עסק ביום | פיצ'ר

"החל"ת היה סוג של כאפה, ואז הבנו שזו הזדמנות לפתוח את העסק שתמיד רצינו"

נועם ורועי אבן, בני 28 ו-29 מתל אביב, הקימו בזמן הקורונה את MIKOO, חנות מקוונת לתמונות מעוצבות •"אחרי שקיבלנו הרבה תגובות טובות, הצטערנו שלא עשינו את הצעד הזה קודם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

נועם אבן, בעלת אתר MIKOO / צילום: MIKOO תמונות מעוצבות לבית
נועם אבן, בעלת אתר MIKOO / צילום: MIKOO תמונות מעוצבות לבית

לפני שלוש שנים עברו נועם ורועי אבן לגור בתל אביב. כשנכנסו לדירה, חיפשו תמונות חדשות לתלות על הקירות, אבל התקשו למצוא כאלה שימצאו חן בעיניהם. "בסוף החלטנו להשתמש בתמונות שלי, כי לאורך השנים עבדתי עם מצלמה מקצועית, ויצרתי מאגר של צילומים", מספרת אבן. "אבל זה הצריך הרבה התעסקות עד שמצאנו מקום שהדפיס לנו אותן ועוד מקום למסגור, וגם ראינו שזה לא זול. אמרנו לעצמנו שחבל שאין חנות שעונה על כל מה שאנחנו צריכים, אוהבים ורוצים".

באותה תקופה נועם עבדה בתחום יחסי הציבור ורועי עבד בתחום התיירות, אבל עם פרוץ הקורונה הוא יצא לחל"ת. "בהתחלה היו הרבה תהיות, הרבה ערפל, אם כי בחודש הראשון היה כיף להיות בחופש. אחרי זה אתה כבר אומר לעצמך שצריך להתקדם ולעשות משהו", הוא מספר.

נועם: "היה קשה לקבל את העובדה שהוא יישב בבית, כי הוא איש של עשייה ועבודה. זו הייתה כאפה כזו של מה עושים עכשיו. זה הרבה חוסר ודאות, כי לא בטוח שיש לאן לחזור, ואז חשבנו שזו ההזדמנות לפתוח את העסק שתמיד רצינו".

העסק הוא אתר MIKOO ("זה הכינוי שלי במשפחה", מסבירה אבן), שכולל מאגר של מאות תמונות, ומתעדכן מדי חודש עם קולקציה חדשה. "רובן תמונות מקוריות שלנו, חלקן בשיתוף פעולה עם אמנים נוספים", מספרת אבן. "עבדנו על זה 3-4 חודשים - בפסח החלטנו שאנחנו הולכים על זה בכל הכוח, ובאוגוסט פתחנו את האתר".

מפחיד לצאת לעצמאות דווקא בזמן הזה? אלה זמנים לא יציבים.
"נכון, ובהתחלה הייתי סקפטית - אם זה לא מסוכן לפתוח דבר כזה. במשך כמה שבועות למדנו מה זה אומר להיות עצמאי בעל עסק - איך פותחים אתר, ניהול לקוחות, ניהול לוגיסטי, שיווק דיגיטלי. גם התייעצנו עם הרבה אנשים. הקושי האמיתי הוא להביא לקוחות. יש לך חודש מוצלח, ואחריו חודש לא מוצלח, ואז אתה אומר לעצמך שאולי זה לא באמת כמו שחשבנו, אלא רק פיק של רגע".

רועי, איך היה בשבילך המעבר משכיר לעצמאי?
"הרעיון כבר היה חצי קיים, היה רק צריך לקחת אותו צעד קדימה. בכל שלב שהצלחנו עוד קצת להרים את האתר ולהגיע ללקוחות ולקבל פרגונים, זה נתן תחושה טובה של סיפוק. אני לא יודע אם מיקו היה קם בלי הקורונה, אז לכאורה יצא טוב.

"הכי קשה זה שבסופו של חודש אתה לא יודע כמה תכניס. אתה עושה את הכי טוב שלך, משקיע, מתאמץ, מנסה להיות יצירתי ולהתנהל נכון כלכלית, ובשורה התחתונה כל חודש זה משהו חדש".

איך התמודדת עם זה?
"מראש היינו מאוד מחושבים בסיכונים שלנו, וברגע שראינו שהם קטנים בזכות זה שאנחנו לא מחזיקים מלאי (אלא מייצרים כשמתקבלת הזמנה), הבנו שאפשר לעשות את זה. מצד אחד, אני בדרך כלל עובד כעצמאי בלקיחת החלטות, אז הרגשתי שטוב לי עם המצב החדש. מצד שני, יש דברים שאתה לא חושב עליהם בהתחלה, כמו איך זה עובד מבחינת תשלומים ומס, וכאמור צריך גם להבין כמה אתה מרוויח או לא. זה סיפור חדש".

איזה כישורים חדשים נדרשת לסגל לעצמך?
"למדתי בניית אתרים באינטרנט, לבד. למדתי גם איך להתנהל מול ספקים, איך לתמחר, איך לשווק ומה זה שיווק אורגני, ניהול CO - להיות בגוגל במקומות הראשונים. למדתי גם איך לנהל מערך משלוחים - בהתחלה היינו רק במרכז, ואז התפתחנו והבנו איך מעבירים תמונות זכוכית בכל הארץ. אתה כל הזמן לומד עוד קצת ועוד קצת".

נועם: "רועי בנה את האתר שלנו לבד, כי אחרת זה צעד כלכלי עם עלויות גבוהות. אחרי שקיבלנו הרבה תגובות טובות, הצטערנו שלא עשינו את הצעד הזה קודם".

אילו תגובות קיבלתם מאנשים לפני שהתחלתם?
רועי: "זה נכון שלא המצאנו את הגלגל, אנחנו מוכרים תמונות, אבל זה תלוי איך אתה מנגיש את הדברים ומה אתה מציע - אלה תמונות עם איכות ועיצוב מסוים. אנשים פחות הבינו את זה כשסיפרנו להם על הרעיון, אבל אני הבנתי כי אני מכיר את נועם וידעתי לאן היא תיקח את זה".

נועם: "היו כאלה שאמרו לנו 'תיזהרו', והרבה לא האמינו שנצליח או שנצליח לפתח את האתר. בזמן הקורונה הרבה אנשים חיפשו מה לעשות, ופתחו משהו קטן. אנחנו מראש לא רצינו משהו שיהיה רק באינסטגרם, אלא שזה יהיה עסק רציני וגדול. אחרי שהראינו לאנשים מה עשינו, הם נדהמו".

איך נראים החיים החדשים שלכם כעצמאים?
נועם: "רועי מנהל את האתר בפועל, אני עובדת בו אחר הצהריים ובסופ"שים. אנחנו כל הזמן בשיחות על זה. בהתחלה זה השתלט על החיים, אבל למדנו לתפעל את זה כמו שצריך. להיות עצמאי זה אומר שהעבודה איתך כל הזמן".

רועי: "זה הופך להיות הבייבי שלך. בהתחלה לא היה זמן פנוי לכלום, היינו נכנסים לשעות הקטנות של הלילה. היום אנחנו מנסים להיות בזמן עבודה רגיל, מהבוקר עד שש-שבע בערב, אבל עדיין עובדים גם בשישי. כשזה שלך, אם אתה לא תעשה - אף אחד לא יעשה. ואתה גם כל כך רוצה את זה, אז יש לך הרבה מוטיבציה".

איך משיגים בולטות בשוק יחסית מוצף?
רועי: "לא רק שהוא מוצף, גם נפתחו עוד הרבה אתרים בזמן הקורונה. אנחנו מנסים לתת ייחודיות. למשל, עם שילוב התמונות והסטים שאנחנו יוצרים - לנועם יש עין טובה, היא יודעת מה מתאים עם מה. גם החלטנו שלא נשתמש בפלסטיק, רק מסגרות עץ או אלומיניום איכותיות. לפעמים יש לאנשים בעיה להבין את האיכות, ולמה המחירים הם כאלה. הרי לאמנות יש ערך שקשה לאמוד אותו".

לאן עוד הייתם רוצים להגיע?
נועם: "אנחנו רוצים להפוך למותג תמונות ידוע בכל הארץ, למכור מוצרים משלימים לתמונות ולגדול כך שנצטרך להביא עוד עובדים".

רועי: "השאיפה שלי היא להיות לא רק באינטרנט. שתהיה לנו חנות או אפילו כמה, ושנגיע גם לחו"ל".

נועם ורועי אבן, בעלי MIKOO, חנות מקוונת לתמונות מעוצבות שנפתחה בזמן הקורונה ● בני 28 ו-29, נשואים שנה וחצי ומתגוררים בתל אביב ● לרועי תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ומינהל עסקים מהאוניברסיטה הפתוחה ותואר שני במינהל עסקים מהמכללה למינהל, נועם מתמחה ביחסי ציבור ● "אחרי שקיבלנו הרבה תגובות טובות, הצטערנו שלא עשינו את הצעד הזה קודם"

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il