בחירות 2021 | ניתוח

מבצעים ועשרות אלפי מבקרים: כך נערכים בקניונים וברשתות ליום הבחירות

מרכזי הקניות הפכו את יום הבחירות לחגיגה של מבצעים, והשנה, לאחר סגרי הקורונה, הרשתות והלקוחות צמאים מאי פעם • לאור אתגרי שנת הקורונה, מצד אחד עשויים להיות מבצעים עמוקים על עונות קודמות במחירי חיסול, ומצד שני על הסחורה החדשה יהיו מבצעים עמוקים פחות

מרכז קניות לאחר הסרת המגבלות. הקניות עדיין עם מסכות / צילום: ענת רגב
מרכז קניות לאחר הסרת המגבלות. הקניות עדיין עם מסכות / צילום: ענת רגב

רשתות האופנה והקניונים ממתינים ליום הבחירות יותר מאי פעם. גם בעתות שגרה, עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה, מרכזי הקניות כבר הפכו את הבחירות התכופות שמתקיימות בישראל לחגיגת קניות ומבצעים. ואולם, השנה, הרשתות משוועות ליום החופשי הזה שיתקיים סמוך לחג הפסח, בתקווה שהוא יאפשר להן לפצות, גם אם במעט, על אובדן של חודשים של סגר במהלכם אותם עסקים נאלצו להישאר סגורים במסגרת הניסיונות של הממשלה להתמודד עם מגפת הקורונה.

אלא שגם המציאות הנוכחית מאתגרת את הקניונים והחנויות, כשעדיין חוויית הקנייה לא חזרה למה שהייתה טרום התפרצות המגפה, כשהמבקרים עדיין נדרשים לבצע את השופינג שלהם עם מסכות. אתגר נוסף נוגע לסוגיית המבצעים. אחרי תקופה של סגר, שהותיר את הרשתות עם ערימות של מלאי חורף, בימים אלה עושות את דרכן לחנויות קולקציות האביב עם סחורה חדשה שברשתות יעדיפו למכור במחירים מלאים כדי לנסות ולתקן במעט את השחיקה בפעילות שהסבו להן הסגרים, כך שהן יתקשו לספק עבורן מבצעים עמוקים כפי שהן בדרך כלל מציעות בימי בחירות.

יום חופש ותווי קניה שהצטברו

היתרונות מבחינת הרשתות והקניונים ברורים: מדובר ב"יום חופש" שיאפשר לנסוע לשופינג גם למתחמים רחוקים מהבית, כשעובדים רבים צברו תלושי מתנה לחג - גם עבור תקופות החגים שכבר חלפו, ויוכלו עתה לממש אותם לרכישת מתנות לחג. ובכל זאת, נשאלת האם לאור השפעות הקורונה, חגיגת הקניות של יום הבחירות הנוכחי תהיה דומה לזו שראינו בעבר. יתכן כי זו הסיבה שרשתות גדולות שפנינו אליהן, בהן קסטרו, גולף, עדיקה, ללין ואחרות - בחרו שלא להסגיר מידע בנוגע להיערכות העתידית שלהם לקראת היום הזה.

"יום הבחירות הוא בגדר נעלם גדול", אמר לגלובס אלכס קפלן, מנהל השיווק של דיזנגוף סנטר. הוא מתייחס לאתגרים הרבים עמם מתמודדים מרכזי הקניות בישראל על רקע שלושת הסגרים שהוטלו בישראל: "מצד אחד אנו רואים חזרה יפה לקניונים, אבל מצד שני לא נרשמת התנפלות. עסקי המזון וחנויות רבות עוד לא ממצים את הפוטנציאל בשל מגבלת האנשים ובנוסף בתי הקולנוע טרם חזרו לעבודה". אם ביום הבחירות הקודם נרשמה כמות כפולה של מבקרים בקניון ביחס ליום רגיל - כ-60 אלף - בין היתר הודות למבצע רחב היקף לכלל המבקרים שנערך ביום הבחירות שעבר - ימים ספורים לפני התפרצות המגפה בישראל, הפעם במתחם נערכים לסדר גודל של כ-45 אלף מבקרים, ולמבצע מתון יותר שיותר ממוקד קנייה. "להערכתנו בזכות המהלך הזה, יחד עם מבצעי העומק של הרשתות והחנויות, נגיע לכ-45 אלף מבקרים ביום הבחירות בשבוע הבא".

ממנפים את הקרבה לפסח

לצפי לתנועה גדולה מהרגיל נערכים גם בקניון TLV. מיקי זיסמן, מנכ"ל רבוע כחול נדל"ן שבשליטת מוטי בן משה, שמחזיקה בקניון TLV אמר לגלובס: "בשלושת ימי הבחירות האחרונים, ראינו הכפלה של כמות המבקרים בקניון בימים אלה. הרשתות והחנויות נערכות למבצעים מיוחדים אשר להערכתנו יאוחדו השנה עם מבצעי החג, לאור הסמיכות במועדים. לאחר תקופה ארוכה בה הקניון והחנויות היו סגורים לקהל, אנו צופים כי ביום הבחירות הקרוב, כמות המבקרים תהיה גבוהה משמעותית מכל ימי הבחירות האחרונים".

