יינות ביתן | בלעדי

עסקת יינות ביתן-דמרי צפויה להתעכב שוב בשל התערבות חברות ביטוחי האשראי

בשבוע שעבר חברות ביטוחי האשראי ובראשן בססח עיכבו את העסקה כדי להגיע להבנות עם קבוצת יינות ביתן לקראת עסקה שהייתה אמורה להיחתם היום • עתה כלל ביטוחי אשראי דורשת ביטחונות נוספים, וההערכה היא כי השלמת העסקה תידחה שוב לפחות עד תחילת השבוע הבא

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

עסקת יינות ביתן-דמרי צפויה להתעכב בשל התערבות נוספת של חברות ביטוחי האשראי. אחרי שבשבוע שעבר העסקה נדחתה במסגרת משא-ומתן עם חברות ביטוחי האשראי שהובילה בססח, והצדדים כבר הגיעו להסכמות, השבוע כלל ביטוחי אשראי ביקשה ביטחונות שעשויים להביא לעיכוב בהשלמת העסקה שהייתה אמורה להיחתם היום (ד').

על הרקע הזה, העסקה - שהייתה אמורה לדחות את עסקת הפניקס-כלימרק-ארקין עם יגאל דמרי - עשויה שלא להסתיים היום, מועד השלמת המתוכנן. כאמור, לאחר שבשבוע שעבר נראה היה כי כלל ביטוחי אשראי, בססח וקופאס יישרו קו מול ביתן והגיעו עמו להבנות, עתה מסתמן כי לכלל ביטוחי אשראי ישנן דרישות נוספות מנחום ביתן כבטוחה כנגד החובות לספקים.

האישור של חברות ביטוחי האשראי להמשך מתן כיסוי ביטוחי כפי שהן נותנות כיום נחוץ על-מנת להשלים את העסקה עם דמרי, שכוללת שתי הלוואות בהיקף של 300 מיליון שקל שהציע דמרי לרשת המזון של ביתן.

עדיין לא ברור מה הביא לשינוי הזה, לאחר שבשבוע שעבר חברת ביטוחי האשראי בססח הייתה מי שהובילה את הדרישה לביטחונות משמעותיים יותר, אולם הגיעה להבנות עם קבוצת יינות ביתן, ונראה היה כי גם שתי החברות הנוספות - קופאס וככלל - הגיעו להסכמות שהעסקה תיחתם היום.

גורמים בסביבת אחת מחברות ביטוחי האשראי אישרו היום כי "הנושא כולו תחת דיונים ומשא-ומתן״, כשלהערכתם ההכרעה סביב עסקה "תתרחש בתחילת השבוע הבא".

הדחייה השנייה הזו בהשלמת העסקה צפויה להתרחש לאחר ההחלטה של נחום ביתן להשהות את המכירה של 16 חנויות למתחרות ויקטורי ופרשמרקט בתמורה ל-285 מיליון שקל, ולפרוע את חובו לבנקים בלבד בסך של כ-240 מיליון שקל. מדובר בחוב שנוסף לחובות לנאמני מגה בסך של כ-90 מיליון שקל, ולחוב של כ-30 מיליון שקל בתמורה להלוואה לחברת לב ברון אותו ביקש ביתן לפרוע כדי לשחרר את השיעבוד על הרשת שייסד.

העסקה החלופית שהציעה הפניקס וקבוצת המשקיעים הנוספים כוללת הזרמת הון של 300 מיליון שקל עבור 66% ממניות יינות ביתן-מגה, לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל.