השנה של אייל לפידות כמנכ"ל שיכון ובינוי עלתה לחברה כ-45 מיליון שקל

לצד תגמול מנייתי מצטבר של קרוב ל-30 מיליון שקל, שכר ומענקים, שילמה שיכון ובינון ללפידות "מצנח זהב" של 7 מיליון שקל בגין סיום תפקידו בחברה

אייל לפידות / צילום: עינת לברון
אייל לפידות / צילום: עינת לברון

הדוחות הכספיים של קבוצת שיכון ובינוי  (שו"ב) מלמדים על תגמול יוצא דופן לו זכה המנכ"ל לשעבר אייל לפידות - שהגיע ועזב את החברה בסערה - המצטבר לסכום עתק של יותר מ-45 מיליון שקל עבור שנה אחת בלבד בתפקיד.

בסיכומה של 2020, עלות העסקתו של לפידות כמנכ"ל שו"ב, לתקופה של 7 חודשים, הגיעה ל-24.5 מיליון שקל, וכללה תגמול מנייתי בהיקף של כ-10 מיליון שקל, שכר ומענק בסכום שנע סביב כ-2 מיליון שקל לכל רכיב, ותגמול של יותר מ-7 מיליון שקל בקשר לסיום תפקידו בחברה (מצנח זהב).

סכום זה מצטרף לעלות העסקתו של לפידות ב-2019, שהצטברה ל-24 מיליון שקל וכללה בעיקר תגמול מנייתי (כ-17.5 מיליון שקל), שכר בעלות של כ-4.5 מיליון שקל ומענק של כ-2 מיליון שקל.

 
  

התגמולים ליו"ר והמנכ"ל הנוכחי - כ-28 מיליון שקל

לפידות החל לכהן כמנכ"ל שו"ב בתחילת יוני 2019, אחרי שאושרה לו אחת מחבילות התגמול הגבוהות אי-פעם למנהל שכיר בישראל, שעיקרה התבססה על חבילת אופציות שבמימושן המלא הייתה מהווה כ-5% מהונה של שו"ב - מה שהפך אותו לאחד משיאני השכר בבורסה.

הידיעות אודות הגעתו של לפידות תמכו באותה תקופה גם בביצועי מניית שו"ב, נוכח ציפיות המשקיעים כי המנכ"ל המוערך והדומיננטי, שהגיע לשו"ב לאחר עשור מוצלח כמנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, יידע לייצר ערך גם בענקית הנדל"ן והתשתיות שבשליטת נתי סיידוף.

אולם, כאמור, כשנה בלבד לאחר כניסתו לתפקיד, סיים לפידות בסוף חודש יוני 2020 את תפקידו בשו"ב - לנוכח חילוקי דעות עם דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר והמנכ"ל הנוכחי תמיר כהן, הנחשב לאיש אמונו של בעל השליטה סיידוף. ככל הידוע, חילוקי הדעות נסובו סביב התנהלותו של לפידות בשו"ב, וכן בקשר למעורבותו בעסקים נוספים ובהם השקעתו במניות כלל ביטוח, שבה כבעל מניות מיעוט לקח חלק בניסיון להדחת המנכ"ל יורם נוה.

כהן עצמו, אגב, נהנה גם הוא מתנאי העסקה מופלגים למדי בשו"ב, ובסיכומה של 2020 עלות העסקתו התקרבה ל-11 מיליון שקל, וזאת אחרי תגמולים בעלות שנתית של יותר מ-17 מיליון שקל ב-2019. בדומה ללפידות, גם עיקר התגמולים של כהן מבוססים על רכיב מנייתי - בסכום של כ-6 מיליון שקל בשנה שעברה ושל 12.5 מיליון שקל ב-2019, כשהיתרה, בעלות מצרפית דו-שנתית של כ-9.5 מיליון שקל, הוענקה לו כשכר ומענקים.

רווח על הנייר של כ-15% על מניית כלל ביטוח 

מבדיקת גלובס עו לה כי בשלב הנוכחי גם ההשקעה בכלל ביטוח, בהיקף של יותר מ-130 מיליון שקל, מניבה ללפידות פירות נאים ומגלמת עבורו רווח "על הנייר" בשיעור של כ-15% תוך כשנה וחצי. זאת על רקע זינוק של כ-200% במניית החברה מרמת השפל שקבעה בחודש מרץ 2020 (ובהנחה שלא מימש מהחזקותיו בחברה מאז הרכישה). 

לפידות השלים את העסקה לרכישת כ-5% ממניות כלל ביטוח מידיה של קבוצת אי.די.בי פתוח בנובמבר 2019, כשעוד הייתה בשליטתו של אדוארדו אלשטיין, לפי מחיר מניה של כ-48 שקל - הנחה של כ-9% על שווי השוק של המניות בעת השלמת העסקה. את עיקר ההשקעה מימן לפידות באמצעות הלוואת מוכר שאי.די.בי התחייבה להעמיד לו. 

מאז ועד רמת השפל אליה הגיעה בחודש מרץ 2020, בהשפעת משבר הקורונה, קרסה מניית כלל ביטוח כמעט ב-70%. אולם, כפי שבלטה בירידות החדות באותה עת, נהנתה המניה גם מתיקון חד בהמשך, כחלק משינוי כיוון המסחר הכללי בשוק המניות המקומי ובעולם, כך שכיום מחירה נע סביב 55 שקל ומשקף לכלל ביטוח שווי של כ-3.7 מיליארד שקל.