הרשויות האמריקאיות בעקבות המריץ של גיימסטופ, האם החגיגה הגיעה לסיומה?

לפי "וול סטריט ג'ורנל", סוחר המניות קית' גיל, שהפך לאחד מהפנים של ההסתערות על גיימסטופ, עשוי לעמוד בפני הליכים משפטיים • וגם: מה עשו מניות המשקיעים בשבוע שעבר • מדור חדש

סניף של רשת גיימסטופ לפני סגירה / צילום: Reuters, Kristoffer Tripplaar/Sipa
סניף של רשת גיימסטופ לפני סגירה / צילום: Reuters, Kristoffer Tripplaar/Sipa

האם האדם שמאחורי מלחמת המעמדות שמסעירה את וול סטריט עשוי לשלם על כך מחיר? דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי סוחר המניות מאזור בוסטון, שעמד במרכזה של ההסתערות המשקיעים הקטנים על מניית גיימסטופ, עלול לעמוד בפני הליכים משפטיים. קית' גיל, הפועל תחת הכינוי "Roaring Kitty" (חתלתול שואג) ביוטיוב ובשמות אחרים באתרי אינטרנט כמו בפורום WallStreetBets של רדיט, הפך לאחד מפניה של ההסתערות על גיימסטופ, מכיוון שעודד את הגולשים ודחף לעלייתה. אלא שבנוסף לכך גיל גם הועסק עד לפני כשבוע כברוקר בחברת ביטוח ומשום כך העריכו עורכי דין בפני ה"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא עלול לעמוד לדין בגין הפרות של כללים פדרליים המסדירים את התקשורת בין הברוקרים לציבור.

קית' גיל שהניע את סערת גיימסטופ ורדיט בראיון בלעדי ל"וול סטריט ג'ורנל" 

דבריו של גיל ביוטיוב וברשתות חברתיות בנוגע לגיימסטופ ולמניות נוספות, עלולים ליצור בעיות משפטיות גם לחברת הביטוח שהעסיקה אותו ולכן חבה בחובת הפיקוח עליו.

מאות אלפי המשקיעים הקטנים, שהצטרפו בשנה האחרונה לחגיגה בשוק ההון באמצעות שימוש באפליקציות המסחר החינמיות, אומנם אינם קשורים לסיפור הזה, אך הם נאלצים כעת להתמודד עם אתגר רגולטורי אחר - דיווח לרשויות המס בארה"ב על פעילותם בשנה האחרונה. לדברי ה"וול סטריט ג'ורנל", הדרישה של רשויות המס מהמשקיעים היא לדווח על כל פעולות המסחר הקטנות שביצעו במהלך השנה, כאשר אצל חלקם מדובר במאות פעולות. מדובר בעניין מורכב וכלל לא פשוט עבור משקיעים קטנים שניצלו את הימים הארוכים בבית בשל הסגרים לצורך מסחר יומי בסכומים קטנים בבורסה.

מטבע הקריפטו שהחל כבדיחה וכבר שווה כ-8 מיליארד דולר

לשיגעון סביב מניית גיימסטופ הצטרף בימים האחרונים טרנד נוסף, והפעם בצורת מטבע קריפטו. המטבע הקריפטוגרפי דוגקוין (Dogecoin) שנולד בשנת 2013 כבדיחה, צמח מתחילת השנה ביותר מ-1,000%, בין היתר הודות לסדרת ציוצים של יזם טסלה אלון מאסק. על פי אתר coinmarketcap, השווי הכולל של המטבע עומד על 7.8 מיליארד דולר (נכון לצהריי יום ראשון) .

מאיפה הגיח המטבע הזה ומי עומד מאחוריו? מפתח תוכנה בשם בילי מרקוס ראה לפני כשמונה שנים כיצד הביטקוין נוסק, והחליט להשיק מטבע קריפטו משלו כסוג של פרודיה. המטבע זכה למספר איזכורים ברשת נשכח תוך זמן קצר. ואז הגיעו קהילת "המשקיעים הצעירים" של WallStreetBets ב-Reddit, ובעיקר מאסק.

מייסד טסלה צייץ כבר באפריל 2019 שהדוגקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי המועדף עליו, אך הקפיצה הגדולה התרחשה ב-29 לינואר השנה, בשיא סערת גיימסטופ, כאשר צייץ מאסק עטיפה דמיונית של מגזין "Dogue", וערך המטבע קפץ בחדות. אחד מהמשתמשים ב-Reddit אף פירש זאת כתמיכה של מאסק בקהילה שלהם, וכתב: "מר מאסק איתנו... לירח". 

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי מרקוס, שכבר לא עובד על דוגקוין, כמעט ולא האמין שקוד שכתב במשך שלוש שעות בסופשבוע בודד הפך למטבע קריפטו השווה מיליארדי דולרים בשווי כולל. "הרעיון שדוגקוין שווה 8 סנט רציני בדיוק כמו שגיימסטופ תהיה שווה 325 דולר", אמר מרקוס, בן 38. "זה לא הגיוני. זה סופר אבסורדי. העיצוב של המטבע היה אבסורדי".

גיימסטופ איבדה 80% בשבוע החולף

מדד שוק המניות האמריקאי S&P 500 השלים ביום שישי האחרון את שבוע המסחר הטוב ביותר מאז חודש נובמבר, לאחר שהמשקיעים בחרו להתמקד בחבילת התמריצים החדשה שמתכנן ממשל ביידן ובמקביל התנערו מהרעשים שנרשמו במניות האהובות על גולשי רשת רדיט ואפליקציית המסחר רובין הוד.

את שבוע המסחר הראשון של פברואר סיים מדד S&P 500 בעלייה של 4.6% לשיא סגירה חדש, לאחר שירד בחודש ינואר ב-1.1%. מנגד, שתי המניות האהובות על גולשי רדיט ספגו ירידות שערים חדות בשבוע הראשון של פברואר, לאחר העליות המפלצתיות שרשמו בשבוע שקדם לו, תוך ריכוז מחזורי מסחר מבהילים בגודלם .

מניית גיימסטופ  איבדה בשבוע החולף 80% מערכה, אולם מציגה עדיין תשואה של 240% מאז סוף דצמבר. מניית AMC  מחקה 48% בתוך שבוע, אולם נותרה גבוהה ב-222% מרמתה בסוף 2020.

 
  

אפליקציית המסחר הפופולרית רובין הוד הסירה ביום ו' את הגבלת המסחר האחרונה שלה במניות שתי החברות, וייתכן שעניין זה סייע להן להתאושש במקצת באותו היום. אותן מניות שגולשי רדיט התאחדו סביבן, כגון גיימסטופ ו-AMC, הפכו בימים האחרונים למטרה מחודשת עבור משקיעי השורט מקרב קרנות הגידור.

העליות שנרשמו ביום שישי לאורך שוק המניות כולו, מלמדות על שינוי ניכר בהשוואה לשבוע המסחר האחרון של ינואר, כאשר זינק של 400% במניית גיימסטופ הוביל את השוק לשבוע הגרוע ביותר מאז חודש אוקטובר.