מנדלבליט: העברת החיסונים למדינות זרות נעשתה ללא האישורים הנדרשים

היועמ"ש הגיש חוות-דעת על העברת חיסונים לשורת מדינות זרות בעקבות דרישתו של גנץ לעצור את ההליך לאחר שלא התקיים דיון מסודר בנושא • מנדלבליט קבע כי "ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה, בקבינט או בכל פורום אחר הכולל את השרים הרלוונטיים"

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע כי העברת החיסונים לקורונה של חברת מודרנה למדינות זרות נעשתה ללא בדיקת החוזים מול חברות החיסונים כנדרש, ללא אישור חשב משרד הבריאות לפי חוק נכס המדינה וללא הבאת הנושא לפורום הכולל את השרים הרלוונטיים כנדרש לאור חשיבות ההחלטה.

מנדלבליט העביר את חוות-דעתו לראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לאחר שהופסקה העברת החיסונים למדינות זרות לשם קבלת חוות-הדעת, זאת בעקבות דרישתו של שר הביטחון בני גנץ, שזעם על כך שלא התקיים דיון מוסדר בעניין.

בחוות-הדעת מדגיש מנדלבליט כי אין בידו מידע מלא על התוכנית להעברת החיסונים, על התמורות שניתנו או הובטחו ועל הגורם שביצע את השיח מול המדינות הזרות.

"תנאי מקדמי להמשך העברת החיסונים למדינות הזרות הוא בדיקה מתאימה כי ההתקשרות עמדה בהוראות הדין ובתנאי החוזים עם חברות החיסונים לעניין העברת חיסונים למדינות זרות", קובע מנדלבליט.

עוד קובע מנדלבליט כי "לאור אופי וחשיבות ההחלטה להעברת מנות החיסונים למדינות זרות, לרבות ההשלכות המדיניות ונגיעתה למספר שרים, ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה, בקבינט או בכל פורום אחר הכולל את השרים הרלוונטיים לנושא".

"לפני המשך העברת החיסונים ועל-מנת להבטיח הליך ממשלתי תקין ושלם, סבורני כי נדרשת התייעצות עם שר החוץ בפרט לעניין רשימת המדינות אליהן יישלחו החיסונים, ועם שר האוצר לעניין ההיבטים התקציביים", מציין מנדלבליט.

עוד מציין מנדלבליט כי הטיפול בנושא נדרש להתבצע בליווי משפטי מלא מתחילתו ועד סופו, הן בהיבט של המשפט הפנימי והן בכל הקשור להתקשרות עם מדינות זרות.

באשר לעיתוי המאוחר שבו כבר הועברו חלק מהחיסונים, מציין היועמ"ש כי עדיף לקיים את ההתייעצות בשלב זה, מתוך הבנה שבכל העברה עתידית ההתייעצות והדיון יתקיימו בשלב מוקדם בעת גיבוש התוכנית.

העברת החיסונים החלה אך כאמור הוקפאה נוכח הליך קבלת ההחלטה. 18 מדינות היו אמורות לקבל חיסונים מהמלאי הישראלי שהוגדר על-ידי ראש הממשלה "חיסונים עודפי". הרשימה גובשה על-ידי המטה לביטחון לאומי, ובמקצת המקרים הייתה התייעצות עם דיפלומטים ישראלים ובכירים במשרד החוץ, מבלי לקיים דיון מסודר.

המדינות שהיו אמורות לקבל את החיסונים הן: הונדורס, גואטמלה, איטליה, סן מרינו, קפריסין, הונגריה, האיים המלדיביים, צ׳כיה, סודאן, צ׳אד, מרוקו, מאוריטניה, ניז׳ר, קונגו, גינאה המשוונית, אוגנדה, קניה ואתיופיה.