דוחות מצוינים לאילקס מדיקל; המנכ"לית תמי גלילי: נבצע רכישות נוספות

חברת המכשור הרפואי אילקס רשמה ב-2020 צמיחה של 50% בהכנסות לעומת 2019 • הרווח זינק ב-100% ל-117 מיליון שקל • גלילי: "לא פוסלים רכישה בגודל של מדטכניקה"

משה בן שאול ותמי גלילי, אילקס מדיקל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משה בן שאול ותמי גלילי, אילקס מדיקל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חברת שיווק הבדיקות הרפואיות והמכשור הרפואי אילקס הודיעה אתמול (ב') על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020. ההכנסות השנתיות צמחו ב-50%, מ-643 מיליון שקל ל-946 מיליון. הרבעון הרביעי הוביל את הצמיחה בהכנסות, שגדלו ב-62% לעומת הרבעון המקביל, ל-272 מיליון שקל.

הרווחיות של שנת 2020 צמחה פי 2 ל-117 מיליון שקל, ואילו ברבעון נרשמה צמיחה של פי 2.5, ל-32 מיליון שקל. בעקבות זאת תחלק אילקס דיבידנד של 60 מיליון שקל, הגבוה ביותר שחילקה החברה עד היום.

בשנה האחרונה עלתה מניית אילקס מדיקל  79% ואילו אתמול, למרות הדוח המוצלח, היא ירדה 13%, למחיר שמשקף לחברה שווי של 1.3 מיליון שקל.

ייתכן שבגלל הערכת השוק כי חלק מהצלחת החברה השנה התבסס על הזדמנויות שיצרה מגפת הקורונה, אשר נראית כדועכת כרגע בישראל. הקורונה הובילה למכירה של בדיקות רבות, של ציוד רפואי על ידי החברה הבת מדטכניקה ושל מכשירי הנשמה על ידי החברה הבת פלייט. אילקס השקיעה 20 מיליון שקל במעבדה לבדיקות קורונה. לדברי מנכ"לית אילקס תמי גלילי: "תחום הבדיקות המולקולריות מאוד מתפתח בשנים האחרונות וגם אם הביקוש לבדיקות קורונה בישראל יפחת, אנחנו יכולים להשתמש במעבדה כדי לבצע בדיקות נוספות שהן מכניסות ורווחיות".

הצמיחה ניכרה כאמור אצל שלוש החברות הבנות של הקבוצה. פלייט מדיקל רשמה ב-2020 הכנסות של 78 מיליון שקל לעומת 17 מיליון בשנה הקודמת, בעקבות הזמנה של מכשירי הנשמה, הכנסה שהיא ברובה תלוית קורונה, אך ייתכן שפתחה דלתות למכשירי ההנשמה של פלייט גם בהמשך. מדטכניקה סיפקה ציוד רפואי לבתי החולים העמוסים ב-404 מיליון שקל לעומת 290 מיליון בשנה שלפניה (צמיחה של 40%). חלק מהעלייה בהכנסה כנראה נובע מכך שבתי החולים פעלו בקיבולת מלאה כל השנה בנוסף לאשפוזי הבית, אולם חלק נובע משינויים מבניים שבוצעו במדטכניקה ושיפרו את ההכנסות ואת הרווחיות שלה.

אילקס רשמה הכנסות של 459 מיליון שקל, גידול של 42% לעומת התקופה המקבילה. הפעילות של אילקס הממוקדת בתחום הדיאגנוסטיקה אחראית לרוב הרווח של החברה, כ-90 מיליון שקל רווח תפעולי. אך השנה גם פלייט הייתה רווחית, עם 30 מיליון שקל רווח תפעולי לעומת הפסד של 3 מיליון ב-2019, וגם מדטכניקה צמחה ברווחיות, מכ-7 מיליון שקל ל-27 מיליון שקל.

אילקס דיווחה על ארבעה לקוחות עיקריים שאחראים לרוב ההכנסות שלה, השניים המובילים הם ממשלת ישראל (משרד הביטחון ומשרד הבריאות), שהיא הלקוחה הגדולה ביותר של אילקס; ושראל, חברת הרכש של בתי החולים, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר של מדטכניקה.

השאלה שנשאלת על ידי המשקיעים היא האם הפריחה של החברה תלויה רק בקורונה או שהיא ניתנת לשחזור גם בשנים הבאות. החברה מסרה כי ההכנסות שתלויות בקורונה הן הכנסות המעבדה באיירפורט סיטי שנבנתה השנה. עד כה הוכרו כהכנסות רק 25% מההזמנות מן המעבדה, שהיקפן הכולל הוא 120 מיליון שקל. כמו כן סיפרה אילקס כ-50% מהבדיקות הסרולוגיות בישראל, בכ-30 מיליון שקל. מדטכניקה הייתה מעורבת בהקמת מערכי בידוד ואספקת ציוד כמו מנשמים, מדי לחץ דם, מוניטורים ומוצרים נוספים לסביבת החולה. עם זאת, בתחום הפעילות של מדטכניקה הייתה גם ירידה בעקבות הפסקת הניתוחים האלקטיביים במהלך הרבעון השני, ותחום זה דווקא התאושש וצפוי להתאושש עוד יותר עם דעיכת הקורונה.

כך, שנראה כי הקורונה אכן הקפיצה את פעילות אילקס באופן חריג ב-2020, אך נראה כי היא הייתה במגמה חיובית עוד לפני כן והשיפור לא היה תלוי רק בקורונה, שממילא עדיין לא נגמרה. בדיקות סרולוגיות מהירות, בדיקות בנמלי התעופה ובבתי הספר, צפויות להיות דווקא בביקוש גבוה בחודשים הקרובים.

מנכ"ל אילקס תמי גלילי מסרה כי לאחר שאילקס סיימה לעכל את רכישת חברת מדטכניקה, שהושלמה ב-2011, להגביר את התיאום בין ההנהלות, להביא את מדטכניקה לצמיחה ולהחזיר את ההלוואות שנטלה לצורך הרכישה, היא כעת יכולה לבצע רכישות נוספות. יו"ר ומייסד החברה משה בן שאול, אמר כי יקדיש את השנתיים הקרובות בעיקר למשימה זו של איתור חברה מתאימה לרכישה וביצוע הרכישה. "אנחנו לא פוסלים רכישה בגודל של מדטכניקה, אם כי לא בהכרח זיהינו כבר חברה בגודל כזה שמתאימה להירכש על ידנו", אמרה גלילי לגלובס.