שורטיסט נוסף תקף את אמדוקס, והמניה נפלה: טוען לניפוח רווחי החברה

באמדוקס, שעמדה בפני מתקפה דומה לפני כשנתיים, הגיבו בחומרה: "טענות מטעות וחסרות בסיס, שכל מטרתן להשפיע על מחיר המניה, על מנת לשרת את האינטרסים של כותבי הדוח"

בניין אמדוקס ברעננה / צילום: איל יצהר
בניין אמדוקס ברעננה / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר הגיעה מניית אמדוקס  לשיא של כל הזמנים, כמעט 82 דולר. השיא לא החזיק מעמד זמן רב: במסחר ביום רביעי השבוע צנחה המניה ב-11.2% במחזור מסחר גדול במיוחד, על רקע דוח שלילי למדי מצד גוף שנקרא Jehoshaphat Research, שהעלה טענות על ניפוח רווחים באמדוקס והגדיר את מנייתה "בלתי ניתנת להשקעה" (uninvestable). לאחר הנפילה במניה, שווי השוק של אמדוקס הוא 9.2 מיליארד דולר. החברה בניהולו של שוקי שפר מספקת מערכות ופתרונות IT לחברות טלקום.

למשקיעים במניית אמדוקס המקרה הזכיר אולי אירוע דומה שהתרחש בתחילת 2019, אז השורטיסט בן אקסלר מ-Spruce Point Capital - גוף שמתמחה במכירות שורט - המליץ על מניית אמדוקס ב"מכירה חזקה" והעריך שתרד בטווח הבינוני מרמות של כ-60 דולר בהן נסחרה אז ל-30-45 דולר.

 
  

המלצת Spruce הורידה את מניית אמדוקס בטווח הקצר, וכשנה לאחר ההמלצה היא אף נסחרה במחיר של כ-45 דולר, אליו ירדה כשמשבר הקורונה היכה בשוק ההון האמריקאי לפני שנה, אך מאז היא חזרה לטפס בהמשך וכאמור אף הגיעה לשיא בשבוע שעבר.

 "מ-2016 הפסקתי למצוא היגיון בדיווחי אמדוקס לוול סטריט"

כעת, Jehoshaphat Research מפרסמים המלצה שלילית שהפילה את המניה. לטענתם, הרווחים של אמדוקס נופחו ב-40%-50%, והם מגיעים למסקנה זו על-ידי השוואת הרווחיות של החברות הבנות לרווחיות החברה כולה.

"איך הופכים ירידה בהכנסות לצמיחה? שולחים למטה אמדוקס בישראל", נכתב בדוח של Jehoshaphat. לדבריהם, הם דיברו עם עובד לשעבר באמדוקס בארה"ב, שסיפר להם כי ראה ירידה משמעותית בהכנסות מלקוחות גדולים בארה"ב (AT&T, טי מובייל, ספרינט) - ירידה של סביב 7% בשנה.

"אמדוקס הצליחה לפצות על חלק מזה בזכייה בחוזים בחלקים אחרים בעולם, אך הרווחיות של פרויקטים באירופה ובאמריקה הלטינית נמוכה ב-15%-20% מזו של ארה"ב", נכתב שם. לדבריהם, שאלו את אותו עובד כיצד הציגה אמדוקס צמיחה, ותשובתו הדהימה אותם: "זו שאלת מיליון הדולר. מ-2016 הפסקתי למצוא היגיון במה שאמדוקס דיווחה לוול סטריט.

"קודם יכולתי למצוא קשר בין המספרים שלנו בצפון אמריקה למה שאמדוקס דיווחה. מאז, המספרים לא התאימו למה שאנחנו שלחנו למטה. היינו מחשבים באופן עצמאי את הביצועים שלנו ברבעון ומדווחים למטה בישראל, והם לא היו טובים; הם ירדו. אבל מאוחר יותר, כשאמדוקס הציגה את הדוח הרבעוני לוול סטריט, אזור צפון אמריקה איכשהו צמח. זה הפתיע אותי בכל רבעון".

ההאשמות הן חמורות, ואמדוקס דוחה אותן בתוקף. מהחברה נמסר כי "אמדוקס הציגה הכנסות שיא של יותר מ-4.2 מיליארד דולר לשנת הכספים המלאה של 2020, עם שיעורי רווחיות תפעולית יציבים (Non-GAAP). התחזית הפיננסית שלנו נותרה חיובית ואנחנו נתקשר ישירות עם המשקיעים והלקוחות שלנו בנוגע לדוח השורט שפורסם. נציין כי הדוח כולל טענות מטעות, לא מדויקות וחסרות בסיס, אשר כל מטרתן היא להשפיע על מחיר המניה, על מנת לשרת את האינטרסים של כותבי הדוח".

גורמים המקורבים לחברה מעלים תהיות נוספות בנוגע לדוח. לדבריהם, מבדיקות מקיפות שביצעו לא נמצא כל בית השקעות, חברה או גוף בשם זה; הדומיין של Jehoshaphat הוקם רק לפני שבוע, ונמצאו לדבריהם אינדיקציות לפיהן חשבון הטוויטר שנפתח רק עכשיו הוא תחת מגבלות (אולי חשוד או מזויף).

הכנסות של מעל מיליארד דולר ברבעון הראשון

ברבעון הפיסקאלי הראשון של שנת 2021 (הרבעון שהסתיים בסוף דצמבר 2020), הכנסותיה של אמדוקס הסתכמו בכ-1.1 מיליארד דולר, עלייה של 33 מיליון דולר בהשוואה לרבעון הקודם. החברה דיווחה ברבעון הראשון על שיא בהכנסות מחוזי שירותים מנוהלים, ברמה של 624 מיליון דולר, צמיחה של 7.6% מהרבעון המקביל.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-153 מיליון דולר, עלייה של כ-6% ביחס לרבעון המקביל.

לאחרונה נחשף בגלובס כי אמדוקס נמצאת במגעים עם רשות המסים, להעברת כל הקניין הרוחני שלה לישראל בתמורה להטבות מס בשווי מיליארדי שקלים.