איתן אורנשטיין מונה לבורר בסכסוך האחים גרטנר-גרטלר

המינוי מגיע לאחר שהבורר הקודם אורי גורן התפטר מתפקידו לאחר שגילה כי משה גרטנר שכר חוקר פרטי לאסוף מידע אודותיו • השופטת יהודית שבח דחתה את בקשתו של דן גרטלר לעכב את ההחלטה על מינוי בורר חליפי לצורך הגשת בקשת ערעור לעליון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף, גלובס
השופט איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בית המשפט מינה את נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס, השופט איתן אורנשטיין, לבורר בסכסוך המיליונים שנמשך 11 שנים בין אילי ההון משה ומנדי גרטנר לאיש העסקים והיהלומן דן גרטלר. זאת לאחר שהבורר הקודם, השופט בדימוס אורי גורן, התפטר מתפקידו לאחר שגילה כי משה גרטנר שכר  חוקר פרטי לאסוף מידע אודותיו. גרטלר התנגד למינוי בורר חדש וביקש להעביר את הסכסוך להכרעה בפני בית המשפט.

השופטת יהודית שבח מבית המשפט המחוזי בתל אביב נימקה את הבחירה באורנשטיין בכך שהיא הולמת "לתפקידו ומעמדו של הבורר שהתפטר". גורן שימש כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב עד לשנת 2009. אורנשטיין פרש מתפקידו כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לפני מספר חודשים.

שבח דחתה את בקשתו של גרטלר לעכב את ההחלטה על מינוי בורר חליפי לצורך הגשת בקשת ערעור לבית המשפט העליון. שבח קובעת כי לא ייגרם נזק בלתי הפיך אם יחלו הדיונים בפני בורר חדש עד לדיון בערעור שיוגש על-ידי גרטלר, וכי אין בהכרעה הצפויה כל דבר תקדימי.

"אף שהבקשה מכילה כותרת בדבר 'מאזן נזקים', היא בבחינת קליפה הריקה. אין די בטענה בדבר חשש שהדיון שיקיים הבורר שימונה 'יהיה מיותר לחלוטין' או כי 'מספר דיוני הוכחות שיקיים הבורר החליף יירדו לטמיון', מה גם שהטענה בולטת בסתמיותה בהינתן שגרטלר רוצה להוריד לטמיון 11 שנות התדיינות", כתבה שבח.

"לכל היותר ישולם לבורר החליף שכר-טרחה בגין לימוד החומר רב-ההיקף שיונח לפניו, אולי גם בגין מספר ישיבות - טיפה בים לעומת ההיקפים בהם מדובר, ולעומת הצורך להביא להכרעה סכסוך המתנהל כבר אחת עשרה שנים".

גורן התפטר מתפקידו לאחר שעודכן על-ידי גרטלר כי משה גרטנר שכר את שירותיו של צביקה נווה מחברת המודיעין העסקי CGI לאסוף מידע אודותיו.

הבוררות עוסקת בסכסוך על מאות מיליוני דולר שהועברו במסגרת שותפות עסקית בין גרטלר לאחים גרטנר במכרות נחושת באפריקה. גורן התפטר לאחר 11 שנות בוררות בהם הושקעו מיליוני שקלים, לאחר עשרות ישיבות ולאחר שהצדדים הגישו סיכומים לפני כשנה.

בעקבות התפטרות הבורר גורן פנו האחים גרטנר, המיוצגים על-ידי עורכי הדין אלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ ורון ברקמן, לבית המשפט בבקשה למנות בורר חדש. גרטלר, המיוצג על-ידי עורכי הדין ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור, התנגד לבקשה לאור התנהלותו של משה גרטנר וביקש להעביר את הדין לכותלי בית המשפט. הדיון בסוגיית מינוי הבורר צפוי להגיע לבית המשפט העליון.

שבח מינתה את אורנשטיין לבורר בסכסוך, בכפוף לכך שיגיש הצהרה כי אין לו כל קשר חב-גילוי עם בעלי הדין או מניעות אחרת.