הכירו את הטרנד החדש בעולם הגיוסים: סרטונים במקום קורות חיים

קורות החיים עושים קפיצת מדרגה עם סרטוני קבלה לעבודה, שאם עושים אותם נכון וברמה הראויה, יכולים להקפיץ את המועמד • מדובר בכלי שמתאים לתפקידים של ג’וניורים, אבל גם לאנשים שמחפשים להחליף תפקיד בתחומים כמו שיווק, חדשנות ועיצוב

הסרטונים האישיים מתחילים להיכנס לעולם העבודה / צילום: Shutterstock
הסרטונים האישיים מתחילים להיכנס לעולם העבודה / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה 

בחברת אטרה קיבלו לאחרונה לתפקיד מנהל חוויית לקוח מועמד ללא ניסיון, לאחר שנענה לבקשת החברה להכין סרטון שמציג את המוצר והחברה. הבקשה הזו ניתנה במסגרת ניסיון של החברה לפתוח תפקידים גם עבור ג'וניורים חסרי ניסיון, בשל שיעור האבטלה הגבוה של הצעירים.

הסרטון מציג באנגלית את החברה, ומופיעים בו גם החברים של המועמד. "ההשקעה וההפקה היו יוצאות דופן, והוא בלט מעל מאות הסרטונים האחרים שנשלחו. הוא עשה פה הדים, כי הוא הביא משהו שונה. הוא הצליח להביא את עצמו וזה עשה הרבה באזז אצלנו בחברה", מספרת שני בראונשטיין, סמנכ"לית משאבי האנוש של אטרה.

"היה ניכר שהושקע הרבה זמן בהכנה של הסרטון. המועמד אמר לנו 'ראיתי שמאות מועמדים ניגשו, ורציתי להתבלט'. ברגע שאתה רואה שהמועמד עושה את האקסטרה מייל, זו עדות למוטיבציה והרצון שלו להתקבל לתפקיד".

איך הכישורים שהוא הציג עונים על התפקיד הספציפי הזה?

"לתפקיד הזה דרושים כישורים בינאישיים גבוהים, ואתה יכול לחוש את זה בסרטון שלו. אחד הדברים שעובדים במחלקה הזו נדרשים לעשות זה וובינרים אונליין, אז סרטון כזה נותן עוד פרספקטיבה לגבי הנראות שלך באונליין".

כמה הסרטון הזה השפיע על הבחירה באותו מועמד?

"הסרטון הוא פרמטר נוסף, הוא לא במקום. אבל זו כן הזדמנות להביא את עצמך ולהציג דברים שלא רואים בקורות החיים. אני בעד שאנשים לא יפחדו, שיעזו לעשות דברים יצירתיים. יש אצלנו תהליכי גיוס קפדניים והאופי של המועמד ומה שהוא מביא לתפקיד - זה דברים קריטיים. זה מסייע לנו לעשות התאמה נכונה".

אימפקט חזק יותר

השבוע בישרה לירון בן זקן בעמודי הפייסבוק והלינקדאין שלה כי מצאה עבודה בזכות סרטון שפרסמה ברשת, וצבר כ־80 אלף צפיות. בן זקן פרסמה סרטון של אריאל בת הים הקטנה שמפרטת בשירה את כישוריה לעבודה בהייטק, ובזכותו היא מצאה עבודה.

לדברי גלי אריאלי, מנהלת הגיוס באמדוקס ישראל, מספר המועמדים שפונים באמצעות סרטונים לארגון הוא מזערי, אבל בחברה היו רוצים לראות עוד כאלה, בעיקר בתפקידים שקשורים לשיווק, חדשנות ויצירתיות.

גלי אריאלי, מנהלת גיוס באמדוקס ישראל / צילום: שרון לייבל
 גלי אריאלי, מנהלת גיוס באמדוקס ישראל / צילום: שרון לייבל

"לפעמים השקעה כל כך גדולה מעידה על מוטיבציות גדולות ועל נכונות להשקיע בקבלה לעבודה מאמץ מאוד גדול, וזה לא מובן מאליו. אדם כזה שמצליח להגיע לראיון עבודה, נקודת הפתיחה שלו תהיה אחרת".

פרופ' ליאת פרופ' קוליק, מומחית לעולם העבודה ולמגדר מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן, מציינת יתרון נוסף של הסרטונים: היכולת להפגין מיומנות רכות, יכולת הופעה, יצירתיות, קסם אישי, ייחודיות וביטחון עצמי - שבקורות חיים אתה יכול רק לכתוב אותן.

ליאת קוליק, מומחית לעולם העבודה ולמגדר מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן / צילום: אורלי שניידר
 ליאת קוליק, מומחית לעולם העבודה ולמגדר מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן / צילום: אורלי שניידר

"בדרך כלל מצרפים את הסרטונים לקורות החיים. צורה אחת היא סרטון אנימציה שבו אדם חושף את האני מאמין שלו ואת היכולות שלו בצורה משעשעת; הצורה השנייה היא קורות חיים בווידאו שבהם אדם מספר על עצמו; השלישית היא הצורה ההיברידית, גם אנימציה וגם קורות חיים בווידאו. כשאתה כותב קורות חיים אתה מציג את עצמך בפני המגייס, וכשאתה שולח גם סרטון, האימפקט של קורות החיים יהיה חזק יותר.

"הסרטונים מאפשרים להגביר גם את ערוצי התקשורת. גם בקורות חיים בכתב יד וגם בווידיאו מצולם מדברים על תקשורת חד סטרית. כשיוצרים סרטון, ערוצי התקשורת הם רבים יותר, הם מוסיפים קשר עין, שמיעה של הקול וטון הדיבור, הופעה, סביבת צילום מרשימה וכמובן שפת הגוף".

אריאלי מדברת על יתרון נוסף של סרטונים לעומת קורות חיים סטנדרטיים. "בקורות חיים יכולות להיות כל מיני הטיות. מועמד שמציג את עצמו בסרטון יכול להביא עוד ממדים שלו, ולא רק את הממד התעסוקתי, וראוי להתייחס לזה בכובד ראש, בתנאי שזה בטוב טעם ובתחכום ואינטליגנציה.

"אם יש מקרים של הצגה עצמית יוצאת דופן, היא יכולה להעיד על הרבה דברים שיגרמו לך לרצות לפגוש את הבנאדם ולהעמיק. יכול להיות שהצצתי בלינקדאין ואני רואה שהוא לא מגיע בהכרח מבתי הספר שרציתי, אבל הסרטון גרם לי לראות את מה שמעבר, ודווקא אליו אני כן אצלצל".

פרופ' קוליק סבורה שדווקא סרטון עלול ליצור הטיות נוספות. "כשאת מופיעה בווידאו את חושפת את הגיל, צבע העור, המבטא. מגייס מוטה עלול לפסול את המועמד על סמך אלה, ולא לתת למועמד להגיע לראיון, בעוד שבקורות חיים הנתונים האלה לא נחשפים".

לייצר דיסרפשן

הפנייה באמצעות סרטונים לא מתאימה לכל ארגון, ולא לכל מחלקה בארגון. מה שיעבוד בסטארט-אפים לא תמיד יעבוד בחברות גדולות. לדברי רותם עוז, מנהלת גיוס בחברת Chegg Israel, "הכלי הזה יכול לתרום למועמדים בתפקידים של ג'וניורים, שיכולים להציג באמצעותם את הרעב והמוטיבציה, או לאנשים שרוצים לעשות שיפט בתפקיד. זה מתאים גם לתפקידים של עיצוב או מוצר. למפתח בכיר אפנה על סמך קורות חיים והניסיון שהוא צבר".

רותם עוז, מנהלת גיוס בחברת Chegg Israel / צילום: Chegg Israel
 רותם עוז, מנהלת גיוס בחברת Chegg Israel / צילום: Chegg Israel

למרות מה שניתן לחשוב, דווקא בעולם הפרסום לא נעשה בסרטונים שימוש נרחב. לדברי עדי אורן, סמנכ"לית HR ופיתוח ארגוני בקבוצת מקאן, "צורת הפנייה הזו יכולה להיות מעניינת ולייצר דיסרפשן בין שאר קורות החיים. אני חושבת שזה יכול להיות רלוונטי לתפקידי קריאייטיב, אבל זה צריך להיות עשוי טוב יחסית, כי יש לנו כמשרד פרסום עין רגישה ויותר ביקורתית.

"לגבי תפקידים אחרים, אם יצליחו להעביר סיפור של קייס סטדי מעניין ולהביא את עצמם בצורה מעניינת, זה בהחלט יכול לבלוט. מועמדים צעירים שכבר עובדים בטבעיות ונושמים וידיאו - אנחנו נחשפים אליהם בסושיאל מדיה, הם מוכרים לנו, ובעצם התוצרים שלהם הם תיק העבודות".

עוז מוסיפה כי חשוב מאוד להתאים את הסרטון לערכים של החברה, ואם לא עושים זאת, עלול להיות לזה אפקט הפוך. "התרבות הארגונית שלנו מתחברת לאנשים צנועים, אז מישהו שמציג את עצמו בצורה מאוד מוחצנת לא היה מתאים, וזה היה יכול מאוד להוריד".

לתת מקום לאותנטיות

בסודהסטרים מרבים להשתמש בווידאו מצולם של המועמדים, שבו הם נדרשים לענות על שאלות שקיבלו מראש. "אנחנו עפים על הכלי הזה", אומרת גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים. "אנחנו מאמינים שראיון מצולם מאפשר למועמד לבטא את עצמו יותר מאשר קורות חיים או ראיון טלפוני.

גלית צוקר, סמנכלית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים / צילום: גבריאל בהרליה
 גלית צוקר, סמנכלית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים / צילום: גבריאל בהרליה

"כמראיין, הכלי הזה יותר אותנטי, ובקורונה זה מאוד עזר. זה גם חוסך זמן ומשאבים. למועמד זה מאפשר להתראיין מכל מקום ובכל שעה, חוסך את הצורך להגיע, וגם אפשר להתכונן מראש כי המערכת ((web cand, מאפשרת את זה.

"מבחינתנו, אם קורות החיים עונים על הדרישות אבל משהו לא מסתדר בווידיאו, לא נזמן את המועמד לראיון. יש קורות חיים שנראים מעולה וברגע שאדם מתחיל לדבר, אתה מבין שיש חוסר התאמה. כל הזמנה של בנאדם לפה זה לפחות שעה ורבע מהזמן, ולצפות בראיון מצולם לוקח עשר דקות או רבע שעה".

מה אפשר לראות בראיון מצולם שאי אפשר לראות בקורות חיים?

"איך הבנאדם מתבטא, מה תפיסת העולם שלו, איך הוא שם את עצמו מול המצלמה, באיזה מיקום הוא בחר להתראיין. אם הוא בחר להתראיין בחדר השינה, זה מעיד על תפיסת המציאות שלו, האם הוא ירשה לעצמו להגיע בכפכפים לעבודה? אם התפקיד דורש אנגלית, בראיון אתה יכול לראות אם הוא ברמת שפת אם, או רק כותב בקורות חיים שהוא שפת אם. אתה רואה את הצבעוניות, את היצירתיות והכימיה עם מי שרואה את הסרטון".