ג'קי בן זקן חזר לזירה: רכש 21.5% ממניות חברת הנדל"ן ארנה

הרכישות - במחיר הנמוך בכמחצית ממחיר השוק • לאחרונה עברה השליטה בארנה לידי צחי אבו

ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף

אחרי היעדרות של כמה שנים, איש העסקים ג'קי בן זקן חוזר לבורסה ולחברת הנדל"ן המניב ארנה גרופ, שבשליטה בה החזיק בעבר, ועושה זאת בהנחה משמעותית על מחיר השוק. לצד העסקה להעברת השליטה בארנה גרופ מידיו של מרכוס וובר לידי צחי אבו ולאביו יחיאל, שהושלמה לקראת סוף חודש פברואר, הפך גם בן זקן לבעל עניין בחברה, עם רכישת חלקו של אברהם נניקשוילי (כ-17%), שהיה בעבר שותפו של בן זקן בשליטה בחברה.

כעת הגדיל בן זקן את חלקו בארנה, עם רכישת כ-5% נוספים מהמניות, כך שהחזקותיו הגיעו ל-21.5% מהון החברה. שתי הרכישות שביצע בן זקן נעשו לפי מחירי מניה שנעו סביב כ-5.5 אגורות - הנחה של כ-50% על שווי השוק של מניית ארנה גרופ , הנע סביב כ-11 אגורות, ובהשקעה כוללת של כ-16 מיליון שקל.

שני נכסיה המרכזיים של ארנה כיום הם קניון ארנה בנהריה ו-75% ממתחם הסטאר סנטר באשדוד. בעסקה להעברת השליטה בחברה בחודש שעבר, שילמה משפחת אבו לוובר סכום של כ-430 מיליון שקל (כ-130 מיליון דולר) עבור 62% ממניות החברה, כאשר עיקר התמורה (כ-115 מיליון דולר) שולמה בגין הלוואות בעלים שהעניק וובר לארנה במהלך שנותיו כמשקיע בחברה.

לפי דיווחיה של ארנה, ברכישת מניותיו של וובר בארנה, אשר בוצעה על-ידי צחי אבו, שולמו כ-17 מיליון דולר (קרוב ל-60 מיליון שקל) עבור המניות עצמן, במחיר דומה לזה ששילם בן זקן.

צחי ויחיאל אבו, אנשי נדל"ן מאשדוד, עלו לכותרות בשנה שעברה, עם רכישת קרקעות פי גלילות, הכוללים בסך-הכול כמה מאות דונמים ברחבי הארץ, מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, תמורת כ-720 מיליון שקל.

תשואה של כ-230% מתחילת 2021 

על רקע העסקה שנרקמה למכירת השליטה בארנה לידי משפחת אבו, מנייתה זינקה מוקדם יותר השנה, כך שמתחילת שנת 2021 היא מציגה תשואה של כ-230% ומשקפת לחברה כיום שווי שוק של כ-150 מיליון שקל. שווי זה משקף להחזקותיו של בן זקן (21.5%) שווי של קצת יותר מ-30 מיליון שקל.

פעילותה של ארנה נולדה משלד בורסאי שרכשו בשנת 2005 בן זקן ונניקשוילי, אשר ובהמשך ביצעו באמצעותו שורת עסקאות נדל"ן גדולות בישראל ובחו"ל תחת השם "מנופים פיננסים". בעבר נסחרה מהחברה בשווי של יותר ממיליארד שקל, אלא ששורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל וחיפושי הנפט בישראל (קידוח הנפט של חברת שמן מול חופי אשדוד) גרמו לה להפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים.

וובר, שנכנס להשקעה בארנה טרם קריסת מניית החברה, בשנת 2008, המשיך להזרים הון לחברה גם בשנים הבאות, ובסך-הכול עמדה השקעתו בחברה על קרוב למיליארד שקל. בשנת 2011 רכשו וובר ונניקשוילי את יתרת החזקותיו של בן זקן בחברה (11.5%) תמורת כ-100 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לארנה שווי של כ-850 מיליון שקל - שהיה גבוה בכ-20% ממחיר השוק שלה באותה עת.

בשנת 2011 נפתחה נגד בן זקן ונגד איש שוק ההון איתן אלדר חקירה בחשד להרצת מניית מנופים פיננסיים כדי להכניסה למדד תל אביב 100, וב-2015 הורשע בן זקן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשמונה עבירות של השפעה בתרמית על ניירות ערך, בקשירת קשר לביצוע פשע ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בהמשך הוא ריצה עונש מאסר.