לאומי סוגר את 2020: 1 מכל 11 משכנתאות הייתה בהקפאה בסוף השנה

בנק לאומי אמנם הציג קיטון של 40% ברווח הנקי ב-2020, אבל זה מייצג את תחילת השנה, ובהמשכה הציג תוצאות חזקות • ברבעון הרביעי הבנק הציג ירידה בקצב ההוצאות בגין הפסדי אשראי ביחס לרבעונים שקדמו ובשורה התחתונה הרוויח 890 מיליון שקל. כ-20% יותר מברבעון המקביל ב-2019

מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי
מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

2020 הייתה שנה מורכבת עבור הבנקים, ובכללם בנק לאומי שהציג בסיומה קיטון של כ-40% ברווח הנקי השנתי שלו, שהסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל. הפגיעה ברווחי הבנק קרתה בעיקר כתוצאה מהשלכות משבר הקורונה והשפעתו על המשק, העולמי בכלל והישראלי בפרט, כשהיא באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בגידול אדיר של ההוצאות בגין הפסדי אשראי, ששיעורן ביחס ליתרת תיק האשראי של הבנק הוכפלה פי 4 לשיעור של 0.88%.

ואולם, בסיכומה של השנה נראה כי המכה של הקורונה על לאומי הייתה פחותה ממה שנראה היה שעלול לקרות בסוף הרבעון הראשון ובסוף הרבעון השני אשתקד. למעשה, המחצית השנייה של 2020 הייתה כזו שמורגשת בה מגמה של חזרה לכיוון הנורמה הרב שנתית ביחס להוצאות בגין הפסדי אשראי (כשברבעון הרביעי דובר על שיעור הוצאות בגין הפסדי אשראי מיתרת האשראי של 0.37% - עדיין גבוה מימי שיגרה, אך כבר קרוב אליהם). עיקר הגידול הינו בהפרשה הקבוצתית שבתורה הושפעה גם מעלייה בחובות הבעייתיים בבנק.

השינוי במגמה ברבעון הרביעי בא לידי ביטוי גם בשורה התחתונה, שבה מציג הבנק שיפור ברווח הרבעוני. במה מדובר? ברבעון הרביעי ב-2020 רשם לאומי רווח נקי רבעוני של 890 מיליון שקל, לעומת 742 מיליון שקל ברבעון הרביעי ב-2019.

בד בבד הבנק מציג בסיכומה של 2020 צמיחה של 4.6% בתיק האשראי שהוא מעמיד לציבור, ושמהווה את המנוע העיקרי להכנסותיו. כך, נכון לסוף 2020 עמד היקף תיק האשראי לציבור של לאומי על 295.3 מיליארד שקל, גידול של כ-4.6% ביחס לסוף 2019. מנגד, הפקודות של הציבור בבנק נסקו ב-2020 ב-19.6% לכ-447 מיליארד שקל. לכן, שיעור האשראי לציבור לפקדונות הציבור עומד על רמה נמוכה למדי של 0.66, דבר שממחיש את השמרנות של הבנק בהעמדת אשראי כמו גם את השמרנות של הציבור, שחלק ניכר ממנו לא צורך יותר הלוואות ומחכה לימים אחרים.

עוד נציין בהקשר זה כי תיק המשכנתאות של לאומי עמד בסוף 2020 על 89.8 מיליארד שקל, גידול של 6.9% ביחס ל-2019, כאשר האשראי הקמעונאי "הרגיל" שהעמיד הבנק לאנשים פרטיים קטן בשנה שעברה בכ-7.2% לכ-25.4 מיליארד שקל. גם בתיק האשראי המסחרי של הבנק חלה ירידה ב-2020, בשיעור של 4.1%, כשתיק האשראי לתעשייה הצטמק בכ-0.7%.

בשורת ההכנסות הבנק רשם קיטון של 1.3% בהכנסות הריבית נטו, בעיקר בשל המדד השלישי ב-2020 שבא לאחר מדד חיובי ב-2019, לצד ירידה בריביות. עם זאת, הגידול בסך תיק האשראי פיצה במידת מה בהיבט זה. לצד זאת קטנו הכנסות הבנק שאינן מריבית, גם כאשר מנטרלים את הרווח של הבנק ב-2019 ממכירת לאומי קארד (שהפכה למקס), וזאת בעיקר בשל הירידות בשוקי ההון והשפעת נגזרים והפרשי שער ברבעון הראשון של השנה החולפת. מנגד, לאומי נהנה בשנה החולפת מרווח ממכירה של מניות ויזה ארה"ב, בהיקף של 86 מיליון שקל לפני מס. רווח זה מקזז חלק ניכר מרווח של 123 מיליון שקל לפני מס שמכר הבנק ב-2019 בעקבות מכירת החזקותיו בסופר פארם ובשב"א. לצד זאת הבנק מדווח על גידול של 1.7% בהכנסות מעמלות, בעיקר בגלל עלייה בעמלות מניירות ערך והמרה.

