המומחים מנתחים את תעמולת הבחירות: ש"ס עושה עבודה טובה, ואיזה ציון מקבל הליכוד?

לקראת הבחירות, גלובס כינס פאנל של יועצות ויועצים אסטרטגיים שינתחו את התנהלות המועמדים בתקשורת • והפעם: איך היו שידורי התעמולה של המפלגות? • המומחים מנתחים, מדור חדש

מתשדירי הבחירות אמש. היה מלא נגטיב
מתשדירי הבחירות אמש. היה מלא נגטיב

לקראת בחירות 2021, כינסנו פאנל של יועצות ויועצים אסטרטגיים שינתחו את הקמפיינים השונים בשיחת וואטסאפ ידידותית. למען ההוגנות, דאגנו שיהיה איזון פוליטי בין חברות וחברי הפאנל, ווידאנו שאף אחד מהם לא מייעץ היום לאף מועמד. המדור יעלה מדי שבוע עד יום הבחירות, ומתי שיהיה עניין וצורך. מוזמנים להצטרף.

צילומים: חגי שכטר, מושיק שמע, אוהד רומנו, ענבל מרמרי
 צילומים: חגי שכטר, מושיק שמע, אוהד רומנו, ענבל מרמרי

8:47 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: שאני אגיד את מה שכולם מבינים? שהתעמולה לא באמת חשובה, ולא באמת מייצרת סדר יום? אז ראינו את המסרים שאנחנו מכירים. המפלגות מהדהדות אותם וזה בסדר, אבל סדר היום מזמן נקבע באולפנים. המפלגות עשו את מה שציפינו מהן: לא הייתה יצירתיות עצומה, אבל כן מנסים להשתמש בפלטפורמה הזו ובחזרתיות שלה כדי להגיע לעוד אנשים. ביבי, יחסית לעצמו, ממלכתי. לפיד חיובי, השמש זורחת. שניהם זה מול זה, כי זה משרת את שניהם.

8:49 מורן עג'מי: אחדד את זה. מאז שיש רשתות חברתיות, תעמולת הבחירות כמעט חסרת משמעות, ולראייה, חלק מהסרטונים בתעמולה אמש הגיעו מסרטוני דיגיטל שהופיעו בחודש האחרון. ברגע שיש את הרשתות ויש טרגוט ישיר, מדויק וזול יחסית, אין שום סיבה לתעמולה. היא נשארת רק עבור מפלגות קטנות וחדשות שאין להן חשיפה עדיין.

8:49 נסים דואק: על משקל המדיום הוא המסר, האין מדיום הוא המסר. הטלוויזיה היא כבר לא מדורת השבט, ושעת השידור משקפת את המשקל שכל הצדדים משווים לתעמולה הזאת. הגיע הזמן לחסל אותה.

8:50 איתן זליגר: אני מסכים עם טל ומורן, ובכל זאת היו כמה דברים מעניינים, וצריך לזכור שלא כל הציבור נמצא בטוויטר. ש"ס מבריקים עם אלוהים הוא המלך, הליכוד חזק מאוד על המשולש לפיד בנט וסער, בעיקר כדי להפחיד מצביעי ימין, והשאר היו חלשים מאוד. לפיד לא עבר טוב בפרונט למצלמה, ליברמן עם השטיק נגד החרדים משעמם, ומרצ והעבודה - שהיו צריכות לתת פייט צעיר - לא היו קיימות.

8:50 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: בואו נעשה מבחן: כמה סרטונים מהתעמולה יעשו סדר יום? מניחה שלא יהיו כאלה. הסרטונים שמופצים דקה לפני המהדורות או בתגובה ויוצרים עימות, כן מהודהדים. החרדים עושים את העבודה הכי טובה בלייצר רגש - יהדות התורה דוך על המילה חרדים וש"ס עם דור המייסדים הבודד, לוחמי הקורונה. ליברמן ממול על הראש שלהם, וזה משרת את שני הצדדים. מרצ בקמפיין שאנחנו מכירים, וכבר ראינו. ככל שיצליחו לעורר רגש בהמשך, כך יסייעו לשרידות המפלגה.

8:51 נסים דואק: ליברמן - נראה סרטון מהניינטיז. ש"ס - סרטון אפקטיבי ומצוין.

8:51 איתן זליגר: שמתם לב שאריה דרעי נעלם? גם מהמרקע בראיונות, וגם מהתשדירים.

8:51 מורן עג'מי: טל, הם מייצרים סדר יום רק לא בדיוק בשעת השידור. קחי לדוגמה את הסרטון שבן גביר הוציא בזמנו, או יהדות התורה או ליברמן. בגדול - קמפיינר טוב יודע להבריק עם סרטונים שיכולים לייצר סדר יום. מסכימה שזה קצת נדיר במחוזותינו.

8:52 נסים דואק: תחייה חוזרת של המתים - עובדיה יוסף חוזר לתשדירים של ש"ס. מרצ תחיה את שולה אלוני. רק את עמוס עוז אי אפשר להחזיר לחיים.

8:52 מורן עג'מי: הרב עובדיה מעולם לא עזב את התשדירים של ש"ס. הוא מייצר את הסנטימנט הכי חזק לבוחרים. גם ביבי ודרעי. לא מסכימה שדרעי נעלם, הוא נמצא כמעט בכל סרטון.

8:53 נסים דואק: לפיד - סרטונים נכונים, אבל הם לא אפקטיביים, כל עוד אין ציבור ענק שמסתופף מול המסך.

8:53 מורן עג'מי: בעיניי המסרים הטובים ביותר היו של בצלאל סמוטריץ' ונתניהו, בכל הקשור להפחדה לגבי מה יהיה פה אילולא שניהם יהיו חזקים. במובן מסויים, אגב, זה ממש מרגיש שגם ביביסטים צריכים להצביע לסמוטריץ' כי בלעדיו אין 61 לימין. בקיצור, ציון מאה לבצלאל.

8:54 איתן זליגר: ביבי הוא הכוכב האמיתי של תשדירי ש"ס כבר מערכת בחירות רביעית. מעניין אם הטריק הזה שהפתק של ש"ס הוא בעצם הצבעה גם לביבי וגם לרב עובדיה יעבוד פעם רביעית רצוף.

8:54 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: את הנגטיב המשמעותי שומרים במחסן, אבל הוא יגיע ככל שנתקרב לשבוע ההכרעות. כרגע אני לא מזהה פה אימג' או זכוכית נשברת. סער צריך ויכול להשתמש בפלטפורמה כדי לחזור ולהתייצב מול נתניהו. כאשר הוא יורד בסקרים ולא מהווה אלטרנטיבה, הוא לא מוצא הצדקה רגשית מספיק משמעותית לבוחרים.

8:54 נסים דואק: הנגטיב הטוב הוא ברשתות, לא בטלוויזיה.

8:54 איתן זליגר: החיבור של בנט וסער שמתוכו יוצא לפיד ניסה לעשות את זה. מסכים שלא היה מבריק אבל המסר מאד ברור לימני הממוצע.

8:55 מורן עג'מי: אסביר מה הבעיה: הטריק הזה אכן עובד בכל פעם, רק שהפעם סמוטריץ' הוא האיש שיקבע אם ביבי בשלטון או לא, בעצם זה שיעבור או לא את אחוז החסימה. לכן, גם הליכוד וגם ש"ס לא ממש יכולים להשתמש בטריק הזה, כי סמוטריץ' יבוא לגרוף את הקלפים.

8:55 נסים דואק: בעצם, הנגטיב הטוב הוא בתקשורת. העובדה שהסרטונים לא נמצאים בנכסים הדיגיטליים של המפלגות אומרת הכול.

8:56 איתן זליגר: מעניין מה היה הרייטינג. אני מעריך שבכולל זה עבר את ה-10%, ואם כך, זה אומר למעלה מ-300 אלף צופים. זה לא מעט לקמפיין כשאין שטח ואין כלום בחוץ.

8:56 מורן עג'מי: היה מלא נגטיב אמש, מה קרה לכם. חיבוקים כבר לא עובדים או קיימים, מלבד ביבי שהשקיע את מירב דקות השידור שלו בלקרוא לנו להתחסן. שזה קצת גאוני, כי לצופה הממוצע זה נראה שהוא עדיין מתעסק בענייני המדינה ולא בקמפיין, בעוד שזה ממש קמפיין.

8:56 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: לא ראינו הפקות יוצאות דופן. אלו בעיקר סרטוני עריכה. ש"ס עשו את העבודה הכי מדויקת ביצירת סרט עם רגש. האחרים זה אולפנים וראשים מדברים. די דומה לקמפיין הזום שאנו חווים.

8:56 איתן זליגר: התשדיר של הליכוד לחיסונים היה יותר טוב מכל תשדירי משרד הבריאות.

8:57 מורן עג'מי: נכון, אבל גם ש"ס לקחו סרטון ממוחזר שהשתמשו בו כבר ברשתות.
אף אחד לא משקיע יותר בתעמולת בחירות.

8:57 נסים דואק: התשדיר הטוב הוא של ש"ס.

8:57 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: אנחנו עדיין מחכים לראות מה יהיה האימג' והסרטון שיזכר מהקמפיין הנוכחי. עד כה אין סיסמה, אירוע או מהלך שיוצר משהו באמת חדש.

8:58 מורן עג'מי: נראה שכל הסרטונים אמש יכולים לשרת את בצלאל, לכאן או לכאן - אם הוא לא יעבור את אחוז החסימה, כל מה שראינו בתשדירי השמאל יתרחש.
אם יעבור, כל מה שראינו בתשדירי הימין יתרחש.