').

שיעור מעט נמוך מ־90% מהחברות, שהשתתפו בסקר שערכו הבנקים של הפד, אמרו שהעסקים לא חזרו לרמה שלפני המגפה על אף שעברה כמעט שנה מאז החל המשבר. מאלה שעסקיהם נפגעו, 30% אמרו שללא סיוע ממשלתי נוסף החברות שלהם עשויות לא לשרוד, כך נכתב בדוח.

הדוח, פרויקט שנתי במסגרתו ענו כמעט 10,000 אנשים בחברות המעסיקות 500 עובדים או פחות, מצא שכמעט כל החברות הקטנות דיווחו על השפעה שלילית כלשהי של המגפה, כאשר 78% דיווחו על ירידה בהכנסות ומעט פחות מחצי מהנשאלים אמרו שנאלצו לקצץ בכוח האדם בתגובה לירידה בביקוש. מעט יותר ממחצית מהחברות אמרו שסביר להניח שההכנסות מהשנה האחרונה ירדו ביותר מ־25%. הסקר נערך באוקטובר ונובמבר.

הפדרל ריזרב ציין בדוח שבעוד הבחינה הייתה של התנאים בקרב עסקים קטנים, מדובר בעסקים שמהווים 99.7% מכל המעסיקים. הדוח מפורסם בעת שממשל ביידן והקונגרס דנים בסבב נוסף של סיוע ממשלתי על מנת לעזור לכלכלה לנווט בין השפעות המגפה ולחמוק מהן. למגפת הקורונה היו השלכות קשות על עסקים ועל התעסוקה, גם בארה"ב וגם במדינות אחרות.

"כמעט כל המעסיקות הקטנות ביקשו מימון חירום"

הפד עצמו נותן תמיכה לא מעטה, דרך שיעורי ריבית נמוכים מאוד ומאמצים לרכישת אג"ח שנועדו לשמור על מחיר אשראי נמוך. תוכניות סיוע חירום שהציע הפד, שבמקרים רבים לא נעשה בהם שימוש נרחב, קוצצו. אבל את תוכנית ההגנה על משכורות לעסקים קטנים השיק הפדרל ריזרב מחדש.

הדוח של הפדרל ריזרב מצא שהמגיבים לסקר פנו לסיוע ממשלתי על מנת להתגבר על המשבר ושהסיוע היה חשוב במניעת משבר חמור אפילו יותר.

"כמעט כל המעסיקות הקטנות ביקשו מימון חירום", נכתב בדוח. כמו כן, "אלה שקיבלו את כל מה שביקשו היו פחות צפויות לצמצם משכורות ויותר צפויות לשכור מחדש עובדים מפוטרים לעומת החברות שלא קיבלו את כל הסיוע שביקשו".

הפד גילה גם ש־64% מהחברות בסקר היו מבקשות סיוע נוסף לו הייתה אפשרות כזו, והעיר ש"בין חברות אלה, 39% ציפו שיהיה להן סיכוי נמוך לשרוד עד שהמכירות יחזרו לרמה הנורמלית בלי סיוע ממשלתי נוסף".

הדוח ציין שתוכנית ההגנה על משכורות הייתה פופולרית מאוד בקרב עסקים קטנים, שרוב העסקים שביקשו סיוע דרך תוכנית זו קיבלו אותו ושרוב החברות שקיבלו סיוע כזה עשו זאת דרך מערכות יחסים קיימות עם הבנקים.

הדוח של הפדרל ריזרב גילה פערים גזעיים גדולים בין החברות הקטנות. בעוד כמחצית מהחברות דירגו את מצבן הנוכחי כ"סביר" או "גרוע", 79% מהחברות האסיאתיות, 77% מהחברות בבעלות שחורה ו־66% מהחברות בבעלות לטינית תיארו את מצבן כגרוע. הדוח מצא גם שגישה לאשראי הייתה החשש המרכזי של חברות בבעלות שחורה לגבי השנה הקרובה.