הצהרת הבריאות מבוטלת: מתרחבות ההקלות על המשק ועל מערכת החינוך

במשאל טלפוני אישרה הממשלה הקלות על המשק לאור הירידה בתחלואה • הגדלת תפוסת קהל באיצטדיוני ענק במקומות פתוחים מ-5,000 ל-10,000 • יתאפשר קיום אירוע ספורט עממי רב-משתתפים בתפוסה של עד 1,000 משתתפים, ותוגדל התפוסה במוזיאונים קטנים

רחוב רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
רחוב רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

עקומת התחלואה צונחת, וכך גם מתרחבות ההקלות על המשק. הממשלה אישרה אתמול (ד׳, במשאל טלפוני טרם כניסת יום הזיכרון לשואה ולגבורה) את הצעת משרד הבריאות כי מגבלת ההתקהלות בשטח פתוח תוגדל ל-100 איש (בשטח סגור נשארת מגבלה של עד 20 איש).

כמו כן, הגדלת תפוסת קהל באיצטדיוני ענק במקומות פתוחים מ-5,000 ל-10,000; במקומות סגורים - הגדלה ל-40% תפוסה ועד 4,000 מקסימום. הגדלת התפוסה באירועים שאינם בישיבה ו/או עם מזון בשטח פתוח מ- 500 ל-750. יתר על כן, יתאפשר קיום אירוע ספורט עממי רב-משתתפים בתפוסה של עד 1,000 משתתפים. גם במוסדות התרבות ישנם שינויים; הגדלת תפוסה במוזיאונים קטנים (עד 3,000 מ"ר) לפי אדם על כל 7 מ"ר. כמו כן, תתאפשר הגשת שתייה באירועי תרבות בישיבה ללא מזון.

התפוסה המירבית באוטובוס המעביר נוסעים בין טרמינל הנוסעים לכלי הטיס, שכרגע עומדת על 50% מהתפוסה המרבית, תהיה דומה לכלל החל לגבי כל כלי תחבורה אחר: עד 75% מהתפוסה המקסימלית. בשבוע הבא, יתקיים דיון נפרד בעניין מסקנות עבודת המטה שריכז מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בדבר בחינת דרכים להגדלת קיבולת מעבר נוסעים הנכנסים לישראל או יוצאים ממנה.

לפי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, 6.3 מיליון ישראלים הם ברי חיסון, ומתוכם התחסנו 5.3 מיליון מחוסנים. בסך הכל, 65% מהאוכלוסייה בישראל מחוסנת. בתדרוך שקיים הערב לוי לתקשורת אמר כי כעת מאושפזים במצב קשה בבתי החולים 290 בני אדם, מתוכם 80% אינם מחוסנים.

באשר לחיסוני ילדים בגילאי 12-15, אמר לוי: "אני מקווה שבמאי נוכל להתחיל לחסן ילדים, בתלות כמובן באישור FDA והרשות האירופאית. לא נעשה זאת לפני. הפוטנציאל הוא חיסון של כ-900 אלף ילדים בגילאים הללו, ואנחנו מעריכים שתהיה היענות גבוהה בקרב הציבור".

הקלות במערכת החינוך

הממשלה אישרה הערב הקלות גם במערכת החינוך, עד לדיון שיערך בנושא בממשלה ביום שני. הצהרת הבריאות מבוטלת, והקפסולות בכיתות ד' מבוטלות, כך שיוכלו ללמוד בכיתות מלאות. תנתן אפשרות לערבוב של קפסולות בבתי ספר במסגרת שיעורי חנ"ג ולימודים מעשיים בשטח פתוח וכן בפעילות של נבחרות ומועדוני ספורט בית ספריים.

מבוטלת המגבלה על ערבוב קבוצות של כיתות א'-ג' בצהרונים, כך שתחול עליהם ההוראה הכללית לפיה ניתן לערבב 3 קבוצות קבועות לכל היותר, ועד 28 ילדים.

הממשלה אף אישרה הוספת האפשרות לקיים לימודים בשטח פתוח במוסד חינוך רשמי למחוננים. במסגרת לימודים במוסדות להשכלה או הכשרה, אשר מתקיימים במתווה תו ירוק, ניתן לקיים גם פעילות חברתית וטקסים.

הממשלה אישרב גם את הורדת שיעור המחוסנים והמחלימים הדרוש ללמידה מלאה בכיתות י"א ו-י"ב, כך שבמקום 90% יעמוד על 65%. כיתות ז'-י' יוכלו לעבור בין עד 4 קבוצות קבועות (ולא 2 בלבד).

שינוי בתכנית "מגן חינוך" אשר התקיימה עד כה במוסדות באזורים המסווגים בצבע "כתום" לפי תכנית הרמזור, כך שתתקיים בכיתות ז'-י' בכל הארץ במוסדות החינוך המעוניינים בכך, ותאפשר למידה ללא מגבלת הקפסולות לשכבות אלו במוסדות שישתתפו בתכנית.

תנתן אפשרות לשיעורי שחיה במסגרת הלימודים בבית ספר גם בבריכות מקורות, ובלבד שהבריכה משמשת רק את התלמידים ולא את הציבור הרחב (באותן השעות).

הוסרה ההגבלה על קיום בחינות במוסדות להשכלה גבוהה, כך שניתן יהיה לקיים את כל הבחינות באופן פרונטלי (ולא רק 10% מהן כפי שהיה עד כה).

הקלה במגבלת התפוסה בלימודים של מוסד להשכלה או הכשרה מקצועית, כך שהמגבלה תהיה דומה למגבלה הקיימת בפעילות תרבות בישיבה שאינה כוללת אכילה (עד 1,000 או 3,000 איש באולמות גדולים, כתלות בתפוסה מקסימלית).