נסללה הדרך להלוואה? נדחה ערעור טייסי אל על בנוגע להסכם ההתייעלות

עוד לפני ההחלטה פרסמה אל על הודעה לבורסה לפיה הלוואה שהיא מקווה ליטול ממספר בנקים ומגופים מוסדיים בהיקף של 300 מיליון דולר תלויה בהחלטת בית הדין לעבודה

מטוסי אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוסי אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בית הדין הארצי לעבודה דחה את הערעור שהגישו ועד טייסי אל על בדרישה לבטל הסכם קיבוצי שחתמה ההסתדרות בשמם. ההסכם משקף התייעלות וקיצוץ קבוע בשיעור של 29% בשכרם. הערעור הוגש לבית הדין הארצי אחרי שתביעתם הטייסים בבית הדין המחוזי נדחתה.

הטייסים טענו כי ההסתדרות פעלה "באופן של ייצוג בלתי הולם בחתימתה על הסכם ההבראה". אלא שבית הדין הארצי קבע כי "לא מצאנו שיש להתערב בפסק דינו המנומק של בית הדין האיזורי", השופטים אף הוסיפו כי "אנו מקווים כי מערכת היחסים בין ועד אצ"א לבין ארגון העובדים היציג בחברה - ההסתדרות ובין אל על תעלה על דרך המלך וכל הצדדים יפעלו בשיתוף פעולה די להעלות את החברה לפסים נכונים".

עוד לפני ההחלטה פרסמה אל על הודעה לבורסה לפיה הלוואה שהיא מקווה ליטול ממספר בנקים ומגופים מוסדיים בהיקף של 300 מיליון דולר תלויה בהחלטת בית הדין, כשאל על אף ציינה כי קבלת הערעור עשויה לעכב את קבלת ההלוואה שהיא מנסה לקבל מאז ספטמבר 2020. רק לאחר שאל על תשלים את הליך ההלוואה, היא תוכל להוציא אל הפועל את ההסכמים שנחתמו מול ארבעת הסקטורים של עובדיה והכוללים פיטורים של כשליש ממצבת כוח-האדם לצד קיצוץ בתנאי השכר. התייעלות זו מחויבת המציאות לנוכח המשבר החמור בענף.

את אל על ייצגו עוה"ד נחום פינברג, אוהד גלעדי ואור איבשיץ, את ההסתדרות ייצגו עוה"ד אלעד מורג ומירי מלכי ואת ועד הטייסים ייצגו עוה"ד אפרת דוישט וענבל פלמורי דורי.

מוועד טייסי אל על נמסר: "אנו שוקלים את צעדינו להמשך. בית הדין הארצי דחה את הערעור אולם הבעיה לא נפתרה. צר לנו שההסתדרות ממשיכה לפעול נגד העובדים ופוגעת בחברה דווקא בעת הזו. הפתרון לאי ההסכמות נעוץ בדיאלוג, ולא בכל דרך אחרת".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "בשעה שנתב"ג סגור לטיסות יוצאות ונכנסות, ובזמן שחברות התעופה חדלו מפעילות, החלטה שיפוטית זו חשובה ביותר להישרדותה של אל על. ההסתדרות תמשיך ללוות ולחבק את כלל עובדי אל על, ובתוכם גם טייסי החברה".