יותר צעירים מחפשים דירות בת"א בסכומים של עד 10 מיליון שקל

תקופת הקורונה, שהגבילה מאוד את היציאה מהארץ, הותירה גם את רוב הכסף של  עובדי ההייטק בבית, וזה מתגלגל לשוק הדיור

פרויקט מגורים בבנייה בצפון ת"א / צילום: איל יצהר
פרויקט מגורים בבנייה בצפון ת"א / צילום: איל יצהר

הכסף הגדול שזורם לעובדי ההייטק בשנה האחרונה מגיע בחלקו גם לשוק הנדל"ן המקומי, ופעילים בשוק אכן מרגישים בתופעה, שעשויה להסביר במידה מסוימת את הגאות ואת עליית המחירים שניכרת בו לאחרונה. בתל אביב, למשל, ניכרת תופעה של ירידה בגיל הממוצע של רוכשי נכסים, שבעבר הקרוב היה להם ביקוש בעיקר מצד אוכלוסייה מבוגרת ואמידה.

"אתה רואה פתאום צעירים בני 30-40 שמחפשים דירות במרכז העיר ובצפון הישן, במחירים שיכולים להגיע ל-10 מיליון שקל", מספר צביקה שוורץ, מנהל מחלקת יוקרה באנגלו סכסון תל אביב. "או למשל דירת גן של 100 מ"ר שאנחנו משווקים בימים הללו בצפון הישן, במחיר של כ-6 מיליון שקל. כל מי שמגיע לראות את הדירה הם צעירים. אז נכון שזו לא דירת יוקרה, אבל 6 מיליון שקל זה הרבה כסף, ואתה לא מבין מאיפה יש להם, ואז הם מספרים שהם הייטקיסטים".

זוג הייטקיסטים צעיר אחר רכש בימים האחרונים דירה במגדל במרכז העיר בלא פחות מ-10.5 מיליון שקל. "זה המון כסף, אבל אם קיבלת מיליון דולר, אתה רוצה לעשות איתם משהו כדי שזה יספיק לרכוש דירה במחירים הללו, בתנאי שהשכר שלך יכול לעמוד בהחזרי המשכנתה הגדולים", ממשיך שוורץ.

צעירי ההייטק אוהבים יותר את לב העיר מאשר את המגדלים, וחלק ניכר מהעסקאות שהם מבצעים הן דווקא באזורים הוותיקים יותר, שמזוהים עם העירוניות המפותחת וההתניידות באופניים.

תקופת הקורונה, שהגבילה מאוד את היציאה מהארץ, הותירה גם את רוב הכסף של  עובדי ההייטק בבית. בד בבד, הקורונה גם הדגישה את המגבלות של דירות קטנות להשכרה, שהיקשו על חיי השוהים והעובדים מהן בתקופות הסגרים, ודירבנה את מי שיכול, לאתר לעצמו דירה לרכישה.

אבל לא רק דירות למגורים עצמיים מהוות יעד להייטקיסטים המתעשרים. שי שטרן, זכיין סוכנות רי/מקס פלוס בבאר שבע, מדבר על נהירה של משקיעים צעירים גם אל העיר הדרומית. "רק אתמול הגיעו אלינו שלושה חברים שעובדים בפתח תקווה, ורכשו דירות חדשות מקבלן בהליך פרי סייל, בשכונת הפארק החדשה", הוא מספר.

השכונה, שנמצאת בכניסה הדרומית לעיר, תכלול, כשמה, פארק עם אגם גדול, והמשקיעים הללו רכשו שלוש דירות 4 חדרים במחירים של 1.3-1.4 מיליון שקל, בקו ראשון לפארק.

ואולם, רוב משקיעי ההייטק ממרכז הארץ שמגיעים להשקיע בנדל"ן באר שבעי מסתפקים בדירות זולות יותר. שטרן מספר, כי רובם הגדול מגיעים לקנות דירות בקרבת האוניברסיטה, בשכונות ג' וד'. דירות 80-90 מ"ר במרחק של חמש דקות הליכה מהקמפוס יכולות להגיע למחירים של 900 אלף שקל, עם דמי שכירות של כ-3,000 שקל בחודש.

"דירות לא נותרו ריקות בתקופת הקורונה, וסטודנטים שיצאו מהן, מצאו לאחר מכן שהן נתפסו על-ידי אחרים. העובדה היא, שאין כיום היצע של דירות במעגל הקרוב לאוניברסיטה", אומר שטרן.