למול זאת הבנק הציג בשנה שעברה ירידה בהוצאות התפעוליות, דבר שסייע לו להמשיך ולהציג שיפור ביחס הפעילות, שמודד את ההוצאות התפעוליות ביחס להכנסות (ושמציג תמונה טובה יותר ככל שהמספר קטן). ב-2020 עמד יחס היעילות של הבנק על 53.8% לעומת 56.8% ב-2019, ו-58.1% ב-2019 בנטרול השפעת ההכנסה ממכירת לאומי קארד.

בנק לאומי שם דגש על בנקאות דיגיטלית כבר לפני שנים, כשלצד האפליקציה הדיגיטלית של הבנק עצמו הוא הקים פלטפורמת בנקאות דיגיטלית, פפר, כשהוא מחזיק באפליקציית תשלומים, הפיי, כשברקע שוק הבנקאות מצחצח חרבות לקראת התחרות על הארנקים הדיגיטליים, עם כניסתה הצפויה של אפל לישראל עם שירותי הפיי שלה, ואחריה גם גוגל.

עתה, בלאומי מציינים שבשנה החולפת, בזכות הקורונה, הייתה קפיצה בלקוחות בבנקאות הדיגיטלית של הבנק. "אם היה ספק שהבנקים הופכים לחברה טכנולוגית וחברת AI אז הוא נעלם השנה. לשמחתי, אנו באסטרטגיה הזו כבר כמה שנים והעצמנו אותה מאוד השנה", אומר המנכ"ל פרידמן בהקשר זה.

הקורונה ולאומי: ההקפאה קטנה בחדות

בנק לאומי מציין כי ב-2020 העמיד אשראי בהיקף של 6.4 מיליארד שקל במסגרת קרן הלוואות בערבות המדינה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, "ומתוך סכום זה 3.8 מיליארד שקל הועמדו לטובת עסקים קטנים". כלומר, בניכוי האשראי שניתן במסגרת הקרנות בערבות המדינה הרי שתיק האשראי של הבנק צמח בפחות מ-3% בשנה שעברה.

בחינת הדוחות מלמדת כי ישנו קיטון בהיקף תיק האשראי שההחזרים בגינו הוקפאו על ידי הציבור. כך, בסוף הרבעון השלישי ב-2020 עמד היקף התיק שההחזרים בגינו הוקפאו על 17.7 מיליארד שקל, כשברבעון הרביעי ב-2020 הוא הצטמק ל-13.2 מיליארד שקל (62% ממנו בגין משכנתאות). המגמה האמורה המשיכה גם בתחילת 2021. כך, נכון לסוף ינואר 2021 יתרת האשראי של הבנק שבגינו נדחו תשלומי החזר עמד על 7.58 מיליארד שקל, כאשר יתרת התשלומים שנדחו בפועל עומדת על 682 מיליון שקל.

עוד נציין כי נכון לסוף 2020 היקף המשכנתא הממוצעת שבגינה היו דחיות החזרים, עמד על 458.4 אלף שקל, כשסך התשלומים שנדחו עמד על 505 מיליון שקל. בסך הכל, נכון לסוף 2020 כ-9.2% מתיק המשכנתאות של לאומי היה בדחייה של החזרים.

כך או כך, בבנק מציינים כי הרוב המוחלט של לוקחי המשכנתאות חזרו לשלם כשסטטוס ההקפאה נמוך. עוד מפרטים בלאומי ביחס ל"הקפאת הלוואות לעסקים קטנים וזעירים", כי עד לסוף ינואר 2021, הבנק הקפיא תשלומים שוטפים של הלוואות לעסקים קטנים וזעירים בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, ש"מתוכם כ-170 מיליון שקל בלבד עדיין נמצאים בסטטוס הקפאת תשלומים".

גם בתיק המשכנתאות מורגשת מגמה של ירידה בהיקף התיק שההחזרים בגינו הוקפאו במהלך 2020. בהקשר זה מציין הבנק כי נכון לסוף ינואר 2021, "לאומי הקפיא תשלומים שוטפים של החזרי משכנתאות בהיקף של כ-0.9 מיליארד שקל. מתוכם, כ-360 מיליון שקל בלבד עדיין נמצאים בסטטוס הקפאת תשלומים".

כך, יו"ר הבנק סאמר חאג' יחיא מסר היום כי המצב הקיים כיום בישראל "נותן לנו קצה אור של אופטימיות לפוטנציאל היציאה ממשבר הקורונה, שפקד את השנה החולפת". הוא גם ציין לחיוב את הסכמי השלום עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מרוקו וסודאן, ואת כך שלאומי פעל "למימוש היחסים העסקיים בין המדינות". המנכ"ל פרידמן מסר מצדו כי "אנו צופים שמבצע החיסונים יוביל אותנו במהלך 2021 ליציאה הדרגתית מהמשבר הבריאותי, ובעקבות זאת גם ליציאה מהמשבר הכלכלי. האתגרים הרבים עדיין כאן וילוו אותנו עוד תקופה ממושכת, אולם התובנות מהמשבר מאוד חזקות וברורות. האסטרטגיה הדיגיטלית שלנו, שהוכיחה את עצמה במשבר, תימשך ואף תתרחב. ניקח אותה, את יכולות הבינה המלאכותית ואת המודלים החכמים שלנו צעדים רבים קדימה, על מנת להבטיח את המובילות הטכנולוגית של לאומי, גם בעידן של בנקאות המחר".