לאחר הפסד של כ-900 מיליון שקל ב-2020, מנכ"ל בזן רואה "ניצנים של יציאה מהמשבר"

משה קפלינסקי: "מתחילת 2021 חלה עלייה ניכרת במרווחי הזיקוק, כאשר היקף ההזמנות הוא בסימן חזרה לשגרה בצריכת הדלקים"

בתי הזיקוק של בזן במפרץ חיפה / צילום: בר - אל
בתי הזיקוק של בזן במפרץ חיפה / צילום: בר - אל

שנת הקורונה נתנה את אותותיה בתוצאות הכספיות של חברת בתי הזיקוק לנפט בחיפה (בזן). החברה דיווחה ביום ב' כי סיימה את שנת 2020 בהפסד עתק של 274 מיליון דולר (כ-900 מיליון שקל), שמחק מחצית מהרווחים הנאים שרשמה בשלוש השנים שקדמו לה. ברבעון הרביעי לבדו הפסידה בזן 68 מיליון דולר, וזאת לאחר שהציגה איזון בשורה התחתונה ברבעון המקביל ב-2019.

בזן מייצרת תזקיקים (דלקים) מנפט גולמי וכן חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה, באמצעות החברות הבנות גדיב (חומרים ארומטים) וכרמל אולפינים (פולימרים מסוג פוליאתילן ופוליפרופילן). משבר הקורונה העולמי שפרץ במרץ אשתקד הביא עמו ירידה במחירי הנפט הגולמי, ובהתאם ירידה במרווח הזיקוק וכן לירידה בצריכה של דלקים בישראל.

כל אלו הובילו לירידה בהכנסות בזן ושחקו את רווחיותה. ב-2020 הציגה החברה ירידה של 37% בהכנסות ל-4.06 מיליארד דולר והפסד גולמי של 13 מיליון דולר, בהשוואה לרווח גולמי של 392 מיליון דולר שנרשם ב-2019. ברבעון הרביעי לבדו ירדו ההכנסות ב-39%, אולם למרות זאת נרשם בו גם רווח גולמי של 44 מיליון דולר.

ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מס, פחת והפחתות) המנוטרל הסתכם ב-121 מיליון דולר, לעומת 416 מיליון דולר ב-2019. ברבעון הרביעי לבדו ירד ה-EBITDA המנוטרל ב-43% ל-39 מיליון דולר, בהשוואה לרבעון המקביל. מניית בזן, שבשליטת עידן עופר, איבדה כמעט 40% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של 2.3 מיליארד שקל.

הירידה בצריכת התזקיקים נרשמה בכל ארבעת הרבעונים של השנה, כולל ברבעון השלישי שתקופת הסגר השני התחילה רק לקראת סיומו. לדברי מנכ"ל בזן, משה קפלינסקי, משבר הקורונה הגלובלי השפיע באופן מהותי לרעה על פעילות הקבוצה, ובעיקר על תוצאות מגזר הזיקוק.

"למרות סביבת השוק המאתגרת, מגזר הפולימרים המשיך להפגין יציבות בביקושים ורמת רווחיות גבוהה, שהושגה בזכות הסינרגיה עם מגזר הזיקוק" אמר קפלינסקי. "מתחילת שנת 2021 חלה עלייה ניכרת במרווחי ה זיקוק והפולימרים, כשהיקף ההזמנות בחודש מרץ הוא בסימן חזרה לשגרה בצריכת הסולר והבנזין בישראל".

עוד לדבריו, "בזן המשיכה להבטיח בתקופת הקורונה את צרכי השוק המקומי, ולהניע את גלגלי התעשייה והמשק כולו. הבטחנו המשכיות ותעסוקה לכלל העובדים שלנו, ובזן תמשיך להיות עוגן מרכזי חיוני לישראל ועוגן תעסוקה בצפון".

"נסיים את השנה הזו ברווח" 

קפלינסקי החל את תפקידו כמנכ"ל בזן ב-1 ביוני 2020, לאחר שש שנים בהן כיהן כמנכ"ל יצרנית המלט נשר. בשיחה עם גלובס הוא הוסיף כי השנה האחרונה הראתה את העוצמה של הקבוצה, גם ביכולת להוריד את החוב הפיננסי נטו בכ-200 מיליון דולר (לסכום של 653 מיליון דולר), גם ביכולת לשמור על הנזילות בהשתוללות של מרווחי הזיקוק ומחירי הנפט, ובעיקר ביכולת לעשות התאמות בייצור לטובת מוצרים אחרים כמו הפולימרים, שהביקושים עבורם נפגעו פחות במשבר.

"אם אני מסתכל קדימה, אני מתחיל לראות ניצנים של התאוששות ושל יציאה מהמשבר. הברנט (נפט גולמי המופק מצפון לאירופה, ע' כ') החלים מהקורונה, או לפחות ניצח אותה. המחיר שלו מתחיל לנוע סביב ה-70 דולר לחבית (לעומת מחיר ממוצע של כ-40 דולר ב-2020), ואנחנו מאמינים שהוא גם יישאר שם. וגם המרווחים מתחילים להתאושש - ראינו עלייה ל-5 דולר לחבית, לעומת 2 דולר לחבית הרמה בה דשדש המרווח בשנה שעברה. אנחנו מצפים לעלייה במרווחים במהלך 2021, גם בזיקוק ובפולימרים, כך שנסיים את השנה הזאת ברווח", העריך קפלינסקי.

השיפוץ במתקני החברה נדחה בשנה

לדברי הנהלת בזן, "עם פרוץ משבר הקורונה נקטה החברה מספר צעדים על מנת להקטין סיכונים ולתת מענה להשפעות השליליות בטווח הקצר, ולחזק במקביל את חוסנה הפיננסי בראייה ארוכת טווח. בין היתר מהלך להפחתת עלויות, שהוביל לירידה של כ-21 מיליון דולר בהיקף ההוצאות הקבועות בשנת 2020, לעומת השנה הקודמת. כמו כן, בזן החלה ביישום תוכנית הפרישה המוקדמת, אשר צפויה להפחית את עלויות השכר של הקבוצה בשנים הבאות".

עוד ציינה ההנהלה כי הגדלת תזרים המזומנים של הקבוצה הוא אחד היעדים המרכזיים שלה בתקופת משבר הקורונה. במסגרת זו, הפחיתה החברה את היקף ההשקעות ההוניות (CAPEX) בשנת 2020 ל-88 מיליון דולר, עם צפי השקעות הוניות לשנת 2021 של כ-120 מיליון דולר. זאת, בשל דחיית השיפוץ שתוכנן בחלק ממתקני החברה ונדחה לביצוע לשנת 2022, לאחר תכנון ובחינה של מכלול השיקולים ההנדסיים בהיבטי בטיחות, סביבה ותפעול.

על פי תחזיות חברת הייעוץ הבינלאומית IHS Markit, שהיוו בסיס להערכת שווי פעילות מגזר הזיקוק של הקבוצה, שבוצעה בידי חבר ת EY, הביקוש לדלקי תחבורה בעולם צפוי לחזור לרמתו טרום משבר הקורונה במהלך שנת 2021, למעט הביקוש לדס"ל (דלק סילוני) שצפוי להתאושש בקצב איטי יותר. כמו כן הצפי הוא שמרווחי הזיקוק שהחלו להתאושש ברבעון הרביעי של 2020 וממשיכים בהתאוששות ביתר שאת מתחילת שנת 2021, צפויים להמשיך במגמת השיפור גם בטווח הבינוני והארוך.