יאסר עטילה, מנהל חטיבת המדיה בערבית בתאגיד השידור, פורש

זאת אחרי שנתיים של כיפופי ידיים בינו ובין מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ • אגודת העיתונאים בירושלים: "קוראים להנהלת התאגיד לבחון מחדש את התפטרותו של עטילה ולפנות אליו בבקשה למשוך את ההתפטרות"

אולפן "כאן" בערבית / צילום: יח"צ
אולפן "כאן" בערבית / צילום: יח"צ

שנתיים של כיפופי ידיים בין מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי, אלדד קובלנץ, לבין יאסר עטילה, מנהל חטיבת המדיה בערבית, הגיעו אל סופן: לגלובס נודע כי עטילה הודיע לקובלנץ על פרישתו מהתפקיד.

כפי שנחשף בגלובס, תפקודה של חטיבת המדיה בערבית ועתידה היו נושא הוויכוח בין עטילה לקובלנץ, כשלב-ליבה של המחלוקת סבב סביב עתידה של מחלקת החדשות בערבית. קובלנץ סבר כי יש להכפיפה למחלקת החדשות של התאגיד תחת מנהל החטיבה ברוך שי, ואילו עטילה סבר כי יש להותירה כחטיבה עצמאית. הוויכוח אף הגיע לישיבות מועצת התאגיד, אך המאורעות התרחשו בשלהי הקדנציה הקודמת שלה, ובסופו של דבר הסוגיה לא הגיעה להכרעה. 

הוויכוח אף הגיע לישיבות מועצת התאגיד בשלהי הקדנציה הקודמת שלה, והגיע עד לזימונו של עטילה לשימוע לפני פיטורים. בהנהלת התאגיד טענו כי בעקבות תלונות על תפקודה של החטיבה הוחלט להיכנס בעובי הקורה, ושכרו פרויקטורית שכתבה דוח על תפקוד לקוי של החטיבה, בעיקר בכול הקשור לשידורי הטלוויזיה, בו נקבע כי "שידורי הטלוויזיה אינם נותנים תשובה מכבדת לחברה הערבית - אפילו בנושאים האלמנטריים בתחום שבו לכאורה אמור להיות יתרון מובהק לערוץ הישראלי על פני עשרות הערוצים הערביים האחרים".

המסמך שימש בין היתר בסיס לזימונו של עטילה לשימוע, אולם במהלכו נשמע מצידו סיפור שונה לחלוטין: עטילה טען כי קובלנץ מתנכל לו בשל סירובו להיות "יס מן של המנכ"ל". באמצעות עורך דינו זכי כאמל הוא ציין כי מדובר ב"מכתב מוזמן של מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ". עוד הוא טוען כי לאחר שדחה את הבקשה לשלם את החשבוניות על הייעוץ, "החלה מלחמת עולם שלישית". עטילה טען אז כי "אחרי שדחה בתוקף את הכתבתו של קובלנץ לשלם את החשבוניות, הגיע מכתב הזימון לשימוע".

פרסום הדברים בגלובס עורר סערה גדולה: לצידו של עטילה התייצבה אגודת העיתונאים בירושלים, בה מאוגדים רוב העיתונאים מהחטיבה בערבית, שהאשימה את הנהלת תאגיד השידור הציבורי באפליה של החטיבה ועובדיה בניסיון להשחיר את מנהל החטיבה והעיתונאים כדי להביא לביטול החטיבה כחטיבה עצמאית.

בסופו של דבר עטילה צלח את השימוע ונותר בתפקידו, אולם עתה בחר לפרוש.

עטילה הוא בין היחידים שנותרו בתאגיד משדירת הניהול של רשות השידור, לאחר שזכה במכרז על התפקיד עם הקמת התאגיד. לזכותו נזקפות 22 שנים של שירות בשידור הציבורי בו מילא שורת תפקידים עיתונאיים וניהוליים, ביניהם הכתב בשטחים וראש מערכת חיפה והצפון. בתפקידו האחרון ברשות השידור שימש עטילה בתפקיד מנהל הטלוויזיה בערבית. המחלקה בערבית מתוקצבת בלמעלה מ-30 מיליון שקל, ותחום אחריותה כולל את הרדיו, הדיגיטל והטלוויזיה.

מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ מסר בתגובה: "קיבלתי בצער את הודעתו של מר יאסר עטילה על רצונו לסיים את תפקידו כמנהל בתאגיד עם תום 4 שנות כהונה בתפקידו. יאסר ניהל את החטיבה בערבית באופן הראוי להערכה, בחריצות ובמסירות, והקים את שלוש הפלטפורמות תחתיה - רדיו, טלוויזיה ודיגיטל - שרשמו הישגים מרשימים. אני מודה ליאסר על שנים ארוכות ועמוסות של עבודה בשידור הציבורי, ומאחל לו הצלחה בדרכו". 

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר בתגובה: "אגודת העיתונאים בירושלים מצרה על התפטרותו של מנהל המדיה בערבית בתאגיד השידור 'כאן', יאסר עטילה. מפניות שהגיעו אלינו מצד עובדי המדיה, חברי האגודה, אנו מבינים שהוא מנהל מוערך שנלחם לשמור על עצמאות המדיה בערבית ולא היסס לעמוד על דעתו המקצועית, דבר שלצערה של האגודה אינו מובן מאליו בתאגיד השידור הציבורי. אגודת העיתונאים בירושלים קוראת להנהלת התאגיד לבחון מחדש את התפטרותו של יאסר עטילה ולפנות אליו בבקשה למשוך את ההתפטרות".