תעלת סואץ | פיצ'ר

צפו בזווית המצרית: מתעדים את מבצע שחרור הספינה התקועה בתעלת סואץ

קפטנים לשעבר תיארו כיצד הנווטים המדוברים עסוקים יותר בזלילה ובבקשת סיגריות במהלך השעות הרבות שהם על הסיפון ושלוקח לעבור את התעלה • לעדויות הקפטנים לשעבר הצטרפו גם עדויות של נשים שהתלוננו על הצקות מצד הנווטים המצרים • כדי להילחם בתדמית זו, ה-SCA שחררה בימים האחרונים בעקביות כמה קטעי וידאו שהפכו ויראליים

ספינת אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ / צילום: Reuters, רשות תעלת סואץ
ספינת אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ / צילום: Reuters, רשות תעלת סואץ

למרות האשמות כלפי צוותים הודיים וקפטנים זרים, מי שהייתה אחראית בסופו של דבר לתקיעת ספינת הענק "Ever Given" בתעלת סואץ, ששיתקה חלק מתנועה הספנות העולמית בימים האחרונים - הייתה רשות תעלת סואץ (SCA). הרשות היא גוף ממשלתי מצרי, המנהל את הנעשה בתעלה מאז שהולאמה בשנות ה-60'. בראש הרשות עומד מפקד חיל הים המצרי לשעבר, והיא מחייבת כל ספינה העוברת בתעלה הצרה להעלות על סיפונה נווט או נווטים שאחראים למנוע תקלות מסוג אלו שהתרחשו, ולעתים ליווי על ידי ספינת גרר.

בימים האחרונים עמדה ה-SCA בפני ביקורת בינלאומית. קפטנים לשעבר תיארו כיצד הנווטים המדוברים עסוקים יותר בזלילה ובבקשת סיגריות במהלך השעות הרבות שהם על הסיפון ושלוקח לעבור את תעלת סואץ (13 שעות בממוצע), וכיצד הם סומכים פחות על המכשירים ויותר על מה שהם רואים בעיניים. בשבוע שעבר, בעוד סערת אבק גדולה (שהורגשה גם בישראל) השתוללה באזור - כשהיא מביאה גם רוחות עזות וגם אבק שעשוי להצטבר במהירות על ספינות הענק ולהקשות על ניווטן - נכשל המנגנון. התוצאה - נזק של מאות מיליוני דולרים לכלכלה העולמית.

אך לצד נזק זה, נמצאת ה-SCA ומצרים גם בקרב על תדמיתה. לעדויות הקפטנים לשעבר הצטרפו גם עדויות של נשים שהתלוננו על הצקות מצד הנווטים המצרים, והעולם כולו הסתכל על חרטום הספינה שהתחפר בגדה החולית, בחן את הטרקטור הבודד שנשלח בתחילה לשחרר אותו - ותהה אם המשימה לא גדולה מדי על המצרים.

כדי להילחם בתדמית זו שחררה בימים האחרונים בעקביות ה-SCA כמה קטעי וידאו שהפכו ויראליים. הם הציגו לא רק את המפקדים והבכירים הרבים שזרמו לשטח, אלא גם את פעילות הגוררות, את שאיבת הבוץ, את חפירת הגדה ואת צפירות השמחה של כמה מהספינות ביום שבת, כשאחורי הספינה החלו לנוע קלות. קטעי הווידאו מלווים במוזיקה אלקטרונית, הירואית, ומציגים את המבצע לשחרור ה-Ever Given, שריתק וממשיך לרתק מיליונים ברחבי העולם.

וידאו עדכני שעלה אמש בחצות, ומציג את שלבי המבצע האחרונים, שכוללים פינוי בוץ וקרקע מהתעלה, לצד דחיפת וייצוב הספינה בעזרת כמה גוררות.

וידאו מסוף השבוע מציג את שלבי המבצע הראשונים, כולל ניסיון לגרור את החרטום בעזרת ספינה בעוד גוררות נמצאות לצדה.


וידאו נוסף מתעד את ראש רשות תעלת סואץ, אוסמה רביע, מבקר ומנהל את מאמצי החילוץ.

וידאו נוסף הועלה ל"טוויטר", שבו מתועדות ספינות הגרר חוגגות את העובדה שאחורי הספינה "שוחררו" ונעו ב-30 מעלות בסדרת צפירות, מיום שבת בלילה.