סייבר | דעה

סייבר לאיסוף מודיעין - כאן כדי להישאר

טכנולוגיות סייבר מודיעיני מהוות חלק אינטגרלי מיכולותיה של כל מדינה המעוניינת לשמור על סדר וביטחון אזרחיה • לכן, עם צמיחת והתבגרות התעשייה, טוב שיצמחו ויתבגרו גם המשקיעים סביבה, ובכך יובילו את התעשייה לעתיד הראוי לה

סייבר / צילום: Shutterstock, Alexander Supertramp
סייבר / צילום: Shutterstock, Alexander Supertramp

בשנים האחרונות עברה תעשיית הסייבר המודיעיני צמיחה ותהליך התמקצעות משמעותי. בשנת 2019 התעשייה הצעירה כבר היוותה 7% מכלל הייצוא הביטחוני בישראל.

אף שמתקיים דיון ציבורי ער על גבולות השימוש בטכנולוגיות הסייבר לאיסוף מודיעין, גם המקטרגים הפנימו כי מדובר בתעשייה חשובה שנמצאת כאן כדי להישאר. לטעמי יש לקיים דיון בשאלה מהי רמת המומחיות הנדרשת מגופים המשקיעים בחברות שבתעשייה הזו. שכן, העובדה הברורה היא כי אלו שיתמקצעו בתחום - יקצרו את הפירות שיניבו החברות בעתיד.

לפני כעשור, כאשר הקמתי את Group NSO, משימת גיוס הכספים לחברה הצעירה הייתה מורכבת במיוחד. באותה תקופה, כמעט ולא היו גופים פיננסיים משמעותיים שידעו כיצד להשקיע או להעריך חברות בנישה הספציפית שבה פעלנו.

הסיפור וההבטחה היו ונשארו מצוינים - חברה שמפתחת תוכנות סייבר ומסייעות לארגוני מודיעין ושיטור על מנת להילחם בפשיעה ובטרור, מבית ומחוץ. המשקיעים דאז, התקשו לאמוד את הפוטנציאל המסחרי, הרגולציה, עומק הטכנולוגיה, המורכבויות והאתגרים הנלווים.

עשור עבר, NSO הפכה לאחת החברות המצליחות בתחומה, ותעשיית הסייבר המודיעיני עברה כברת דרך משמעותית. עשרות חברות חדשות הוקמו בישראל ובעולם , משקיעים בהיקפים שונים פועלים בתחום. חרף זאת, עדיין קיים פער ביכולתם של המשקיעים לענות על הצרכים של החברות בתעשייה ולהתמודד עם האתגרים הגוברים, בצורה נכונה.

אני סבור כי תעשיית הסייבר המודיעיני הינה גורם חיובי, נחוץ והכרחי, המסייעת ללא הרף ללוחמה בטרור, פשיעה חמורה, חילוץ והצלה. העלייה בנגישות לטלפונים חכמים ולאמצעי הצפנה משוכללים יצרה מציאות חדשה שבה תאי טרור וארגוני פשע יכולים לתקשר בצורה מאובטחת ובלתי נראית. עובדה זו דוחפת ממשלות לפעול בדרכים חדשניות על מנת להתמודד עם שינויים אלה. זו הסיבה שסייבר מודיעיני הוא חיוני מאי פעם ואינו צפוי להעלם מחיינו.

מציאות מורכבת זו מכתיבה שהתעשייה תמשיך להשתכלל ולצמוח. כדי לעשות זאת בהצלחה, החברות והיזמים העוסקים בה זקוקים למשקיעים מנוסים ומקצועיים המייצגים "כסף חכם". כלומר, כאלו שיוכלו לסייע לחברות לא רק במישור הכלכלי, אלא גם במישור המקצועי, תפעולי, ואפילו הרגולטורי.

כפי שישנן קרנות המתמחות בתחומי הביומד, הסייבר ההגנתי, הקאנביס והפינטק - כך יש גם צורך בהתמחות בתחום זה. ההבנה של גופים אלו בייחודיות של תעשיית הסייבר לאיסוף מודיעין לא פחות חשובה מגודל הכיס שלהם. חברות סייבר המודיעיני עובדות מול מדינות וההתנהלות מולן מורכבת ביותר.

הן עובדות תחת רגולציה מהמחמירות בתעשייה, חלקן אף מעמידות לעצמן רגולציות נוספות, והן מחויבות לביצועים טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר. אני מאמין, שכאשר יוקמו גופים אלו הם יסייעו לאותן חברות לעבור את שלב הסיד (Seed) וסבבי הגיוס המוקדמים ואף יגדילו את הסיכוי שלהן להפוך לחברות ענק. בנוסף, גופים אלו אף יוכלו להוות גורם מסייע ומאזן בדיון הציבורי הטעון סביב הנושא.

מספר החברות בישראל בפרט, ובעולם בכלל, שעוסקות בסייבר לאיסוף מודיעין נמוך משמעותית ממספר חברות הסייבר ההגנתי. דהיינו, כל הזדמנות השקעה בסייבר התקפי עשויה להיות מכרעת. לכן, מוטב כי גופי השקעה בחברות סייבר ישאפו להחזיק במקצועיות גבוהה ובהבנה עמוקה בתחום על מנת שיוכל לשמש כ שותפים אמיתיים לחברות ולסייע להן באתגרים הצפויים בעתיד.

בשורה התחתונה, טכנולוגיות סייבר מודיעיני מהוות חלק אינטגרלי מיכולותיה של כל מדינה המעוניינת לשמור על סדר וביטחון אזרחיה. לכן, עם צמיחת והתבגרות התעשייה, טוב שיצמחו ויתבגרו גם המשקיעים סביבה ובכך יובילו את התעשייה לעתיד הראוי לה.

הכותב הוא יזם בתחום הסייבר, מנכ"ל אורקסטרה ומייסד משותף של NSO Group

*** גילוי מלא: חברת אורקסטרה היא מנותנות החסות של כנס הסייבר השני של גלובס