לא ממהר: משרד התקשורת מעכב את המינוי של ויזנטל וצנגן למועצת התאגיד

אף שעברה תקופה ארוכה מאז נבחרו יונה ויזנטל ויוחנן צנגן לחברים במועצת תאגיד השידור, טרם הועברו שמותיהם לאישור הוועדה האחראית • משרד התקשורת: "אנו פועלים בהתאם להנחיות היועמ"ש בדבר מינויים בתקופת בחירות"

יונה ויזנטל / צילום: שלומי יוסף
יונה ויזנטל / צילום: שלומי יוסף

מדוע נמנע משרד התקשורת להעביר לאישור ועדת גילאור את המינויים של יונה ויזנטל ויוחנן צנגן לחברי מועצה בתאגיד השידור הציבורי? למרות שעברה תקופה ארוכה מאז נבחרו השניים על ידי ועדת האיתור, בראשות השופט אילן שיף, טרם הועברו שמותיהם לאישור הוועדה.

לגלובס נודע כי המסמכים של ויזנטל, שנבחר כבר לפני כארבעה חודשים, הועברו על ידי משרד התקשורת בתחילת ינואר. כבר באותו יום הודיעה מזכירות הוועדה למשרד התקשורת כי נפל פגם טכני בשאלון שהוגש בנוגע אליו, וכי יש למלא אותו מחדש. מזכירת הוועדה אף שלחה שאלון חדש למילוי, אולם מאז כבר חלפו למעלה מחודשיים והטפסים לא הוגשו מחדש. צנגן נבחר כבר לפני כחודש  וגם בקשה בעניינו לא הגיעה מאז לוועדת גילאור.

תשעה חודשי הפסקה

מועצת התאגיד היא מהגופים המפקחים החזקים בארץ. לאור לקחי רשות השידור, שבה התאפיין הניהול בהתערבות פוליטית בוטה, המחוקק פעל על מנת שתסריט מעין זה לא יישנה בתאגיד השידור, ודאג שהמועצה לא תהיה כפופה לשר כלשהו. חברי המועצה נבחרים על ידי ועדת איתור בראשות שופט, והם בתורם בוחרים את מנכ"ל התאגיד ומנהל חברת החדשות.

יוחנן צנגן /  צלם:יובל חי
 יוחנן צנגן / צלם:יובל חי

אלא שבשנה האחרונה הגוף החזק הזה, המפקח על תקציב של כ-780 מיליון שקל, לא פעל למעלה מתשעה חודשים. זאת לאחר שתוקף הכהונה של חברי המועצה הקודמת פג, ולמועצה לא היה קוורום (המספר המינימלי של בעלי זכות הצבעה על מנת שלהחלטה יהיה תוקף) כדי להתכנס. ועדת האיתור אומנם איתרה מבעוד מועד שבעה מועמדים שאמורים היו להספיק לקוורום, אולם הליך המינויים התעכב מסיבות פוליטיות במשך תקופה ארוכה.

גם לאחר שכבר עברו את כל המשוכות הרגולטוריות, פטירתו של חבר המועצה חמיס אבולעפיה, ביחד עם הבעיה שנוצרה באישור המינוי של דורית ענבר, הביאו לכך שהמועצה פעלה במשך שבוע, ושוב התפזרה. רק לאחר שבועות ארוכים מונתה חברת מועצה נוספת, והמועצה יכלה להתכנס מחדש - אם כי כאשר מספר החברים כה קרוב למינימום, כל תקלה לא צפויה יכולה לשבש את פעילותה.

מכרז חדש בפתח

ויזנטל הוא מהאנשים המוערכים ביותר בתחום הטלוויזיה והתוכן. בעבר כיהן כמנכ"ל רשות השידור בתקופת פירוק הרשות לקראת סגירתה, וכן כסמנכ"ל התוכן של yes. הבחירה בו למועצה הייתה כדי למלא את משבצת המומחיות בטלוויזיה.

צנגן הוא מאנשי הטלוויזיה הוותיקים בישראל. במשך כ-18 שנים הוא כיהן כמנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, ולפני כן מילא שורה של תפקידים בכירים ברשות השידור, לרבות סמנכ"ל הכספים והכלכלה ברשות. למועצה נבחר על מנת למלא את משבצת המומחה בכספים.

מבין כל חברי המועצה, ויזנטל וצנגן הם המנוסים ביותר בתחום הטלוויזיה, והשיהוי באישור מינויים מגיע בעיתוי בעייתי מאוד. על פי חוק תאגיד השידור הציבורי, אחת לארבע שנים אמור להתקיים מכרז על תפקיד מנהל חטיבת החדשות, ובקרוב מאוד תידרש המועצה להחליט בנושא.

כיום מחזיק בתפקיד העיתונאי ברוך שי, שאושר על ידי מועצת התאגיד בסוף פברואר 2017, והקדנציה שלו אמורה הייתה לפקוע בתחילת מרץ. אלא שבזמן הזה לא הייתה מועצה מתפקדת, ולכן מינויו הוארך עד סוף חודש מאי, מה שאומר שבקרוב תצטרך המועצה להכריז על יציאה למכרז חדש.

אומנם הליך בחירת מנהל החטיבה מנוהל על ידי ועדת איתור שבראשה עומד המנכ"ל, אולם התהליך אמור להיות מפוקח על ידי חבר מועצה המשמש כמשקיף שאין לו זכות הצבעה. את המועמדים הסופיים שבוחרת הוועדה מביאים לאישור המועצה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המשרד פועל בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר מינויים בתקופת בחירות".