משבר המכולות והעומסים בנמלים שמרמזים על גל התייקרויות במשק

לצד התייקרות חומרי הגלם נרשמה בשנה האחרונה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית בשל מחסור במכולות המשמשות להובלה ימית של סחורות מסין • לכך מצטרפת בעיה נקודתית בנמלים בישראל • באופק לא רואים פתרונות, אלא דווקא עליות מחירים לצרכן

מכולות בחיפה. נתקעו במערב וחסרות בסין / צילום: פאול אורלייב
מכולות בחיפה. נתקעו במערב וחסרות בסין / צילום: פאול אורלייב

אופניים, אופני כושר, בריכות לחצר, משקולות ומזרוני יוגה - אלה הם רק חלק מהמוצרים שהמלאי שלהם בישראל אזל במהלך סגרי הקורונה והביא לחוסרים מתמשכים. לפחות חלק מהמוצרים הללו שמיובאים לישראל כמו גם למדינות אחרות במכולות - פשוט נתקעו בדרך. חלק מהפקק קשור להשפעה הגלובלית וחלק ממנו לאתגר מקומי, כאשר לפי שעה לא ברור מתי הפקק הזה צפוי להשתחרר, ולא פחות חשוב - כמה הוא הולך לעלות לנו.

מגפת הקורונה אמנם גרמה לביקוש מוגבר לרכישות באונליין, אבל גם פגעה בשרשרת האספקה העולמית בשל מחסור במכולות המשמשות להובלה ימית של סחורות מסין אל מדינות המערב, וביניהן ישראל. כך, לצד התייקרות חומרי הגלם ביניהם שמן, תירס, סויה ואחרים, נרשמת עלייה חדה גם בעלויות ההובלה של יבואניות בישראל, מה שעלול לדחוף אותן בהמשך לגלגל את הייקור הזה גם לעליות מחירים לצרכן.

במה מדובר? כלכלת סין התאוששה במהלך השנה החולפת בקצב מהיר יותר מכל כלכלה גדולה אחרת, מה שאופיין בביקושים גבוהים למוצרים סיניים כגון מוצרי אלקטרוניקה, ציוד רפואי ומוצרים נוספים במהלך הסגרים. במקביל, נמלים ברחבי ארה"ב ואירופה התמודדו עם הגבלות וחוסרים בכוח האדם.

המציאות הזו הובילה לכך שתחת השיבושים בפעילות הנמלים השונים, מכולות ריקות מתעכבות בשערי הנמלים לתקופה של שבועות. כתוצאה מכך, נוצר מחסור במכולות למשלוחים הבאים שאמורים לצאת מסין, מה שגורם לכך שזמני השילוח מתארכים וסחורות מתעכבות להגיע ליעדיהן.

עלות ההובלה מסין זינקה

התופעה הזו כבר הביאה לעלייה חריגה בחודשים האחרונים במחיר ההובלה מסין שמגיעה לסדר גודל של מאות אחוזים. מסקירה שביצעה חברת דן אנד ברדסריט עבור גלובס עולה כי המחיר הממוצע להובלת מכולה מסין בנפח של 40 רגל לאירופה ולאזור אגן הים התיכון נע בשנת 2020 בטווח של 2,000-3,000 דולר למכולה. ואילו כיום, על רקע המחסור העולמי במכולות, עלות הובלת מכולה מסין הגיעה לרף של כ-9,000 דולר למכולה, כלומר, התייקרות של פי ארבעה מהמחיר שאפיין את השנה האחרונה כשפברואר נרשם פיק גבוה עוד יותר של 11 אלף דולר. סוגיה נוספת היא ההתייקרות גם בהובלה בבאלקים, כלומר של סחורות שמשונעות באוניה ללא מכולה, כשהמסלולים האלה הגיעו לעלייה בסדר גודל של 20%-30%.

