שעון החול של ביתן אוזל: רק הפניקס נשארו במשחק - ועם הצעה מצומקת במיוחד

ההצעה המעודכנת של קבוצת המשקיעים שמובילה הפניקס נותנת שווי של 150 מיליון שקל בלבד לרשת הקמעונאות • דירקטוריון יינות ביתן בראשות שלמה רודב הודיע כי הוא מקבל את ההצעה • לביתן נותרו 30 יום להגיש הצעה נגדית גבוהה יותר

נחום ביתן, בעל השליטה ברשת יינות ביתן / צילום: רמי זרנגר
נחום ביתן, בעל השליטה ברשת יינות ביתן / צילום: רמי זרנגר

אחרי שנה וחצי של מגעים עם שורה ארוכה של גורמים - האם נחום ביתן יסתפק בהצעה נמוכה במיוחד מצד קבוצת משקיעים בהובלת  הפניקס, המשקפת ירידת שווי של 330 מיליון שקל?

נראה כי שעון החול של ביתן הולך ואוזל: דירקטוריון החברה, בראשות שלמה רודב, הודיע לקבוצת המשקיעים בהובלת הפניקס כי הוא מקבל את ההצעה הנמוכה לרכישת רשת הקמעונאות שבשליטת נחום ביתן.

הבהילות לקבלת העסקה של הפניקס נובעת מכך שהקבוצה הציבה דד-ליין לרכישת הרשת, שאמור לפקוע בלילה של יום שלישי השבוע. עתה נותרו לנחום ביתן 30 יום עם זכות סירוב ראשונים לקבל את הצעת הפניקס, או להגיש הצעה נגדית גבוהה יותר. התאריך הסופי: 18 במרץ. אם עד אז ביתן לא יצליח להביא לשולחן הצעה רשמית נוספת, הפניקס ושותפיה ישתלטו על שני שליש ממניות יינות ביתן.

השווי התכווץ לאחר הבדיקה

כיצד נראית העסקה שעומדת כעת על הפרק, וכיצד השווי של יינות ביתן הלך והתכווץ?

נתחיל מההצעה הרשמית האחרונה שהגישה קבוצת המשקיעים בהובלת הפניקס, קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל. את הקבוצה מוביל צביקה מאנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

ההצעה המעודכנת עומדת על סכום קטן יחסית של 150 מיליון שקל "לפני הכסף", שכוללת הזרמה של כ-300 מיליון שקל לחברה בתמורה לכ-66% מהמניות, וזאת בהשוואה להצעה הקודמת שכללה הזרמה של כ-400 מיליון שקל, לפי שווי חברה "לפני הכסף" של כ-480 מיליון שקל.

יינות ביתן, סניף לה גרדיה תל אביב / צילום: כדיה לוי
 יינות ביתן, סניף לה גרדיה תל אביב / צילום: כדיה לוי

עתה מתברר כי מאז החתימה על מזכר ההבנות הפניקס הפחיתה פעמיים את שווי החברה בהצעה. בפעם הראשונה שווי החברה נחתך מ-480 מיליון שקל "לפני הכסף" לשווי של 350 מיליון שקל, על רקע בדיקת הנאותות. בהמשך, לאחר המתיחות בקבוצת יינות ביתן, ההלוואה שהתגלתה, וצעדים אגרסיביים נוספים, הפניקס הפחיתה את השווי לסכום של 150 מיליון שקל.

מבחינת נחום ביתן נראה כי הסכום הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת, ונמוך אפילו מהשווי שביתן קיווה להשיג עבור מכירה של 13 חנויות לרשתות מתחרות בענף, שהוערכו בכ-300 מיליון שקל. זו גם הסיבה שהוא פועל בשבוע האחרון בנחישות על-מנת למצוא רוכש אחר.

לאן נעלמה אלקטרה צריכה?

ומה בנוגע למגעים עם אלקטרה צריכה? לפני כשבועיים חשפנו בגלובס כי החברה הביעה התעניינות רבה ביינות ביתן, והחלה במגעים מול החברה בניהולו של צביקה שווימר ושנשלטת בידי אלקו של האחים מיכאל ודניאל זלקינד. המגעים בין הצדדים נסובו אז סביב שווי דומה, אך נמוך במעט מזה שהציעה הקבוצה בהובלת הפניקס - כ-480 מיליון שקל לפני הכסף. במסגרת זו דובר על כך שמרבית הכסף שתעביר אלקטרה צריכה יוזרם לתוך יינות ביתן, וחלק ממנו יועבר לידיו של נחום ביתן. בעקבות זאת החלה אלקטרה בבדיקת נאותות מואצת.

אלא שמאותו שלב היא נחשפה לנתונים שהופיעו בחדר המידע, שבו גם המידע שנאסף במסגרת בדיקת הנאותות של קבוצת המשקיעים בהובלת הפניקס - כולל הפחתת השווי המשמעותית שביצעה קבוצת הפיננסים. על הרקע הזה גם אלקטרה צריכה, שהתעניינה ברכישת הרשת, הפחיתה במידה ניכרת את השווי שהיא תהיה מוכנה לשלם.

בעקבות כך המגעים מול אלקטרה התקררו, ויש מי שמעריכים כי הם הגיעו למבוי סתום, כשהשווי הקודם שדובר עליו כבר אינו רלוונטי, ומגעים מולה עשויים להתחדש רק בשווי שיהיה קרוב לזה שהציעה הפניקס.

ביתן באופן טבעי נטה להעדיף שותפות עם אלקטרה צריכה, משום שהיא פעילה כבר היום בשוק הקמעונאות באמצעות מחסני חשמל, ולאור זאת שהיא נמצאת במגעים להבאה לישראל של מותג רשת חנויות הנוחות סבן אילבן.

גם עדי צים, בעל השליטה בחברת אס.אר אקורד, ביחד עם קרן אייפקס, בחנו אפשרות לרכוש את מניות השליטה ברשת. ואולם, גם המגעים בכיוון הזה לא הבשילו. ההערכות הן כי הדיווחים על מתעניינים חדשים שניהלו מגעים עם ביתן למעשה מבטאים ניסיון לדחוף את הבנקים לטעון שמדובר בהפרה של הסכם המימון, כדי לטרפד את העסקה עם הפניקס. מנגד, יש מי שטוענים כי הפניקס פעלה לטרפד את העסקה עם אלקטרה צריכה, כשאחרים גורסים כי הנתונים בחדר המידע מדברים בעד עצמם.

המתיחות בתוך החברה מחריפה

כך או כך, תג המחיר הנמוך שהפניקס הצמידה לרשת שנחשף כעת יקשה על נחום ביתן להביא רוכש אחר בסכומים עליהם דובר בעבר, והוא בעיקר מהווה אמירה חריפה מאוד על מה שמצאה הפניקס בבדיקה שלה. זו אינה הפעם הראשונה שהפניקס בוחנת השקעה ברשת מזון, כשלפני כשנתיים חתמה על עסקה עם רשת קינג סטור.

המציאות הזו הובילה למתיחות חריפה בין ביתן עצמו לבין הבנקים והיו"ר של החברה שלמה רודב. ביתן ביצע השבוע ניסיון שני להדיח אותו מהחברה ושלח לו מכתב פיטורים. ואולם, בדומה שניסיון הראשון שהתרחש בחודש דצמבר ושנבלם, גם הפעם צפוי תרחיש דומה.

הנוכחות של רודב בחברה מהווה חלק מהסכם המימון עליו חתום ביתן מול הבנקים - פועלים ומזרחי - באוגוסט האחרון, לקו אשראי נוסף בסכום כולל של 150 מיליון שקל. בהסכם שני הבנקים גם קיבלו אופציה למניות בחברת קמעונאות המזון בהיקף של 8% כל אחד.

הפניקס היא קבוצת הביטוח והפיננסים הגדולה ביותר בשוק המקומי במונחי שווי שוק, עם שווי חברה של יותר מ-6.5 מיליארד שקל. בקבוצה יש שורה של גופים מוסדיים, ובכללם בית ההשקעות אקסלנס. את ההשקעות של הקבוצה מנהל חגי שרייבר, ואת הקבוצה מנהל אייל בן סימון.

קבוצת יינות ביתן-מגה מונה 148 סניפים, ולה מחזור מכירות של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל.