התחדשות עירונית ביפו: "עבדנו קשה כדי שכולם יבינו שזה שווה להם"

פרויקט איה ברחוב יפת ביפו התחיל מבניין אחד והתרחב לארבעה, אבל התמורות לדיירים קטנו עם הזמן

סיפור הפרויקט:

לפני חמש שנים התפרסם כאן מדור שהוקדש לפרויקט ברחוב יפת 171 ביפו. בינתיים התרחב הפרויקט לעוד שלושה בניינים שכנים.

יעקב לוי, חבר ועד הבניינים: "היה לנו יזם אחר אבל הוא לא קיבל ליווי בנקאי. ואז מצאנו את צ.פ והוא לקח את הפרויקט על עצמו. הוא עושה גם את הביצוע, אז לו זה היה כלכלי. בהסכם שלנו היתה ליזם אופציה להוציא את הדיירים לשנה. זה אמנם יקר לו אבל ככה הוא יכול פחות להתחשב בדיירים, המים, החשמל, הגז. ברגע שהוא מפנה הוא יכול לחתוך ולרוץ. אני עזבתי את יפו ועברתי לחולון לשנה ואני מתגעגע לחזור.

"לפני הפרויקט היו לנו הרבה בעיות תשתית כמו ביוב שמתפוצץ. אז הצלחנו לפנות להיגיון של האנשים. יש לנו כמה משפחות ממוצא אתיופי אז נעזרנו במרכז קליטה בשכונה כדי לפוגג את החששות. ולדוברי הרוסית הבאנו מי שידבר איתם ברוסית. עשינו עבודה קשה כדי שכולם יבינו שזה יהיה להם שווה".

עו"ד איתמר פנץ, שותף במשרד סלומון ליפשיץ שמייצג את בעלי הדירות, אומר ש"אפקט הזמן על פרויקטי התחדשות עירונית ניכר בפרויקט זה כאשר קיים שוני בתמורות בין בניין לבניין רק בשל קצב ההתאגדות שלו אל מול המדיניות התכנונית המשתנה. דיירי הבניין שהתאגד ראשון (יפת 171) קיבלו יותר תמורות מדיירי הבניינים האחרים, מאחר שהבניין עבר ועדה לפני שיצא מסמך מדיניות 'שיכוני דרום יפו' (מסמך המדיניות קבע שקווי הבניין יוגבלו לתכנית ההרחבות)".

התמורה ליזם:

היזם מקבל 134 דירות חדשות. אין חניות לא ליזם ולא לדיירים.

התמורה לדיירים:

בסך הכול יש 232 דירות קיימות. כל כניסה מקבלת מעלית, החלפת תשתיות, שיפוץ חזית, חיזוק הבניין, חדר עגלות, חדר אשפה. הדירות קיבלו 25 מ"ר תוספת (כולל ממ"ד), 12 מ"ר מרפסת. 16 דירות קרקע לא קיבלו מרפסת ולכן פוצו במפרט טכני משודרג והצמדה של מחסן.

לו"ז:

יפת 171 - הבניין בשלבי סיום. עירית 18 - התקבל היתר בנייה. בעלי הדירות קיבלו הודעות פינוי. תחילת עבודה במאי. פיקוס 17 ופיקוס 33-43 - בהליכי רישוי.

היזם: צ.פ. חברה לבניין 

עורך הדין של הדיירים: עו"ד איתמר פנץ משרד עו"ד סלומון ליפשיץ