להערכת דן אנד ברדסטריט, בטווח הקצר השיבוש בשרשרת האספקה העולמית עלול לפגוע בפעילות בענף הלוגיסטיקה בישראל השנה. הפתרונות הניצבים בפני היבואנים הם היסמכות על עודפי מלאי מעונה קודמת ככל שנשארו כאלה, צמצום ביבוא או דחיית הזמנות עד להתבהרות המצב. לפי התחזית של דן אנד ברדסטריט, התבהרות שכזו עלולה להתרחש רק בעוד מספר חודשים, עמוק במחצית השנייה של השנה.

חלופות נוספות הן הגברת יבוא מיעדים חלופיים לסין - בעיקר מטורקיה ומאירופה. המגמה הזו החלה וגררה עמה עלייה בעלויות ההובלה מיעדים אלה, בשיעור נמוך מהעלייה בעלויות ההובלה מסין הנאמדת כאמור במאות אחוזים, או המשך יבוא מסין תוך גלגול עלויות ייקור משלוחי הסחורות על הצרכנים במקרים בהם תנאי השוק והתחרות המקומית באותו ענף יאפשרו זאת.

העלייה כבר מורגשת במזון

נכון להיום, טרם מורגשים חוסרי מלאי סחורות בישראל, בעיקר בשל התבססות על עודפי מלאי מתקופות הסגרים. בארץ טרם החלה עליית מחירים ניכרת, אולם זו החלה להיות מורגשת כבר עתה עם התייקרות של קטגוריות מזון כמו שמן קנולה, והתייקרות עתידית צפויה גם של מחירי החלב.

"למציאות הזו יש שני היבטים, המקומי והגלובלי", אומר לגלובס עדי פנחס מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס המתמחה בגידור ומסחר בסחורות וחומרי גלם. לדבריו, "לצד הקושי הגלובלי על רקע ההשפעות מסין, קיימת גם בעיה נקודתית בישראל שקשורה לחוסר בכוח האדם וביעילות בנמלים בישראל".

הדברים הללו מתחברים גם למכתב ששלח השבוע איגוד יבואני התבואות בראשות איתי רון לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הוא קורא לו להתערב על מנת לפתור את מצוקת פקקי האוניות בנמלי ישראל. במכתב הוא מתאר כיצד "אוניות ממתינות שבועות מחוץ לרציף לכניסה לנמל וגם כאשר הן נכנסות לנמל, הפריקה איטית, לא רציפה ורצופת תקלות", כשהוא מציין כי על הרקע הזה היבואנים נאלצים לשלם קנסות לחברות הספנות הזרות, ומסכם את דבריו כשהוא מזהיר כי "כל ההוצאות הכבדות הללו מגולגלות בסופו של יום על כתפי הצרכן הישראלי".

לדברי פנחס, "המצב המקומי מעמיס עוד התייקרות בנוסף להשפעה הגלובלית. קיימת בישראל בעיה נקודתית של חוסר כוח אדם בנמלים וחוסר יעילות. לא תהיה ברירה אלא לגלגל את זה בסוף אלינו. זה מייקר כל סוג של יבוא שנכנס לישראל, החל מצעצועים ומוצרים לבית מסין ועד תבואות חקלאיות. כל השרשרת מתייקרת".

על הכוונת: טקסטיל ומוצרי חשמל 

לפי דן אנד ברדסטריט, "בין הענפים המועמדים לעליית מחירים הינו ענף מוצרי החשמל, הנסמך ברובו על יבוא מסין והמזרח, בשיעור שעלול להגיע עד כדי 10%-15%". ענף נוסף שבו מעריכים בדן אנד ברדסטריט כי עלולה לחול עליית מחירים - אם כי בשיעור נמוך יותר של אחוזים אחדים - הינו ענף הטקסטיל, הנסמך אף הוא על יבוא מסין ומהמזרח.

