רשות התחרות ממליצה לבחון מחדש את מחירי הלחם המפוקח

מבדיקה שביצעה רשות התחרות עולה כי עלות הייצור של הלחם המפוקח נמוכה משמעותית מהמחיר לצרכן שקבעה ועדת המחירים

לחם / צילום: תמר מצפי
לחם / צילום: תמר מצפי

עלות הייצור של הלחם המפוקח נמוכה משמעותית מהמחיר לצרכן שקבעה ועדת המחירים - כך עולה מבדיקה שביצעה רשות התחרות על מחירי הלחם המפוקח. על כן, רשות התחרות ממליצה לבחון מחדש את מחירי הלחם המפוקח בישראל.

הרשות החלה לבדוק את מחירי הלחם בעקבות הערר שהגישה "מאפיית מרחבית קריית שמונה" על מכרז אספקת לחם למערכת הביטחון, בטענה כי מאפיית ברמן הגישה הצעה למכרז במחירי הפסד, במטרה לדחוק את המאפיות הקטנות מהתחרות בתחום. בעקבות זאת נידונה האפשרות לקבוע מחיר מינימום ללחם המפוקח.

ואולם מהבדיקה של הרשות את הדברים "עולה כי אין יסוד לטענה שמדובר במחיר הפסד", וכי ניתוח שערכה מאפיית ברמן לצורך המכרז מראה כי המחירים שהוצעו על-ידה "משקפים רווח משמעותי ביחס לעלות הייצור".

הרשות גורסת כי הלחם המפוקח מוצע למכירה במחיר נמוך בעשרות אחוזים ממחיר הפיקוח היום, כשלשיטתה, "הצרכן הסופי נהנה מהתחרות בענף הלחם". על כן ממליצה הרשות שלא לקבוע מחיר מינימום סיטונאי, שכן לטענתה הלקוחות שרוכשים את הלחם המפוקח ייפגעו מצעד שכזה, והיא טוענת כי קביעת מחיר מינימום על הלחם המפוקח היא נטולת כל הצדקה.

בדוח שהגישה רשות התחרות בעקבות הבדיקה נכתב: "הממצאים העולים מבדיקת הרשות מלמדים על פער משמעותי בין העלות בפועל של ייצור לחם על-ידי מאפיות לבין המחיר ללחם בפיקוח שנקבע על-ידי ועדת הפיקוח. הפער הוא כה משמעותי, עד כי הוא מחייב בחינה של הסוגיה, על-מנת לרדת לעומק האמת ולהבין את העלויות האמיתיות של המאפיות. אנו ממליצים שוועדת הפיקוח תשקול בחינה מחודשת של הלחם בפיקוח".

עוד לפי רשות התחרות, "אין כל יסוד לטענה שמדובר במחירי הפסד. נהפוך הוא: על בסיס ניתוח שעשתה מאפיית ברמן לצורך המכרז, המחירים שהוצעו על-ידה משקפים רווח משמעותי ביחס לעלות הייצור".

עוד כותבת הרשות כי "קיומו של פער משמעותי בין האינדיקציה שיש בידינו ביחס לעלות יצור הלחם המפוקח, לבין המידע שיש בידי ועדת הפיקוח, דורש בחינה מעמיקה ויסודית של המסד העובדתי הנמצא בידי ועדת הפיקוח".

מדובר בבדיקה שנערכה לבקשת שר הכלכלה עמיר פרץ, אשר בעקבותיה שלח השר פרץ מכתב ליו"ר וועדת המחירים, בדרישה לקיים בדיקה מעמיקה יחד עם נציגי רשות התחרות ומשרד הכלכלה והתעשייה, וזאת על-מנת לבחון מחדש את מחיר הלחם המפוקח. השר פרץ מסר: " אני דורש לקיים באופן מיידי דיון של וועדת המחירים, יחד עם צוות רשות התחרות ולבחון את הסוגיה כולה. לאור ממצאי רשות התחרות העולים מן הדו"ח, נראה כי לוועדת המחירים לא יהיה מנוס מהורדת מחירי הלחם המפוקח בישראל".