דוח הביקורת על החינוך: במקום להתעסק בעיקר, המבקר עוסק במעטפת

דוח מבקר המדינה מתעלם מהרעה החולה האמיתית: העובדה שרבע מתלמידי ישראל מחזיקים ברמה לימודית ירודה אף יותר ממדינות העולם השלישי

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות הכנסת
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות הכנסת

אני תמיד מדגיש בהרצאותיי שהשקרנים המקצוענים יודעים לשקר באמצעות האמת. בכך בדיוק חוטא דוח המבקר: לכאורה, כל מה שכתוב בדוח הוא נכון. אכן, תלמידי ישראל גדלים לתוך מערכת שתוכננה לפני יותר מ-200 שנה. ועדיין, מסתבר כי האמת היא השקר המסוכן ביותר; המצב דומה לרופא שמקדיש את הפרוגנוזות והדיאגנוזות לציפורן שבורה, במקום לטפל באופן דחוף בהתקף הלב של המטופל ששוכב מולו.

באופן דומה מערכת החינוך בישראל, ולמעשה החברה הישראלית כולה, מצויים כרגע באירוע לב חינוכי מתמשך שאף אחד לא מדבר עליו ואחריתו מי ישורנה, כי כולם דנים באובססיביות בציפורניים, במקום לעסוק באותו אירוע לב שמציב אותנו על סיפו של משבר כלכלי חסר תקדים.

בוא בעת שכותרות העיתונים דנות במנעד הכישורים והמיומנויות שתלמידי ישראל חייבים לרכוש על מנת שיוכלו להשתלב בשוק התעסוקה העתידי, 25% מתלמידי היסודי בישראל הלומדים בזרם החרדי גדלים לעוני מחפיר ומצויים ברמה לימודית נמוכה בהרבה אף ביחס לתלמידים הלומדים במערכות חינוך במדינות העולם השלישי. אותם תלמידים אבודים לא נמדדים בשום מבחן השוואתי, מאחר ומוסדות השלטון צריכים להתחנן בפני המוסדות החרדים לשיתוף-פעולה עם אותן מערכות שפועלות על חשבון כספי משלם המיסים, ובשל העובדה שאותם מוסדות מסרבים באופן גורף לקחת חלק במבחנים השוואתיים ופסיכוטכניים חיצוניים, הם מצויים תחת הרדאר של כלי התקשורת הכלליים.

על מנת להסתיר מהציבור הישראלי את חומרת האירוע הפוליטיקאים ממשיכים לספר על תמורות משמעותיות בחברה החרדית דוגמת הקמת מוסדות חרדים ממלכתיים, תוכניות חומש לשילוב חרדים באקדמיה ובתעשייה, ועלייה באחוזי הגיוס. כל אלה הם בבחינת שקר גס מבית היוצר של הפוליטיקאים. הלכה למעשה אנו יודעים כי מדובר בלא יותר מסטיות תקן זניחות ביחס לחברה החרדית כולה. גם כאשר חרדים כבר נקלטים במעגל התעסוקה והעבודה, הרי שברובם המכריע של המקרים מדובר בדרגות שכר נמוכות כי ברובם המכריע של המקרים מדובר בהכשרות מקצועיות. גם במוסדות האקדמיים עם מסלולי לימוד מגדריים נפרדים, אחוזי הנשירה גבוהים בעשרות אחוזים מהמגזר הכללי בשל העובדה שלא משנה עד כמה כישוריך האוטודידקטים מפותחים, עדיין האפשרות להשלים בשנת מכינה אחת פער של 12 שנים ללא לימודי ליבה היא על סף הבלתי אפשרית, כשעל הפרשה המבישה של סילוף מספרי הגיוס האמיתיים של חיילים חרדים לצה"ל עדיף שלא להכביר במלים.

מדינה לא יכולה לשרוד כלכלית כש-40% מאזרחיה עניים, אבל עם ממוצע ילודה של שבעה ילדים בחברה החרדית אנו שועטים לאותם מספרי עוני מפחידים. זאת כאשר 20% בלבד מאזרחי המדינה משלמים 90% ממס ההכנסה בארץ. במילים אחרות, אתם אלו שמממנים את המורים החרדים ואת המבנים בבתי הספר החרדים. אבל אל חשש, על זה לא תשמעו בתקשורת. בתקשורת ימשיכו לעסוק, בפונטים צבעוניים, בציפורניים שבורות. התקף לב נעים לכולם.

הכותב הוא ראש חטיבת משאבי אנוש באקדמית גליל מערבי ומרצה בכיר באוניברסיטת בר-אילן