בכל אופן, גם ברשתות מחוץ לתחום האופנה נערכים לתנועה מוגברת. "ימי הבחירות מביאים, מטבע הדברים, לטראפיק גדול מהרגיל", מציין עופר נויינר, מנכ"ל רשת ריקושט. הוא מוסיף, כי "בממוצע בימי הבחירות הקודמים נרשמה ברשת עלייה של כ-270% במכירות. בזכות הקרבה לחג הפסח השנה, אנו מעריכים, שיום הבחירות בשבוע הבא יביא אף לעלייה גבוהה יותר של כ-300% בפדיונות, הודות למבצעים שאנו משיקים. גורם נוסף שיתרום לעלייה, הפעם יותר מתמיד, הוא שינוי בהרגלי התיירות בעקבות נגיף הקורונה, שכן אנשים מצטיידים יותר מתמיד בציוד קמפינג ובאביזרים לטיולים בארץ".

קניון נוסף שינצל את הימים שסמוכים לבחירות לטובת מבצעים שימשכו קונים הוא קניון הדר בירושלים, שנמצא בבעלות משותפת של חברת רבוע כחול נדל"ן וחברת כלל ביטוח. בניסיון למשוך קונים, הקניון יצא בהצהרה כי בכוונתו לסבסד במהלך השבוע הקרוב מתנות ב-20 שקל לקראת החג, במהלך שדומה לזה שביצעה קבוצת מליסרון, הבעלים של קניוני עופר, במהלך הקיץ האחרון.

לירון אלקיים, מנכ"לית הקניון, מסרה כי "הנהלת הקניון הבינה כי היא נקראת לדגל עבור בעלי החנויות שעברו תקופה קשה בעקבות הקורונה. יצאנו במהלך שיווקי מאסיבי המאחד בתוכו את הרצון המשותף שלנו ושל השוכרים למשוך צרכנים במבצעים אטרקטיביים שישרתו אותם לפני החג, ובנוסף עזרה לשוכרים באמצעות סבסוד המתנות ברשתות השונות, על מנת להשאיר את הכסף בתוך הקניון ולהקל עליהם את ההתמודדות שאחרי המשבר".

אתגר מרכזי: מחסור בעובדים

תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר טוען כי "עם ישראל אחרי שנת סגר צמא לקניות; גם כצורך להשלמות של מוצרים שחסרים לו, וגם כפיצוי. הצפי הוא להגעה של פי כמה מבקרים מיום רגיל, בשילוב של מציאות של 'אחרי הסגר', כך שגם הפדיונות צפויים לגדול בעשרות אחוזים לעומת יום 'רגיל". עם זאת הוא מבהיר כי האתגר מבחינת ההיערכות של מרכזי הקניות ביום הבחירות הנוכחי יהיה מורכב: "המחסור בעובדים שנגזר מההחלטה האומללה של הממשלה בנושא החל"ת, תקשה על השגת האפשרי הן בחנויות ובפרט בעסקים מוטי שירות, כדוגמה מסעדות ובתי קפה".

תמיר בן שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר / צילום: איל יצהר, גלובס
 תמיר בן שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר / צילום: איל יצהר, גלובס

בהקשר זה נציין, כי למרות האישור לפתוח את המסעדות מצד הממשלה, חלקן עדיין מתקשות לשוב ולגייס עובדים בהיקף שהן זקוקות לו, מה שהותיר גם חלק מהידועות שבהן ריקות וחשוכות גם בימים האחרונים. עדות לכך ניתן למצוא גם בקריאה של אורי מלמד ממסעדת ממפיס שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו הצעה לספק שובר מתנה של 500 שקל לארוחה במסעדה עבור "מי שיתווך לנו עובד מתאים". ולא רק זאת - נזכיר כי יום הבחירות הוא יום חופשי לעובדים השכירים, כך שהמעסיקים יידרשו לשלם שכר גבוה יותר מאשר בשגרה, שלפחות בימי הבחירות האחרונים הצדיק את עצמו ביחס לפדיונות המוגברים.

אבל זה לא האתגר היחידי. כאמור, גם המגבלות שעדיין קיימות בניסיון למנוע את התפשטות הנגיף בישראל, עשויות לצמצם את חגיגת הקניות שהייתה עשויה להתרחש בלעדיהן. "התו הירוק והתו הסגול יקטינו את האפשרי להשיג לו היו בחירות בתקופה 'רגילה' ללא נגיף", מוסיף בן שחר.

ואולם, לצד האתגרים הללו, לדברי בן שחר, קיימת לסוחרים ולמרכזי הקניות גם הזדמנות - ראשית לנסות להיפטר ממלאים של עונות קודמות - "החל ממלאי החורף הנוכחי, ועד המלאי של הקיץ הקודם". הוא מתייחס גם להזדמנות ממנה הקמעונאים בישראל ימשיכו ליהנות בתקופה הקרובה, כשהאפשרות לטוס לחו"ל לקניות או למעבר בדיוטי פרי עדיין מאוד מוגבלת. "השמיים הסגורים הם ההזדמנות אליה 'התפללו' הקמעונאים בישראל זמן רב. 10% מרכישות משקי הבית שמבוצעות בשנה רגילה ב'רחובות העולם' יישארו בחנויות כאן", הוא מוסיף, ומדגיש שעל הקמעונאים להשכיל לייצר מבצעים מיוחדים ליום הקניות הזה, "כך שהצרכנים יבחרו להשאיר את הכסף אצלם".