מערכת חדשה ברשות המסים תאפשר קבלת שומות במיסוי מקרקעין תוך יום עבודה אחד

כחלק מהחזון של מנהל רשות המסים, ערן יעקב, להפוך את מערכת המס לדיגיטלית ונגישה יותר, הודיעה ברשות על השקעת מערכת המאפשרת קיצור של תהליך קליטת הצהרת לעסקת מקרקעין ועריכת שומות מס שבח ורכישה לפרקי זמן קצרים ביותר של כיום עבודה אחד בלבד

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

גם בחסות הקורונה ממשיך מנהל רשות המסים, ערן יעקב, עם החזון המרכזי שלו להפוך את מערכת המס לדיגיטלית ונגישה יותר: רשות המסים השיקה מערכת חדשה שתאפשר קבלת שומות במיסוי מקרקעין תוך יום עבודה אחד בלבד. רשות המסים הודיעה היום (ד') על השקעת המערכת חדשה המאפשרת קיצור של תהליך קליטת הצהרת לעסקת מקרקעין ועריכת שומות מס שבח ורכישה לפרקי זמן קצרים ביותר של כיום עבודה אחד בלבד.

המערכת פותחה כחלק מתהליכי הדיגיטציה שעוברת רשות המסים ויישום המדיניות של העברת פעולות ושירותים למרחב המקוון לטובת שיפור וייעול השירות וקיצור זמני הטיפול בתיקים.

המערכת תפעל בשלב הראשון בעסקאות של מכירת דירת מגורים בבית משותף עלדי קבלנים בפטור ממס (לפי סע' 50), ובהמשך יתווספו סוגי עסקאות נוספים למהלך.

על-מנת להיכלל בתיקים הפוטנציאליים למהלך קיצור תהליך הבדיקה, על המגישים לעמוד בתנאים הבאים: ההצהרה הוגשה באופן מקוון, באמצעות מערכת המייצגים בטופס 7000ב, בהתאם לתקנות הדיווח המקוון; הוגשה הצהרה משותפת למוכר ולרוכש (יודגש כי מדובר בדיווח משותף בלבד ולא בייצוג משותף); צורפו כל המסמכים הנדרשים בהצהרה - "טופס חתימות מקוצר", שכולל הצהרת מוכר/רוכש בפני עורך הדין על נכונות נתוני ההצהרה, וכן מסמכים נוספים התומכים בשומה העצמית וכאלה שנדרשים בטופס ההצהרה, כגון נסח טאבו, הסכם המכר וכדומה. יש להקפיד להתאים את תוכן הקובץ הנשלח לשם הקובץ אותו יש לבחור מרשימה קבועה במערכת; ברשות המסים מדגישים כי ככלל מומלץ להגיש הצהרה מקוונת משותפת למוכר ולרוכש על גבי טופס ההצהרה המתאים תוך הקפדה על צירוף כל המסמכים הנדרשים. הגשת הצהרה משותפת חוסכת זמן רב הן בשלב הגשת ההצהרה, מונעת כפילויות דיווח ומאפשרת טיפול יעיל ומיידי בתיקים.

ברשות המסים מציינים כי קיצור זמן הטיפול יתאפשר רק בחלק מהתיקים מתוך הפוטנציאל, תיקים בהם ניתן לקבל את הצהרת הנישום על סמך מאגר הנתונים הממוכנים שברשות ושלא הועברו לבדיקה מדגמית נוספת.

מהלך מצוין שמטיל אחריות גבוהה על עורכי הדין

לדברי מומחה המס עו"ד ורו"ח שי עינת, "הכיוון אליו הולך מנהל מס שבח, של קיצור תהליך הבדיקה ואפילו אישור אוטומטי לשומות עצמיות המוגשות על-ידי המייצגים, הוא מצוין ומתבקש, אך בד-בבד מגביר את האחריות של עורכי דין לשומות אותן הם מגישים, שכן כעת הרשות 'סומכת' עוד יותר על המייצגים - על כל המשתמע מכך". 

לדבריו, "המהלך הזה יפנה זמן למפקחי השומה ויאפשר למנהל מס שבח להתמקד בשומות המורכבות יותר, כגון של מכירת דירות מגורים ובתי מגורים עם זכויות בנייה בלתי מנוצלות אשר בהן קיים פוטנציאל גביית מס גבוה".