בפועל, קיימת שונות ביכולת לספוג התייקרויות ולגלגלן בקרב היבואנים השונים - ככל שהיבואן גדול יותר ומייבא יותר, כך התייקרות עלות היבוא מתחלקת על מספר רב יותר של פריטים - כלומר "יתרון לגודל", לעומת יבואני בוטיק או יבואנים קטנים יותר התלויים ביבוא של מספר מצומצם יותר של מכולות וכתוצאה רגישים יותר להתייקרויות עלות השילוח.

על פי נתוני הלמ"ס, סין מהווה מקור לכ-15% מסך הסחורות המיובאות לישראל (ללא יהלומים), אולם ישנם מספר ענפים בהם היבוא מסין הוא דומיננטי ונאמד בשיעור גבוה יותר, בהם ענף הטקסטיל. לפי הערכות דן אנד ברסטריט, בענף הטקסטיל סין נחשבת לשחקנית מהותית מאוד, ומהווה מקור ל35%-40% מהפריטים הנמכרים בישראל. ענפים נוספים בהם היבוא מסין משמעותי הם מכונות וציוד חשמלי, ציוד מחשבים ועוד.

עוד מעריכים בדן אנד ברדסטריט כי בטווח הקצר, המשך שיבוש שרשרת האספקה העולמית עלול לפגוע בביקושים ליבוא סחורות לישראל להעיב על פעילות ענף השילוח והלוגיסטיקה בישראל. הערכות בענף הן כי משבר המכולות בקווי המשלוח מסין צפוי להימשך בחודשים הקרובים וללוות את הענף גם בהמשך השנה.

האזהרות של חברות האופנה הציבוריות

המגמה הזו של התייקרות עלויות ההובלה הימית באה לידי ביטוי גם בדוחות של חברות האופנה הציבוריות בישראל. כך, קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל הנחשבת לגדולה בענף האופנה הישראלי, ציינה כי לקראת סוף שנת 2020 "חלה התייקרות משמעותית במחירי ההובלה הימית בעקבות בעיית מחסור במכולות פנויות בשל עצירת פעילויות המסחר בעולם אשר מעכב את הפינוי והפריקה של המכולות בנמלים בכל העולם".

שחקנית נוספת בענף האופנה שמתייחסת להתייקרות בעלויות השינוע היא חברת דלתא. בדוחות שפרסמה לסיכום 2020 נכתב "לאחרונה ובעקבות משבר הקורונה, ניכרת התייקרות משמעותית בעלויות ההובלה הימית לאור מחסור באוניות משא המובילות סחורה מהמזרח הרחוק. ייתכן שהחברה לא תוכל להעביר ללקוחותיה גידול כזה בעלויות. מצב זה עלול להשפיע לרעה על רווחיותה של החברה ועל מצבה הכלכלי".

גם חברת האופנה המקוונת עדיקה התייחסה בדוחותיה למגמה הזו כשהיא מציינת כי ב-2020 נרשמה עלייה משמעותית במחירי השילוח האווירי, באמצעותו משולחות רוב הסחורות שלה. על כן, היא מציינת כי פעילות השילוח האווירי הבינלאומית שבה לתפקוד באופן מלא, "אולם במחירי הובלה גבוהים באופן ניכר בהשוואה למחירים עימם פעלה החברה טרום תקופת הקורונה והחברה מבצעת חלק מהשילוח בדרך של שילוח ימי", אשר מתאפיין במחיר נמוך יותר, אך בפרקי אספקה ארוכים יותר.

האתגר הזה אינו ייחודי לתחום האופנה, כאשר גם קבוצת המזון השנייה בגודלה בישראל, שטראוס, מתייחסת לייקור בעלויות הלוגיסטיות שלה ומציינת כי "ב-2020 עקב השפעת התפרצות נגיף הקורונה ומגבלות תובלה חלה עלייה במחירי הובלת החומרים", תוך שהיא מציינת כי הזמינות שלהם לא נפגעה.