הבוננזה הנסתרת של גוגל: השקעות בסטארט-אפים

הצמיחה בהכנסות מפרסום ושירותי ענן על רקע מגפת הקורונה סידרה לגוגל רבעון מפלצתי עם רווח של כמעט 18 מיליארד דולר • גורם נוסף שסייע לתוצאות - זינוק בשווי ההשקעות של גוגל בסטארט-אפים, כולל חברות כמו נקסט אינשורנס וסניק הישראליות

מנכ”ל גוגל סונדר פיצ’אי / צילום: Associated Press
מנכ”ל גוגל סונדר פיצ’אי / צילום: Associated Press

מגפת הקורונה ממשיכה להיות מתנה שלא מפסיקה לתת עבור גוגל. ביום ג' השבוע פרסמה אלפאבית, החברה-האם של גוגל, את הדוחות לרבעון הראשון של 2021 ושברה שוב שיאים חדשים מבחינת הכנסות ורווחיות על רקע המגפה. הכנסות אלפאבית הכוללות עלו ל-55 מיליארד דולר, צמיחה של 34% בהשוואה לרבעון הקודם אשתקד, כאשר בשורה התחתונה רשמה החברה-האם רווח נקי מפלצתי של כמעט 18 מיליארד דולר, יותר מפי שניים בהשוואה לתקופה המקבילה.

הסיבה המרכזית לתוצאות החזקות של אלפאבית היא המשך התחזקות שוק הפרסום הדיגיטלי בעולם, שבו גוגל היא השחקנית הגדולה ביותר. הכנסות הפרסום של גוגל נפלו ברבעון הראשון והשני של 2020, בתחילת המגפה העולמית, בשל ירידה בהוצאות הקשורות לתחום התיירות, אך מגמה זו השתנתה לגמרי מאז.

העולם זרם ליוטיוב

ברבעונים הבאים, כשאזרחים ברחבי העולם נשארו תקועים בבית, הם השתמשו יותר במנוע החיפוש ובאתרים של החברה כמו יוטיוב. כתוצאה מכך הסיטו מפרסמים תקציבים מעולמות כמו עיתונות מודפסת, טלוויזיה ופרסום חוצות אל הדיגיטל, לשמחתה של גוגל.

מגפת הקורונה והצורך להפעיל שירותים מרחוק תרמה גם להכנסות של גוגל ואלפבית משירותי ענן. גוגל עדיין מפגרת בתחום שירותי הענן זה אחרי אמזון AWS, אך הצליחה לשפר משמעותית את תוצאותיה בתחום. ההפסד התפעולי של הענן של גוגל צומצם מ-1.7 מיליארד ברבעון הראשון של שנה שעברה ל-974 מיליון כעת. גוגל הודיעה ביום ד' כי תשיק ענן אזורי בישראל, לאחר שזכתה יחד עם אמזון במכרז הענן הממשלתי של נימבוס.

מלבד פרסום דיגיטלי ושירותי ענן, הצמיחה בתוצאות של אלפאבית נבעה מעוד גורם, מעט נסתר בדוחות. תחת סעיף שונות מפרטת אלפאבית את השינויים בערך ההשקעות שלה בסטארט-אפים טכנולוגיים. על רקע עליית השווי החדה של סטארט-אפים בשנה האחרונה בעולם וההנפקות הרווחיות מאוד שביצעו חלק מהם, גוגל רשמה הכנסות של 4.84 מיליארד דולר בסעיף זה, בהשוואה להפסד של 86 מיליון ברבעון הראשון של שנה קודמת. אלפאבית רושמת הכנסות על עליית שווי השקעותיה בסטארט-אפ, גם אם לא מימשה אותן בפועל ואלו נשארו רק על הנייר.

גוגל משקיעה בסטארט-אפים דרך שתי קרנות - GV (לשעבר גוגל ונצ'רס) להשקעות בחברות בשלב מוקדם יותר ו- CapitalG להשקעה בחברות בשלבי צמיחה מתקדמים. גוגל אינה מפרטת אלו השקעות בדיוק הניבו לה עלייה בערך אך סקירה של ההחזקות שלה מגלה חלק מהתשובות.

גוגל מושקעת למשל באפליקציית התשלומים המקוונים סטרייפ, שהפכה בחודש שעבר לסטארט-אפ בעל השווי הגבוה ביותר בארה"ב, לאחר שגייסה מימון חדש לפי שווי של 95 מיליארד דולר - פי עשרה מהשווי שלה ב-2016 כשגוגל השקיעה לראשונה. השקעה נוספת שמניבה לגוגל דיווידנדים היא בחברת UiPath, המפתחת תוכנה לאוטומציה רובוטית. השווי של UiPath עמד נכון לאמצע 2020 על 10 מיליארד דולר וכיום, לאחר הנפקה, היא נסחרת כבר לפי שווי של 42 מיליארד דולר.

השקעה בחברות ישראליות

גוגל מושקעת גם בשורת סטארט-אפים ישראלים שהשווי שלהם חווה צמיחה אדירה. בשנה שעברה השקיעה ענקית הטכנולוגית בחברת נקסט אינשורנס הישראלית לפי שווי 2 מיליארד דולר. נקסט הודיעה בחודש שעבר כי גייסה מימון חדש לפי שווי כפול של 4 מיליארד.

השקעה נוספת של גוגל שראתה השבחה מהירה היא בחברת אבטחת רכיבי הקוד הישראלית סניק. השווי של סניק עמד על 4.7 מיליארד דולר בחודש מרץ, פי ארבעה מלפני שנה. בחודש שעבר השקיעה גוגל לראשונה גם בעוד חברת סייבר ישראלית מבטיחה אורקה סקיורוטי והפכה אותה לחד-קרן.

בכירי גוגל סירבו למסור תחזית לגבי השפעות החיסון על תוצאות החברה ברבעונים הבאים. אולם ההערכה היא שגוגל, שצברה עוד כמויות אדירות של מידע על משתמשיה במהלך המגפה, ערוכה היטב גם ליום שאחרי מבחינת מיקומה בשוק הפרסום העולמי, מקור הרווח העיקרי שלה.